Oriunde ma intorc toata lumea vorbeste despre CRIZA MONDIALA care ne afecteaza pe toti. Daca vorbesti cu bankerii iti vor spune ca ei sunt cei mai afectati, daca ai vreun amic broker ai sa vezi ca este daramat si crede ca doar munca lui este intoarsa cu susul in jos. Eu am ajuns la concluzia ca nu exista segment care sa nu fi fost zdruncinat de acest dezechilibru financiar cu care ne confruntam. Dar nu vreau sa vorbesc aici si acum despre alte domenii ci vreau sa va povestesc ce anume am trait, pe pielea mea, in toata aceasta perioada.
Inca de la inceputul crizei am observat cum clienti de-ai nostri incep sa se gandeasca sa renunte la unele servicii ce implica comunicarea si brandul pe motiv ca isi doresc sa economiseasca ceva bani.Vazand cum cad bursele, oscileaza valutele, cresc preturile s-au gandit sa tina de banii lor si sa inceapa sa stranga cureaua. Si de unde strang cureaua managerii romani in general? Va spun eu ….din bugetele de Marketing, PR si Publicitate.
Eu nu mai inteleg nimic. Sedinte peste sedinte, discursuri in care incercam sa le explic clientilor mei ca e foarte important sa mentinem comunicarea cu jurnalistii la fel de activa ca pana acum. Daca unii au inteles si au marjat sa fie activi si in aceasta perioada am intalnit si am auzit manageri care au preferat sa intre in “silentio stampa”. Cum sa lasi garda jos intr-o perioada in care lumea se repozitioneaza? Cum sa nu mai comunici ca un jucator activ ce esti in conditiile in care acum, din batalia asta se aleg adevaratii invingatori?
Eu daca as fi manager de multinationala sau patron de companie as investi in PR. Trebuie sa fiu jucator cand toata lumea bate in retragere. Un prieten are o vorba: ”Caracterele puternice se arata in campul bataliei.” Nici un rationament din lume nu ma va convinge ca asa iti salvezi business-ul de la esec…..renuntand sa mai fii un brand. Atunci toata munca depusa de oamenii de PR a fost in zadar. As vrea sa-i rog pe toti managerii sa se gandeasca de doua ori atunci cand decid soarta imaginii lor.Nu distrugeti tot ce ati cladit in materie de brand doar fiindca vreti sa strangeti ceva lichiditati, o sa vedeti ca nu veti pastra bani in cont ci veti pierde inzecit fiindca adevaratii competitori stiu sa isi arate puterea in perioade tulburi.
Chinezii au o vorba si eu cred in ea: ”Arata-te slab cand esti puternic si puternic cand esti slab.”