- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Managerul, in rol de energizant: Cum sa te porti cu angajatii pentru a le creste moralul

04 Jun, 22:51 • cristina.mihai
Singurul comportament pe care un manager il primeste din partea angajatilor este cel pe care il modeleaza, tolereaza si impune pe termen lung. Aceasta este, in opinia lui lui Jim Bagnola (foto), unul dintre cei mai titrati "guru" ai leadership-ului la nivel global, esenta cursului pe care l-a sustinut pe 4 iunie, la Bucuresti, in fata a peste 100 de manageri din Romania.
Managerul, in rol de energizant: Cum sa te porti cu angajatii pentru a le creste moralul

„Comportamentul managerului fata de subalternii sai este comportamentul care ajunge prin customer care la clientul final. Imi dau seama cand un manager isi face bine treaba prin serviciul de customer care”, a spus Bagnola, in cadrul evenimentului, organizat de Leaders Romania.

Astfel, specialistul in leadership subliniaza faptul ca directorii de companii sau departamente sunt manageri de „energie”, prin comportamentul lor acestia putand creste sau scadea moralul angajatilor.

„Sa va dau un exemplu. Am lucrat cu un presedinte de companie, care la un moment dat, cand se afla in lift cu managerul de resurse umane, nu i-a raspuns acestuia din urma la salut, ceea ce evident l-a demotivat pe angajat. Avand o companie cu 6.000 de angajati, nu ma asteptam sa ii cunoasca pe toti, insa i-ar fi luat 15 secunde sa raspunda la acel salut si sa zambeasca, iar acest lucru ar fi insemnat cateva saptamani de energie pozitiva pentru angajat”, povesteste Bagnola.

Astfel, in opinia acestuia, managerul trebuie sa aiba un comportament care sa genereze o energie pozitiva: incepand de la salut si continuand cu feed-back-ul si cu felul in care gestioneaza performanta angajatilor.

Pentru situatiile cand obiectivele nu sunt indeplinite, Bagnola ii sfatuieste pe manageri sa le atraga atentia angajatilor prin intrebarile potrivite puse la momentul potrivit.

Cum se pun intrebarile? Bagnola spune ca managerul poate invata doar din experienta cum sa utilizeze intrebarile in cel mai eficient mod posibil. El ofera totusi cateva sfaturi:

1) Incepeti intrebarile cu cuvintele Ce sau Cum. Acestea se focuseaza pe actiuni. Evitati Cine, Cand si De ce, care induc ideea de vina.

2) Intrebarile sunt mai eficiente daca sunt formulate la persoana intai singular, si nu folosindu-se „noi”, „ei” sau „tu”.

3) Focusati-va pe actiune folosind verbe ca: a face, a construi.

Bagnola atrage atentia managerilor ca trebuie sa fie autentici, Angajatii au un „barometru de vrajeala”, a avertizat acesta.

„La fel ca in fotbal: antrenorul este cel mai injurat daca se pierde meciul, desi acesta nu e pe teren. Daca echipa nu joaca bine, acesta poate sa tipe la jucatori, dar nu ii va face mai performati, ci poate sa le explice si sa le arate care este strategia pentru a-si imbunatati jocul”, spune Jim Bagnola.

Specialistul a mentionat insa ca asta nu inseamna sa le dai angajatilor solutia, ci sa ii ajuti sa o gaseasca singuri. „Invata-i sa pescuiasca, nu le da pestele”, spune Bagnola, adaugand ca studiile arata ca angajatii a caror activitate nu e mecanica nu devin mai performanti ca urmare a bonusurilor financiare, ci ca urmare a autonomiei sau dorintei de a fi mai buni. „Bineinteles, angajatul trebuie sa aiba un salariu care sa il satisfaca”, a precizat specialistul in leadership.

„Trateaza-ti oamenii de parca ar face voluntariat pentru tine”, recomanda acesta.

Jim Bagnola este senior partner al firmei de consultanta The Leadership Group. De peste un sfert de secol, el a sustinut workshop-uri pe subiecte ca stress management, customer service, leadership sau coaching skills.

Printre institutiile si companiile cu care Jim Bagnola a lucrat se numara Shell Oil Company, Kroger Company, NASA, NATO sau Natiunile Unite. In Romania, a lucrat cu Administratia Prezidentiala, Allianz Tiriac, GFK, Lafarge, OMV.