Cariere

Cum facem biroul mai eficient? Noile tendinte in amenajarea spatiilor de lucru

21 Jul, 00:07 • karina.popescu
Cum amenajam birourile pentru ca acestea sa ofere maximul de optimizare si eficienta? Care sunt noile coordonate si tendinte din piata, ce preturi se mai practica, care sunt business-urile cele mai "grijulii" la acest capitol si cum poate creste calitatea mediului de lucru, intr-o analiza DailyBusiness.ro.
Cum facem biroul mai eficient? Noile tendinte in amenajarea spatiilor de lucru

Companiile trebuie sa ia in considerare numeroase coordonate pentru amenajarea birourilor, de la numarul de angajati, la organizarea acestora pe departamente si echipe de lucru, nevoile pentru spatii comune, proximitatea fata de mijloacele de transport in comun, locuri de parcare etc.

Pornind de la o analiza a nevoilor prezente, dar si a celor pe termen mediu si lung, companiile ar trebui sa se orienteze catre cladiri de birouri cat mai eficiente, atat din punct de vedere al distribuirii spatiilor pe etaje, cat si al costurilor de operare, care includ consumul de energie electrica, de apa etc. Despre toate aceste aspecte si despre alte detalii legate de subiect, am stat de vorba cu doi oficiali ai companiei imobiliare CBRE Romania.

[img=3135][/img] Tendintele de amenajare

In Romania, stilul de amenajare a spatiilor de birouri de clasa A este destul de omogen si standardizat, in opinia lui Gabriel Balaban (foto), seful departamentului de project management in cadrul CBRE Romania. Sunt preferate, in mare masura, spatiile deschise, cu pardoseli flotante, tavane suspendate, mocheta, iluminat fluorescent si cutii de pardoseala pentru prize electrice si cele de date (Internet) si voce (telefonie).

“Optiunea pentru un astfel de stil reprezinta un avantaj si pentru angajati, care au posibilitatea de a interactiona si comunica mai bine unii cu altii”, spune Gabriel Balaban.

In ultimii ani organizarea birourilor in spatii deschise (open–space) a constituit o tendinta si in randul companiilor din Romania. Desi unii angajati se plang de lipsa de intimitate care vine o data cu acest gen de amenajare, specialistii spun ca acest stil de organizare aduce beneficii atat companiei, prin eficientizarea spatiului inchiriat, cat si angajatilor, carora le ofera posibilitatea de a comunica mai usor unii cu altii.

“Un alt plus al spatiului deschis este ca va oferi intotdeauna mai multa flexibilitate in ceea ce priveste eventuale modificari ulterioare in structura organizatiei”, mai spune Gabriel Balaban.

In ultimul timp, din ce in ce mai multe companii acorda o atentie crescuta designului spatiului de birouri.

“Se pune accent atat pe eficientizarea folosirii spatiului propriu-zis, cat si pe valorificarea la maximum a luminii naturale, care are influenta directa asupra tonusului persoanelor care lucreaza intr-un birou. De exemplu, atunci cand un angajat nu isi poate da seama daca afara este intuneric sau lumina, productivitatea scade”, explica oficialul CBRE.

Cati bani intra in amenajarea unui birou

Studii de specialitate arata ca productivitatea angajatilor creste datorita calitatii mediului in care lucreaza. Tinand cont de acest lucru, ca o compensare la faptul ca salariile nu pot creste foarte mult in perioade de criza, firmele incearca sa acorde o mai mare atentie modului de amenajare a birourilor si sa rezerve bugete mai consistente la acest capitol.

Bugetele alocate amenajarii spatiilor pentru birouri difera de la o companie la alta si depind in principal de activitatea pe care o desfasoara acestea in spatiile respective.

Spre exemplu, un call-center necesita de obicei birouri de tip open-space si un nivel mediu de calitate a finisajelor, pe cand o firma de avocatura opteaza pentru birouri individuale si pun accent pe finisaje de calitate, a explicat Gabriel Balaban, mentionand ca preturile pentru amenajare pot incepe de la aproximativ 150 euro pe metru patrat si pot ajunge pana la 500-600 euro pe metru patrat, in functie de cerintele si nevoile companiei.

[img=3136][/img] Avocatii – pretentiosi, IT-istii – eficienti, publicitarii – nonconformisti

Unele companii se diferentiaza de trendul omogen, remarcandu-se cand
vine vorba de amenajarea birourilor. Acestea aleg culori vii, o
arhitectura de interior originala, sau pun mare pret pe finisaje,
confort sau dotarile tehnice, in functie de domeniul de lucru.

“In general, companiile de avocatura sunt foarte atente la detaliile de
amenajare, punand accent pe eleganta clasica atat la nivel de
arhitectura, cat si in alegerea mobilierului si in dotarile interioare.
De asemenea, companiile de publicitate acorda multa atentie designului
spatiilor de lucru. Adesea acestea ies din tipare, optand pentru
amenajari nonconformiste si punand un mare accent pe individualizare”,
spune Catalina Jigman (foto), seful departamentului de birouri in cadrul CBRE
Romania.

Ce fac companiile din IT? „Acestea opteaza pentru stilul open-space si utilizeaza fiecare zona
la potential maxim. Confortul angajatilor este foarte important in
aceste companii, iar angajatorii sunt foarte atenti la acest aspect
atunci cand aleg solutiile de optimizare a spatiilor de lucru. Spre
exemplu, majoritatea companiilor din aceasta industrie pun la dispozitia
angajatilor zone de relaxare”, a mai spus Catalina Jigman.

Cum poate creste calitatea mediului de lucru

Prezenta luminii naturale, o ventilatie adecvata a spatiului (aportul de aer proaspat) si confortul termic (aer conditionat, incalzire) par, la prima vedere, conditiile minime pentru un mediu de lucru decent. Insa realitatea arata ca si aceste aspecte de baza sunt uneori „omise” din ecuatia care ar trebui sa duca la productivitate.

Companiile trebuie sa asigure, inainte de alte detalii, aceasta baza, insa toate aceste aspecte depind si de nivelul la care proprietarul cladirii preda spatiile chiriasilor.

In ceea ce priveste nivelul urmator al confortului, se observa o imbunatatire pe plan local, cel putin in ultimul timp. Aceasta este o tendinta si la nivel international, iar companiile de la noi incep sa urmeze exemplul centrelor de birouri dezvoltate in tarile occidentale, chiar daca se limiteaza, deocamdata, doar la exteriorul cladirilor.

“Companiile din Romania au acordat in ultimii ani din ce in ce mai multa importanta amenajarii spatiilor verzi si a celor de relaxare in zonele exterioare cladirilor de birouri. Chiar daca astfel de amenajari nu sunt impuse prin lege in Romania, din ce in ce mai multi dezvoltatori de centre de birouri opteaza pentru spatii verzi generoase in jurul cladirilor. Astfel, se incearca pe de o parte reducerea efectului de ‘heat island’, iar pe de alta parte, dezvoltatorii ofera chiriasilor un spatiu agreabil de relaxare in exterior”, explica Gabriel Balaban.

Cum indulcesti lipsa luminii naturale

Unele spatii de birouri nu se bucura de lumina naturala, dar acest neajuns se poate ajusta, cat de cat, prin mici artificii: Companiile care se confrunta cu problema imposibilitatii de a oferi lumina naturala tuturor spatiilor de birouri, pot compensa printr-o decorare mai bogata a peretilor cu fotografii, postere si picturi reprezentand peisaje, arata Balaban.

Companiile de design de birou propun intotdeauna solutii personalizate in astfel de cazuri, pentru a compensa un eventual iluminat natural deficitar.