Pierderile de apă de la bloc au provocat întotdeauna nemulțumiri în rândul locatarilor și chiar dispute între aceștia și președinții de asociație. Având în vedere structura veche a rețelelor de canalizare, se ajunge la pierderi de sute de litri care ajung să fie plătite din banii locatarilor.
Facturile la apă trebuie achitate integral, inclusiv cu pierderi, astfel că asociația de proprietari este nevoită să stabilească un mod corect și legal de repartizare a acestor diferențe între locatari.
În vechea reglementare, Legea 230/2007 și Normele metodologice 1588/2007 prevedeau clar că aceste diferențe se repartizau proporțional cu cota-parte indiviză deținută de fiecare apartament.
Acum, nu se mai impune un mod explicit de recuperare a diferențelor în listele lunare, astfel că Adunarea Generală a proprietarilor este cea care decide cum se face împărțeala metrilor cubi de apă pierduți.
Avocatul Gelu Pușcaș, specializat în litigii privind asociațiile de proprietari, a explicat care este parcursul legislativ al recuperării pierderilor de la locatari.
„Actuala reglementare, Legea 196/2018, nu mai prevede cum se recuperează în liste o astfel de diferență și prin urmare cade în sarcina organului suprem de conducere, adunarea generală, să hotărască modul de repartizare.”, arată el.
Specialistul mai arată că hotărârile luate de comitet sau de administrator, în lipsa unei hotărâri a Adunării Generale, nu au bază legală, dar și că „nu poate fi primită susținerea că rămâne pe cotă recuperarea, pentru că așa a fost în trecut”.
Citește și : Schimbări în noul Cod Rutier 2025: Cu cât mai poți depăși viteza legală, fără să primești amendă
Legea permite mai multe variante de repartizare, iar asociația poate alege oricare dintre acestea prin hotărâre oficială: