- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Diverse

Cât timp pierdem cu CFR față de Ungaria și Polonia. Cele mai importante orașe turistice din România, parcurse cu trenul în peste cinci zile

28 Aug, 20:24 • Aprozeanu Razvan
Dacă un călător ar porni acum într-un tur cu trenul prin cele mai importante nouă orașe turistice din România, gestionat de Căile Ferate Române (CFR), i-ar lua 129 de ore și 30 de minute să parcurgă cele douăzeci de trasee interconectate. Practic, ar însemna peste cinci zile de călătorie continuă, fără oprire.
Cât timp pierdem cu CFR față de Ungaria și Polonia. Cele mai importante orașe turistice din România, parcurse cu trenul în peste cinci zile

Pentru trasee similare din Ungaria sau Polonia, călătoria ar fi mai scurtă cu o zi și jumătate, respectiv cu două zile și opt ore, comparativ cu durata din România, notează Libertatea.

Trenuri
Infogram

Citește și: Călătoriile afectate de datorii. CFR anunță că va suspenda mai multe trenuri. Când vor fi scoase și care sunt rutele afectate

Analiza a fost realizată pe baza unor circuite cu distanțe comparabile. În lipsa unei rute identice, s-a ales traseul disponibil cel mai apropiat ca lungime, pentru a putea compara datele furnizate de platformele oficiale CFR Călători, Mav-Start (Ungaria) și Pasazera (Polonia). În calcul au fost incluși și timpii de așteptare în stații pentru conexiunile cu următorul tren, iar pentru fiecare rută s-a considerat varianta cea mai scurtă și mai rapidă.

Cum arată harta feroviară a României cu cele 20 de rute

Pentru a ilustra mai clar traseele, am realizat o hartă cu circuitul care leagă nouă orașe turistice, București, Cluj, Iași, Constanța, Brașov, Sibiu, Timișoara, Craiova și Tulcea, împărțit în 20 de rute.

Pe hartă, aceste trasee conturează rețeaua feroviară utilizată ca punct de referință pentru comparația cu Ungaria și Polonia. Astfel, fiecărei rute din România i-a fost alocată o rută echivalentă din cele două țări vecine.

Harta feroviară România
Infogram

Notă: Liniile trasate pe hartă au rol orientativ și reprezintă legătura dintre cele nouă orașe analizate. Ele nu reflectă traseul feroviar real din teren. De exemplu, pe ruta București – Tulcea, trenurile nu trec prin Brăila, ci acestea circulă pe linia spre Constanța.

Am vrut să aflăm cât de repede circulă trenurile din România, așa că am folosit o formulă simplă, pe care orice elev o învață la fizică în clasa a șaptea: viteza (v) = distanța (d) / timpul (t).

Cea mai rapidă rută feroviară din țară leagă Bucureștiul de Constanța, unde trenurile ating o viteză medie de peste 106 km/h. Următoarele cele mai rapide trasee sunt cele dintre București și Brașov, cu 73,4 km/h, și București–Iași, cu 63,9 km/h.

Analiza arată că cea mai lentă rută dintre cele studiate este Timișoara – Sibiu, care leagă vestul de centrul țării. Trenul parcurge această distanță cu o viteză medie de 35,8 km/h, echivalentă cu viteza unui ciclist profesionist. Per ansamblu, viteza medie a trenurilor românești pe cele 20 de rute se situează la 54,8 km/h.

Pe ce rute suntem mai rapizi decât polonezii și ungurii

Din cele 20 de rute analizate, România se situează în avantaj față de Polonia pe o singură rută și față de Ungaria pe trei trasee. Cel mai relevant exemplu este ruta Constanța – București Nord, unde, pe una dintre puținele linii electrificate din țară, trenul parcurge cei 225 km în cel puțin două ore și șapte minute.

Pentru aceeași distanță:

  • în Polonia, traseul Poznań-Grudziądz durează trei ore și 37 de minute;
  • în Ungaria, traseul Budapesta-Debrecen se face în două ore și 35 de minute.

Totodată, dacă un român pleacă din Gara de Nord spre munte, la Brașov, călătoria durează aproximativ două ore și un sfert. Este totuși mai mult decât îi ia unui maghiar să ajungă din Százhalombatta la Eger.

În schimb, pe ruta Brașov-Sibiu, trenul românesc face mai puțin decât îi ia unui maghiar să parcurgă traseul Jászberény-Székesfehérvár.

Trenurile de călători, întârzieri cumulate de peste 12 ani în 2024

Dacă, în mod normal, un călător din România pierde mai mult timp decât unul din Ungaria sau Polonia pentru aceeași distanță, el trebuie să țină cont și de situațiile neprevăzute care pot apărea în timpul călătoriei.

Doar anul trecut, trenurile CFR de călători au acumulat întârzieri totale echivalente cu 12 ani și 241 de zile, conform Euronews.

Aceste întârzieri sunt cauzate de starea infrastructurii, lucrările desfășurate pe anumite segmente și de calitatea slabă a materialului rulant. Au fost numeroase incidente, printre care locomotive care au luat foc sau au întâmpinat diverse probleme tehnice.

Citește și: Zeci de trenuri, anulate! CFR Călători nu a reușit să găsească o soluție pentru datoriile enorme

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive pentru presă
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive ...
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO pentru fraudă
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO ...
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile și amante”
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile ...
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului din Ucraina sunt inacceptabile pentru Kremlin
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului ...
România va avea 100.000 de acceleratoare AI la Cernavodă și Doicești. Guvernul a aprobat ca Ministerul Energiei să devină coordonator principal al proiectului de 5 miliarde de euro
România va avea 100.000 de acceleratoare AI la Cernavodă și Doicești. Guvernul a aprobat ca Ministerul ...
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba