Concedierea pasivă este o practică prin care șefii sau managerii fac condițiile de muncă grele pentru angajat și atât de neplăcute, încât acesta să fie silit să plece de „bunăvoie”. Manevra nu este una deloc nouă, însă pare să câștige popularitate.
Într-un sondaj HRTech din 2025, realizat pe peste 1.000 de manageri din SUA, 53% au recunoscut că folosesc tactici de concediere pasivă, iar un sondaj LinkedIn din 2022 a constatat că aproape jumătate dintre cei 20.000 de respondenți au experimentat-o la locul de muncă.
Această tehnică exploatează fricile și îndoielile oamenilor cu privire la ceea ce li se întâmplă cu adevărat la locul de muncă, însă fără a oferi un feedback concret. Angajații încep să se întrebe dacă își imaginează jignirile sau sunt prea sensibili, ceea ce îi stresează prea mult.
Citește și : De ce sunt obligați românii care stau la bloc să plătească pierderile de apă. Ce prevede legea și cum se calculează
„Speranța este că, în cele din urmă, vei demisiona”, a spus pentru USA Today Jason Walker, Psy.D., Ph.D., director de program și profesor asociat de Psihologie Industrial-Organizațională și Aplicată la Adler University.
Concedierea pasivă. Jason Walker și mai mulți experți în resurse umane și management au fost contactați de ziar pentru a întocmi o listă clară că angajatul a devenit ținta concedierii pasive:
1. Reducerea sprijinului și a responsabilităților. Dacă resursele îți sunt brusc retrase și mai multe sarcini importante sunt repartizate altcuiva, ia acest lucru ca pe un semn că managerul tău încearcă să îți stingă capacitatea de a crește.
2. Atribuirea muncii de rutină. Constă în primirea unor sarcini mărunte, mult sub abilitățile tale, care se tot adună, și este o tactică folosită pentru a te face suficient de nefericit încât să pleci singur.
3. A fi exclus din ședințe. A fi eliminat din comunicări și din planificarea inițiativelor viitoare este cel mai mare semnal de alarmă că ești concediat subtil, au spus experții pentru USA Today.
4. Evaluări superficiale. Feedbackul minim sau inexistent privind calitatea muncii tale este o indicație clară că managementul nu te vede ca pe cineva care să contribuie la viitorul companiei.