- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Viata dupa „Big 4”: Cum face business in Romania un belgian „scolit” la Deloitte

18 Mar, 00:01 • cristina.mihai
Belgianul Jan Glas (foto) lucra la Deloitte Bruxelles. In 1997, a decis sa inceapa o afacere proprie intr-o tara din Europa Centrala si de Est. De ce a ales Romania? "Pentru ca limba e usor de vorbit".
Viata dupa Big 4: Cum face business in Romania un belgian scolit la Deloitte

Un an mai tarziu, compania de contabilitate pe care a deschis-o in Romania, Quintus, functiona cu un birou de la Mobexpert si avea un singur angajat.

Intr-o romana aproape impecabila, Glas, stabilit de 14 ani in Romania, spune ca un alt motiv pentru care a ales sa ia drumul antreprenoriatului in Romania, a fost ca in 1997, anul in care a venit in tara, a inceput o perioada de crestere pentru economia locala.

„S-a schimbat guvernul, a fost un val de optimism si au inceput sa vina si investitorii aici, asa ca am intrezarit o oportunitate. Daca as fi dorit sa imi incep propriul business in 1992, probabil as fi mers in Polonia, nu in Romania”, povesteste belgianul.

Desi Romania atragea deja investitorii straini, gasirea unor clienti care acum sa inceapa afaceri pe plan local nu era usoara in aceea perioada. „Pe langa birocratie, o problema era gasirea unor investitori care sa intre pe piata. Am participat la seminarii in Belgia, Franta sau Olanda, pentru a prezenta oportunitatile din Romania si a gasi potentiali clienti”, a adaugat omul de afaceri.

In primii ani, au venit in tara si alti specialisti, iar compania a inceput sa ofere servicii cat mai complete. Mai tarziu, in 2007, a intrat sub umbrela firmei austriece de consultanta TPA Horwath. „A fost o fuziune. Noi, partenerii romani, detinem 49%, iar austriecii 51% din companie”, a precizat Glas.

El a adaugat ca brandul TPA Horwath nu a adus neaparat o crestere a afacerilor, care oricum evoluau pozitiv de la an la an, cat o mai mare deschidere catre clientii multinationale din Austria si Germania.

Chiar daca acum firma Quintus, infiintata in 1998, functioneaza sub un brand international, aflat in top 10 firme de consultanta financiara si audit, dimensiunea sa este mult redusa fata de cea a gigantilor din Big 4.

Piata locala de consultanta financiara si audit este dominata de Deloitte, KPMG, Ernst&Young si PriceWaterhouse Coopers, companiile din „Big 4”, care detin, potrivit estimarilor TPA Horwath, peste 70% din piata. De altfel, piata locala este acoperita in proportie de 90% de primele 10 firme din domeniu, insa afacerile primelor 4 companii sunt de cateva ori mai mari decat ale urmatorului jucator.

Cum este competitia in etalonului doi al firmelor din domeniu? Glas crede ca piata sustine chiar si 20 de firme importante in domeniu

„Este o piata in crestere, fara o competitie ca in pietele dezvoltate din Vest, unde un client in plus pentru o firma inseamna unul in minus pentru o alta”, spune Glas. El mentioneaza ca „majoritatea clientilor noi pe care ii avem sunt firme care acum intra pe piata locala, asa ca nu furam de la alti jucatori. In Vest, competitia este mult mai acerba”.

Glas spune ca tarifele firmei pe care o conduce sunt doar usor mai mici decat cele ale companiilor din Big 4, dar ca avantajul gigantilor din domeniu consta in reteaua internationala mare si clientii veniti prin filiera globala.

„Companiile mari au avantajul brandului mult mai cunoscut,dar in firmele mai mici, specialistii ajung sa creasca mai repede„, spune Glas.

Cat despre salarii, firmele din etalonul doi al pietei ofera salarii similare cu cele ale gigantilor. „Multi din angajatii nostri vin din companiile mari, nu ii putem plati mai putin”, a declarat Glas.

Chiar daca nu la acelasi nivel ca marile companii din domeniu, TPA Horwath si-a crescut anual numarul angajatilor. La finalul lui 2010, compania avea 71 de angajati pe plan local, iar Glas spune ca se asteapta ca numarul angajatilor sa creasca cu circa 10% in acest an.

Compania a inregistrat anul trecut venituri de 2,9 milioane de euro, in crestere cu 13% fata de 2009, an in care afacerile au scazut. Practic, cresterea din 2010 a insemnat o revenire la nivelul din 2008. Pentru 2011, oficialii companiei se asteapta la venituri in crestere cu 14%, pana la 3,3 milioane de euro.

„Criza ne-a facut sa pierdem 2 ani de crestere”, conchide, zambind, omul de afaceri belgian.