Un studiu recent realizat de organizația Common Sense Media arată o tendință îngrijorătoare în rândul adolescenților americani: peste 70% dintre aceștia folosesc „prieteni” construiți cu inteligență artificială (AI) pentru a cere sfaturi, a conversa și a obține sprijin emoțional. Acest fenomen atrage tot mai mult atenția psihologilor, care avertizează asupra riscurilor asociate.
Te-ar mai putea interesa și: Meta face progrese în inteligența artificială. A cumpărat startup-ul Play
Adolescenții interacționează din ce în ce mai frecvent cu aplicații și platforme bazate pe AI, precum Replika, Character.AI sau Nomi. Aceste programe oferă nu doar răspunsuri automate, ci și empatie simulată, susținere emoțională constantă și o prezență virtuală mereu disponibilă. Pentru mulți tineri, această combinație este percepută ca fiind mai accesibilă și mai lipsită de judecată decât interacțiunile cu părinții, profesorii sau chiar colegii de vârstă.
Mai mult de jumătate dintre adolescenții intervievați folosesc aceste platforme în mod regulat, iar unii dezvoltă un nivel de atașament emoțional semnificativ față de aceste entități virtuale, considerându-le confidenți de încredere.
Deși interacțiunile cu AI pot părea inofensive sau chiar benefice în anumite situații (cum ar fi pentru reducerea anxietății sau în momente de singurătate), specialiștii subliniază că ele vin cu riscuri reale. Printre acestea se numără: izolarea socială, deformarea percepției asupra relațiilor reale și înlocuirea contactului uman autentic cu simulări care nu pot oferi o conexiune afectivă reală.
Mitch Prinstein, psiholog-șef al Asociației Americane de Psihologie, atrage atenția asupra confuziei pe care o pot face adolescenții între realitate și interacțiunea digitală: „Trebuie să învățăm copiii că aceste interacțiuni sunt, în esență, o formă de divertisment. Nu pot înlocui prieteniile reale sau sprijinul uman autentic.”
Specialiștii recomandă ca părinții să nu reacționeze cu teamă sau interdicții, ci să se angajeze într-un dialog deschis cu copiii lor despre utilizarea AI. Este important să înțeleagă ce tip de aplicații folosesc adolescenții, ce rol joacă acestea în viața lor și de ce preferă acest tip de interacțiune. Prin încurajarea comunicării, părinții pot ajuta tinerii să distingă între relații reale și cele simulate și să dezvolte abilități sociale sănătoase.
De asemenea, se sugerează ca adulții să creeze un spațiu sigur în care adolescenții să se simtă ascultați și sprijiniți, pentru a nu căuta în mod exclusiv suport emoțional în relații cu entități digitale.
Te-ar mai putea interesa și: Primul restaurant din lume condus de un bucătar cu inteligență artificială, deschis în Dubai. Cum va funcționa