Ilustra academiciana de trist renume avea o vorba pentru dioxidul de carbon: codoi. Si daca pe vremuri romanii se imprieteneau cu ‘codoiul’ mai ales prin intermediul spritului, astazi ei ajung repede sa-l considere un dusman, avand in vedere taxele impuse de guvernanti asupra emisiilor poluante care contin, in mare masura, CO2.
Altii insa incearca sa rezolve problemele ecologice mai ales prin incurajarea dezvoltarii de tehnologii curate, asa numitele ‘carbon-neutral technologies’, care nu emit cantitati suplimentare de dioxid de carbon in atmosfera.
Salonul Auto de la Frankfurt – IAA 2007 s-a desfasurat exact sub semnul ecologiei. Industria auto a vrut sa profite de incingerea discutiei despre starea vremii si s-a aruncat cu toata forta inainte. VW a prezentat 8 modele echipate cu motoare ecologice, Mercedes a venit cu modele Fuelcell bazate pe hidrogen, Audi a prezentat un concept care consuma 4.9 litri in medie desi are 143 de cai putere, chiar pana si Porsche a prezentat un model hibrid.
GM a anuntat ca doreste sa-si extinda gama Flex Fuel la 50% din intreaga productie pana in 2012, iar francezii au contraatacat cu anvelope Michelin care reduc consumul de combustibil, cu gama Blue lion de la Peugeot, precum si cu o sumedenie de modele si concepte tehnologice care demonstreaza iubirea Hexagonului pentru natura.
In toata aceasta simfonie a ecologiei, un mic bemol: Porsche a anuntat ca va da in judecata Uniunea Europeana daca proiectul de a limita drastic emisiile de carbon va fi adoptat. Aceeasi pozitie o au mai toti producatorii de vehicule premium si SUV-uri, care nu se pot incadra sub nicio forma in pragul mediu de 130g/km care ar urma sa fie impus de UE. Cu alte cuvinte, radem, glumim, dar… in incinta!
De ce insa acest desant verde la Frankfurt, din partea unei industrii europene afectate de supraproductie? Dintr-un motiv foarte simplu: costurile legate de ecologizare vor fi extrem de mari, iar aceste costuri nu vor fi suportate de producatori, ci se vor regasi la client. In anii viitori vom plati mai mult pentru masini, asta e sigur. Lucru greu de inghitit pentru consumatorii europeni, care incep sa amane momentul renuntarii la automobilele personale, lungind ciclul de improspatare a parcului auto si diminuand vanzarile.
Iar pentru ca industria simte primejdia, incearca sa ne ambaleze frumos aceasta marire de pret. Consuma un autovehicul cu 10% mai putin? Atunci este un produs ‘verde’, nu stiai? Il poti conduce pentru a-ti linisti constiinta, chiar daca stand ore bune in ambuteiaje vei emite probabil dublul dioxidului de carbon calculat de oamenii in halate albe din reclamele televizate.
Aviz consumatorului roman: de acum incolo, cand va interesati de cumpararea unei masini, nu va mai uitati doar la pretul de achizitie, la puterea masinii si la altele asemenea. Intrebati si despre emisiile de CO2. Altminteri veti avea surprize.
Caci intr-o lume in care marimea conteaza, viitorul apartine celor cu codoiul cat mai mic.