Începând cu 1 august 2025, România a implementat un nou sistem de taxe pe valoarea adăugată, marcând prima schimbare a cotei generale de TVA după mai bine de opt ani, scrie Libertatea.
Ultima modificare datează din 2017, când TVA a scăzut de la 20% la 19%. În prezent, cota a fost majorată la 21%.
Ca urmare, prețurile majorității produselor din marile magazine au crescut, afectând atât pâinea, ouăle și lactatele, cât și fructele, legumele sau produsele din carne.
Citește și: Prețurile la alimente în Bulgaria față de România, în hipermarket și în piețe. Cât de mari sunt diferențele
Pentru a analiza evoluția prețurilor unui coș de cumpărături în ultimii trei ani, Libertatea a ales același supermarket folosit și în articolul publicat pe 15 august 2022.
Am comparat aceleași 30 de produse ca și atunci, luând în calcul prețurile de raft, fără promoțiile oferite de magazin.
Majoritatea produselor au rămas de la același producător, însă în câteva cazuri gramajul s-a modificat ușor, cu diferențe de câteva grame.
Rezultatul arată o creștere generală a costului coșului de cumpărături față de august 2022, diferența ajungând până la 50 de lei.
Din cele 30 de produse urmărite de ziar acum trei ani, 17 au prețuri mai mici în prezent.
Printre acestea se numără mălaiul, făina, zahărul, orezul, bulionul, ouăle, fideaua și mazărea. Diferențele nu sunt foarte mari, dar chiar și câțiva lei fac diferența pentru persoanele cu venituri reduse.
Pe de altă parte, unele produse lactate s-au scumpit considerabil. Cea mai mare creștere a fost înregistrată la găletușa de smântână, care acum se vinde între 14 și 21 de lei aproape în toate supermarketurile, comparativ cu doar 6 lei acum trei ani.
Și cașcavalul a avut o majorare semnificativă, în timp ce telemeaua ambalată s-a menținut aproximativ la același preț ca în urmă cu trei ani.
Carnea a înregistrat, de asemenea, creșteri de preț, însă românii continuă să cumpere cantități mari pentru grătare și petreceri în aer liber, fie din supermarketuri, fie din măcelării.
La legumele și fructele de sezon, prețurile înregistrează variații. Unele produse au chiar înregistrat scăderi ușoare, grație recoltelor mai bogate din țară. În marile lanțuri de retail, diferențele față de acum trei ani sunt de aproximativ trei-patru lei.
Cele mai mari creșteri se observă la kilogramul de broccoli, în timp ce ciupercile, mazărea și varza au prețuri mai mici.
De exemplu, lămâile importate s-au scumpit cu circa doi lei, iar o plasă de cartofi de 2,5 kilograme costă aproape 4 lei mai mult decât în urmă cu trei ani. În schimb, kilogramul de portocale este mai ieftin decât în august 2022.
„Inflația rămâne principala preocupare pentru consumatorii români, care continuă să fie prudenți: sunt atenți la promoții, cumpără doar ceea ce le este necesar din mai multe magazine și refolosesc alimentele. În același timp, se conturează o tendință clară către produse sănătoase și locale, iar intențiile de a cheltui mai mult pe fructe, legume, lactate și cereale proaspete depășesc media regională”, spune Ruxandra Târlescu, reprezentant PwC România.
Specialiștii în economie atribuie aceste variații de preț creșterii costurilor de producție, reducerii forței de muncă și majorării cerințelor angajaților. Aceleași efecte se observă și în sectorul transporturilor, care s-a scumpit odată cu majorarea TVA de la începutul lunii august.
Potrivit unui studiu PwC Global, prețul rămâne principalul factor care influențează comportamentul de cumpărare în România (59%), însă gustul continuă să fie aproape la fel de important (54%). Promoțiile ocupă locul al treilea ca influență asupra deciziilor de cumpărare.
Peste o treime dintre consumatori intenționează să aloce mai mulți bani pentru produse proaspete, iar mai mult de jumătate sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse locale, considerate mai sănătoase și benefice pentru economia românească.
Studiul arată că principalele preocupări ale consumatorilor pentru următoarele 12 luni sunt instabilitatea economică, inflația și conflictele geopolitice.
De asemenea, 80% dintre respondenți își exprimă îngrijorarea față de schimbările climatice, însă doar 44% sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimente care sprijină protecția mediului, precum îmbunătățirea calității solului și conservarea biodiversității.
Vezi lista celor 30 de produse și a prețurilor comparate august 2022 – august 2025 pe LIBERTATEA.RO.
Citește și: Americanii își iau peste jumătate din calorii din alimente ultraprocesate. Copiii, cei mai expuși