- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Etica, publicitate si marketing

07 Mar, 16:30 • Redactia DailyBusiness

Publicitatea se refera la promovarea unor produse, dar ,,publicitatea nu trebuie sa exploateze lipsa de informare sau de experienta a consumatorului (Diana Vranceanu, Rolul eticii n deciziile de marketing, in Revista de Marketing Online  Vol.1, Nr. 3). Marketingul se ocupa in mod efectiv cu campanii de promovare a produselor. O institutie prestigioasa Asociatia Americana de Marketing arata ca orice ,,operator de marketing trebuie sa fie responsabil de consecintele tuturor activitilor sale si sa se asigure ca toate actiunile, deciziile si recomandarile sunt directionate a servi publicului vizat: consumatori, organizatii si societatea in general (ibidem). Exista asadar o responsanbilitatea moral ce implica un cod etic, iar in acest sens, exista, cateva prevederi demne de luat in seama in Codul Etic al Asociatiei Americane a Agentiilor de Publicitate.

,, Codul Etic al Asociatiei Americane a Agentiilor de Publicitate prevede ca in reclame sa nu se foloseasca:
Afirmatii false sau care induc in eroare sau exagerari vizuale ori verbale;
– Declaratii care nu reflecta libertatea de alegere a indivizilor implicati;
  –
Afirmatii legate de preturi care induc in eroare( Cristiana Horia, ,,Standarde etice ale reclamei comerciale, in admasters.wordpress.com, 2011/01/31).

Din nefericire aceste prevederi nu au absolut nicio legatura cu peisajul romanesc. O simpla privire la televizor arata ca ar exista pastile miraculoase prin care pot fi vindecate toate bolile, si doar fraierii merg la medic si suporta operatii dureroase. Exista chiar o saltea miraculoasa pulsatila despre care se spune ca ajuta bolnavii de la terapie intensiva. Sunt promovate paste de dinti care garanteaza ca nu se vor face carii. Desi a crescut numarul persoanelor supraponderale, exista destule vedete autohtone dornice sa faca reclama la fasfood pentru cativa banuti in plus. Se observa asadar ca nivel romanesc exista o piata publicitara haotica, fara pic de etica.

,,La noi, piata a crescut cumva haotic, pe modelul luxuriant al vegetatiei de jungla. Spectaculoasa si ramificata pe de-o parte, lipsita de disciplina si de o anume armonie a raporturilor dintre jucatori, pe de alta. Mai mult o lupta de care pe care, decat o mostra de eleganta competitie, in care cel mai bun merita sa castige.(,,Etica in industria de publicitate, in apiip.ro, 02-12-2009).

In aceste conditii etica in publicitate apare doar ca o vorba mare, dat totusi trebui aratat ca este nevoie majora de etica in publicitate: ,,prin abordarea subiectului ETICA nu vreau sa folosesc vorbe mari, nici sa am un articol moralizator si nici sa fac trimiteri la atmosfera de salon, cand in piata lucrurile sunt dramatice (ibidem). Cumparatorii nu pot fi mintiti la infinit cu reclama despre diferite produse miraculoase. O afacere pe termen lung, are nevoie de campanii publicitare decente. 

,,Daca nu ne vom trezi la timp si-acum suntem intr-un fel de ceas al 12-lea, vom ajunge intr-un colaps valoric. De-aici pana la dezintegrarea unui sistem nu mai e decat un pas. Vrem sa fim perceputi ca europeni si ne prezentam in afara tarii drept o industrie care are toate datele unei piete complexe. Realitatea este ca pentru a dobandi statutul de comunitate matura, e nevoie de un mod de lucru, de un cod valoric, de un set de principii care sa defineasca felul in care functionam ca sistem. Ce e permis si ce nu. Pana unde poate merge negocierea si de unde incepe santajul, ce inseamna asocieri inspirate si ce inseamna monopol distructiv(ibidem).

In acest haos singura bila alba este reprezentata de Codul International de Etica pentru Relatii Publice, recunoscut sub denumirea de Codul de la Atena, promovat la nivel autohton de Asociatia Romana a Profesionistilor in Relatii Publice: ,,nu subordona adevarul altor cerinte, a nu transmite informatii care nu sunt bazate pe fapte stabilite si verificabile, a nu lua parte la orice actiune care nu este etica sau onesta sau care poate aduce atingere demnitatii si integritatii umane, a nu folosi metode sau tehnici de manipulare concepute pentru a crea motivatii subconstiente pe care individul nu le poate controla prin propria sa vointa, astfel incat nu poate fi facut raspunzator de actiunile intreprinse pe baza lor (Diana Vranceanu, op. cit.).
Dr. Adriana Macsut

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile publice
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile ...
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă de specialiști
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă ...
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive pentru presă
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive ...
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO pentru fraudă
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO ...
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile și amante”
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile ...
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”