Furnicularul a fost proiectat de inginerul șef Raoul Mesnier du Ponsard, iar lucrările au început în 1882, potrivit Adevărul.
Citește și: Eurostat: România are cel mai mare număr de elevi per profesor din Uniunea Europeană
Ascensorul a fost finalizat și inaugurat pe 24 octombrie 1885, în parohia civilă Santo António din Lisabona.
Inițial, funcționa ca un sistem cu contragreutăți acționat de apă, fiind ulterior înlocuit cu un mecanism pe aburi până în 1886. Linia includea două vagoane cu roți exterioare și un cablu central fixat.

Vagoanele aveau două etaje, cu două bănci în compartimentul inferior, orientate spre interior, și două în compartimentul superior, așezate spate în spate. În 1912, Nova Companhia dos Ascensores Mecanos de Lisboa a semnat un acord cu Consiliul Municipal din Lisabona pentru electrificarea liniilor, proces realizat între 1914 și 1915. În 1926, odată cu dizolvarea companiei „dos Ascensores Mecânicos de Lisboa”, furnicularul a trecut în proprietatea Companiei Carris.
În prezent, două vagoane sunt atașate permanent la capetele opuse ale unui cablu de transport, care trece peste un scripete situat la capătul superior al șinei. Tracțiunea este asigurată de motoare electrice, alimentate printr-un cablu aerian.
Cablul conectează cele două vagoane, astfel încât acestea să urce și să coboare simultan, fiecare funcționând ca o contragreutate pentru celălalt. Linia are o lungime de 275 de metri, iar călătoria durează aproximativ 3 minute.