- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Cum a reusit o firma romaneasca sa recupereze \”incet dar sigur\” o scadere de 30% a vanzarilor

02 Jun, 00:01 • cristina.mihai
Inceputul anului 2010 a fost unul extrem de dificil pentru producatorul roman de produse cosmetice Gerocossen, in primele 2 luni ale anului vanzarile diminuandu-se cu peste 30%. Stanca Cismaru, directoarea si unul dintre actionari, a povestit pentru DailyBusiness.ro cum a reusit compania sa recupereze aceasta scadere, astfel incat in primele 5 luni ale anului sa se situeze la nivelul lui 2009, dar si cum planuieste sa isi atinga obiectivul de crestere din acest an.
Cum a reusit o firma romaneasca sa recupereze \incet dar sigur\ o scadere de 30% a vanzarilor

„A fost un inceput extrem de greu, pentru ca situatia economica dificila s-a suprapus pe conditiile meteo. Ianuarie si februarie au fost doua luni foarte grele, in care am inregistrat o scadere de 30% a vanzarilor”, spune Stanca Cismaru.

Aceasta scadere a fost insa recuperata in urmatoarele trei luni, a precizat aceasta.

„In afaceri sunt optimista, desi personal optimismul nu imi este caracteristic, dar in business intotdeauna am crezut si mi-am propus sa mergem in sus. Incet, dar in sus. Dupa scaderile din aceste prime doua luni, ne-am stabilit niste obiective foarte mobilizatoare si am reusit sa recuperam. Daca te mobilizezi, poti”, spune directoarea companiei.

Ce a presupus aceasta mobilizare? „In primul rand, o monitorizare foarte atenta a comenzilor. In fiecare zi le monitorizam personal, pentru ca daca nu tii constant legatura cu distribuitorii, acestia mai uita sa iti faca comenzi. In plus, am accentuat legatura dintre staf si distributie, si nu in ultimul rand, am realizat pachete de produse cu reduceri”, povesteste Stanca Cismaru.

Directoarea Gerocossen si-a propus in acest an o crestere de 10% a business-ului companiei, obiectiv care anul trecut a fost ratat pe ultima suta de metri, ca urmare a iernii grele.

„In 2009 am crescut doar cu 7,6%, pentru ca in ultimele luni vremea rea si-a pus amprenta pe vanzari. Anul acesta, ne-am propus tot o crestere de 10%, iar in urmatoarea perioada vom lansa o noua game de produse, anticelulita, care speram sa ne sustina obiectivele, alaturi de activitatile de marketing. Bineinteles ca marjele de profit sunt mai scazute, dar nu am cum sa nu realizez oferte promotionale in aceasta perioada. Daca o sa am o marja de 15% profit net as fi multumita”, spune directoarea companiei.

Business-ul Gerocossen s-a ridicat la 11 mil. lei in 2009. Afacererea nu este un „mastodont”, insa intotdeauna s-a bazat pe o crestere inceata, dar sigura. In peste 20 de ani de la infiintare, compania nu a facut niciodata un credit bancar,ci a preferat intotdeauna sa reinvesteasca profitul.

„Am renuntat la profit ca sa-l reinvestim. Ne-a fost frica de banci, mai ales dupa ce prin 1996, cand a fost o inflatie de 150%, multe companii au dat faliment pentru ca nu si-au facut bine socotelile. In acea perioada am vrut si noi sa facem un credit, dar inainte ne-am calculat dobanda si cand am vazut ca trebuie sa restituim de 3 sau de 10 ori mai mult, am zis: nu”, povesteste directoarea companiei.

„Niciodata nu ne-am intins mai mult decat am putut, intotdeauna ne-am controlat forta, am vazut cat putem face si doar pana acolo am mers. Poate din aceasta cauza Gerocossen nu este un mastodont. Altii au fost mai curajosi, noi am zis ca e mai sigur sa stii pe ce calci”, spune Stanca Cismaru.

Firma a inceput sa analizeze mai atent cheltuielile indirecte, cum ar fi cele de transport sau chirii, chiar daca nu are datorii catre banci.

„Avem 62 de angajati in prezent si nu am redus nici numarul angajatilor, nici salariile. Chiar si atunci cand ne-a fost greu, oamenii si-au primit banii, pentru ca trebuie sa-i tin alaturi de mine”, mai spune directoarea firmei.
[img=1002]Stanca Cismaru[/img]
Urmatorul pas pe care Stanca Cismaru are in plan sa-l faca este sa isi extinda distributia de produse prin canalul pharma, unde este prezenta, dar nu la nivelul pe care si l-ar dori. „Intrarea in lanturile mari de farmacii presupune o investitie mare, dar trebuie sa dezvoltam si acest canal de distributie. Incet, dar vrem sa-l dezvoltam”, mai spune directoarea companiei.

„Mie imi place sa fac monitorizarea singura, parca vad mai bine realitatea, asa ca va pot spune ca in unele hipermarketuri volumul vanzarilor a crescut cu 50% anul acesta, comparativ cu 2009”, spune directoarea Gerocossen.

Compania exporta pe mai multe piete produsele Gerocossen, insa valoarea acestora nu este foarte mare, acoperind in 2009 sub 5% din cifra de afaceri. Totusi, contractele de distributie semnate pana acum pentru pietele din strainatate au o valoare cu circa 20% mai mare, fata de cele de anul trecut. Unul dintre factorii care au determinat aceasta crestere este extinderea unuia dintre distribuitori pe plan regional.

„Distribuitorul nostru din Kuweit si-a extins activitatea in toata Arabia Saudita si acum avem un contract de 120.000 euro pentru export doar pe aceste piete”, spune Cismaru.

Gerocossen a fost infiintata in 1990. „Aveam la dispozitie suma necesara achizitiei unei masini, la acea data. Nu am avut niciun angajat la inceput. Noi eram muncitori, creatori si manageri, iar cand aveam solicitari ne aduceam si familiile sa umple flacoanele”, povesteste Stanca Cismaru.

Pentru cei trei asociati, Stanca Cismaru, Elvira Sas si Radu Bogdan, infiintarea propriei companii era un vis din vremea comunismului, perioada in care lucrau la producatorul de cosmetice Miraj. Primul produs creat, un sampon, a fost realizat „rudimentar, cu un butoi si o paleta. A avut success si profitul l-am reinvestit in alte produse”.

De la infiintare pana in prezent, compania a investit in dezvoltare 3 mil. euro, toti bani castigati din aceasta afacere. „Am acumulat si am investit”, spune managerul companiei.

Acum firma are laboratoare proprii, „o mica fabricuta moderna” si 62 de angajati.

In ceea ce priveste o posibila vanzare a afacerii, directoarea firmei spune ca au mai fost oferte, insa „nu poti sa dai pe nimic o firma in care ai investit suflet si sanatate”.

Piata produselor cosmetice din Romania este evaluata la 500-600 mil. euro anual. Pe langa multinationalele prezente pe piata, cum ar fi L’oreal sau Nivea, mai activeaza si branduri romanesti cum ar fi Farmec, Elmiplant sau Cosmetic Plant.