De 110 ani , la fiecare 2 ani, francezii au un obicei enervant. Acela de a invita toate masinile din lume sa vina la Paris. Mai precis, masinile noi, conceptele, noile tehnologii, chestiile alea de ne fac sa visam cu ochii deschisi atunci cand suntem blocati in trafic.
Le Mondial de l’Automobile, caci despre el este vorba, este locul unde se vor strange incepand cu 2 octombrie peste 11.000 de ziaristi din peste 100 de tari, dar mai ales 362 de marci din industria automobilistica, din 25 de tari. Nu mai vorbesc de sutele de mii de vizitatori care vor trece pragul expozitiei.
Pentru cei care au fost la SIAB anul trecut, trebuie sa spun ca nu exista prea mare asemanare intre cele doua evenimente. In Romania doar se expun masini. Si atat. Salonul Auto de la Paris este in sine un spectacol. Nu la fel de grandios ca cel anual de la Geneva, dar…
In permanenta au loc lansari, show-uri, concursuri, drive-teste, expozitii muzeale, vizitatorii au parte de un trenulet care ii misca de colo-colo, armata franceza vine si ea sa-si expuna tehnica de lupta, au loc scoli de pilotaj si intreceri de karting, si multe, multe altele. Nu mai vorbesc de zonele destinate recrearii sau luarii mesei.
Totusi, anul acesta, mai mult ca in oricare an, Salonul Auto de la Paris sta sub semnul crizei unei parti a industriei automobilistice. Gigantii auto americani sunt in declin pronuntat. Europenii stau mai bine, mult mai bine, dar marginile de profit pe care le realizeaza nu au de ce sa-i extazieze. Sud-asiaticii vin puternic din urma, pe o piata si asa aglomerata si cu cresteri modice, sau chiar simbolice, ale vanzarilor.
Iata de ce cuvantul de ordine anul acesta nu mai este extravaganta. Vor fi mai putine concepte SF, dar mai multe concepte practice, care anunta ce urmeaza in viitorul apropiat. Intr-o industrie permanent bolnava de dureri de cap, calmantele costa scump, iar ele vin sub forma de modele ecologice, cu priza la public.
Si ce urmeaza este simplu: hibrizi, hibrizi, hibrizi. Motoare cat mai mici si cu cat mai multe turbine, elogii aduse consumului mic de carburant, micsorarea SUV-urilor pana la nivel de crossover si cat mai multe vehicule de nisa. Asa poate fi rezumat viitorul auto european pentru urmatorii 2 ani.
Auster? Ramane de vazut. Dar cu siguranta high-tech. Daca aveti un drum prin Franta, musai sa mergeti la Salon. Ne vedem acolo!