Piata de masini noi din Romania a inregistrat o scadere de 56.5% in primele 2 luni ale anului 2009, in timp ce vanzarile de masini autohtone au scazut cu 72.2%. Stati sa reformulez: piata auto din Romania s-a prabusit in primele doua luni ale lui 2009. Si nici datele de pe martie n-o sa arate mai bine.
Confruntati cu aceasta criza, ce fac guvernantii pentru a ajuta piata auto? Simplu: adopta o Ordonanta de Guvern prin care scot dintre cheltuielile deductibile ale firmelor costurile legate de achizitia si intretinerea autoturismelor. De impozitul forfetar destinat IMM-urilor nu mai vorbesc, ca nu mi-ar ajunge cuvintele de ocara. Cu alte cuvinte, piata striga dupa un balon de oxigen, iar ceea ce i se da in schimb este un pumn in gura.
APIA, organismul de reprezentare a producatorilor si importatorilor de autovehicule, a protestat vehement la adresa deciziei domnului ministru Pogea. Rand pe rand, comunicate de presa din partea marilor jucatori din piata, cum ar fi Porsche Romania, Autoitalia, BMW Group Romania sau chiar Dacia, infierau aberanta decizie guvernamentala pe cale de a fi luata.
Din partea domnului Pogea, zecile de mii de angajati din industrie pot sa faca si boc, ca nu ii pasa. Lacomia de a aduna banuti la un buget secatuit de prea multe pomeni electorale a invins si ultima adiere de ratiune, iar Ordonanta a fost adoptata.
Ce urmeaza? Simplu. Pe o piata aflata in cadere libera si in care singura masura luata de Guvern a fost instituirea unei anemice prime de casare, se vor intampla patru lucruri. Primul, firmele de leasing de autovehicule vor intra rapid in faliment. Al doilea, in maximum 2-3 luni showroomurile vor incepe sa se inchida. Al treilea, in tot atatea luni sau chiar mai devreme, service-urile auto autorizate isi vor inchide si ele portile. Si in ultimul rand, cel putin 20.000 de oameni vor intra in somaj. Unele estimari vorbesc de 50.000 de angajati. De fapt, efectele sunt mult mai rele.
Ce va castiga statul de pe urma acestei masuri? Pai mai nimic. Foarte multe firme care au masini in leasing le vor returna, preferand sa isi asume o oarecare pierdere financiara decat sa plateasca impozit pe ceea ce in orice economie este considerat un cost, nu un venit. Deci, nu vor plati niciun fel de impozit pe aceste masini, ele vor iesi pur si simplu din contabilitatea firmei. Sau, le vor da intr-un fel sau altul angajatilor, iar statul va fi din nou ocolit. Asadar, statul nu va castiga nimic din partea firmelor in general.
Firmele de leasing, deja cu parcarile pline de masini returnate, se vor vedea in imposibilitatea de a mai vinde aceste masini. In disperare de cauza le vor da la pret de nimic, fapt care va duce in jos pretul si va scurtcircuita complet vanzarile de masini noi. Nu ca ar mai avea cui sa le vanda. In cateva luni ele vor inceta sa mai plateasca taxe si impozite la stat si isi vor inchide portile. Statul nu va mai castiga nimic nici din partea acestora.
Importatorii auto vor urma acelasi scenariu. Nicio firma din lumea asta nu poate rezista mai multe luni la o scadere cu 60% a cifrei de afaceri in jumatate de an. Acum inchipuiti-va ca scaderile vor fi de 80%, pentru ca achizitia de masini de catre firme va fi redusa drastic. Se asteapta cineva ca investitiile de zeci de milioane de euro facute de importatori sa mai reziste? Eu unul nu. Din nou, statul va pierde bani prin inchiderea reprezentantelor auto, si va incepe sa plateasca ajutoare de somaj la mii de oameni care pana atunci aduceau bani grasi la buget prin impozitele si taxele pe salariu.
Este oare chiar atat de importanta in bugetul unei firme deducerea cheltuielilor cu o masina? Oricine are un IMM poate raspunde raspicat cu ‘da’. Pentru foarte multe companii, masinile reprezinta una dintre cele mai mari cheltuieli. Iar intr-o perioada de criza, a te trezi deodata ca fiscalitatea iti creste cu 5-20% este exact ceea ce aveai nevoie ca sa mori ca entitate economica.
Tot ce va reusi domnul Pogea sa faca in urma acestei Ordonante este sa ingroape piata auto in intregime, sa determine concedierea a zeci de mii de oameni, inchiderea a mii de firme mici si mijlocii, sa scada incasarile la bugetul de stat din accizele incluse in pretul carburantilor (caci consumul va scadea dramatic), sa scada incasarile din taxele si impozitele aferente masinilor si sa ramana pana la sfarsitul anului cu tot atatia bani (in cel mai fericit caz) cu care ar fi ramas daca lasa ca aceste cheltuieli sa fie deductibile.
Pentru ca scriu pe un site de business ma feresc sa folosesc cuvinte mai tari referitoare la aceasta situatie. Va las doar pe voi sa vi le inchipuiti. Cu siguranta insa ca domnul Pogea va ramane in istorie. Si nu pentru inteligenta sa.