Recent, după prăbuşirea unui avion în India, ştirile despre supraviețuirea miraculoasă a unui pasager au făcut înconjurul lumii. Bărbatul avea locul 11A, care nu este considerat totuși cel mai sigur loc dintr-un avion. Chiar dacă nu există studii științifice în acest sens, experții în aviație au identificat, pe baza accidentelor anterioare în care au existat supraviețuitori și a cunoștințelor de design al aeronavelor, locurile în suntem mai în siguranță.
Transportul aerian este unul dintre cele mai sigure moduri de deplasare. „Rata mortalității este mult, mult mai mică decât la volan”, a spus Cheng-Lung Wu, profesor asociat la Școala de Aviație de la Universitatea din New South Wales din Australia.
În Statele Unite, șansele de a muri într-un accident de avion comercial sunt de 1 la 13,7 milioane pentru fiecare zbor, potrivit unui studiu din 2024 publicat în Journal of Air Transport Management. Marea majoritate a accidentelor de avioane de pasageri, în jur de 94%, are, de asemenea, o rată de supraviețuire de 100%, conform datelor furnizate între 2001 și 2017 de Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA.
„Totul depinde de dinamica accidentului”, spune Daniel Kwasi Adjekum, cercetător în siguranța aviației la Universitatea din Dakota de Nord. Desigur, dacă avionul este complet distrus, ești condamnat, indiferent unde stai, potrivit Live Science.
Dar să presupunem că un accident se produce cu energie redusă și un unghi de impact mic – de exemplu, avionul pierde controlul la aterizare și iese de pe pistă.
„Atunci contează cu adevărat unde stai pentru a putea supraviețui”, a spus Adjekum.
În aceste cazuri, avionul se poate rupe în două secțiuni la atingerea solului, iar o mare parte a energiei cinetice s-ar concentra în secțiunea frontală a avionului. În acest caz, partea din spate a avionului ar fi mai sigură. Într-adevăr, o analiză din 2015 a datelor Administrației Federale a Aviației, realizată de revista Time, a constatat că treimea din spate a avionului a avut cea mai mică rată de mortalitate.
Totuși, există și un pericol sub această parte din mijloc a avionului: rezervoarele de combustibil. Deși avioanele ar trebui să își golească rezervoarele înainte de aterizare, aceste capsule pot emite fum sau pot lua foc în caz de accident. În aceste scenarii, este și mai important să părăsiți avionul rapid, în termen de 90 de secunde, a spus Adjekum. Asta înseamnă să vă lăsați bagajele în urmă și să nu intrați în panică, să nu vă opriți să filmați accidentul sau să faceți alte lucruri care v-ar putea încetini.
„Trebuie să asculți instrucțiunile echipajului de cabină. Cred că acesta este cel mai important lucru”, a spus Adjekum.
De asemenea, statisticile arată că șansele de supraviețuire sunt ceva mai mari pe scaunele din mijloc, pentru că pasagerii sunt oarecum protejați de oamenii care stau lângă ei de ambele părți. Urmează locurile de la geam și, pe locul al treilea, cele dinspre culoar.
Totuși, au fost accidente în care rata de supraviețuire a fost mai mare în partea din față a avionului, iar în altele, oamenii care au supraviețuit erau împrăștiați prin toată aeronava.
Acesta este și motivul pentru care Administrația Federală pentru aviație din SUA nu crede că există locuri mai sigure decât altele.
Avioanele sunt în general bine proiectate pentru a minimiza riscurile. Părți ale avionului se pot rupe pentru a proteja cabina principală, scaunele sunt fixate foarte bine, iar centurile de siguranță sunt concepute pentru a minimiza forțea de impact pentru pasageri.
Pe lângă purtarea centurilor de siguranță și respectarea instrucțiunilor de siguranță, experții recomandă să fim atenți la poziționarea locului în avion.
„Fii conștient de locul pe care stai”, a spus Wu. Localizează cea mai apropiată ieșire de urgență și numără rândurile până la ieșire, în cazul în care fumul îți obstrucționează vederea, adaugă el.
Românii plătesc pentru locurile preferențiale în avion între 8 și 150 de euro de persoană. Cele mai disputate situații sunt cele în care se solicită taxa de loc preferențial și familiilor care călătoresc împreună.
Fiecare om, care a avut ocazia să zboare cu avionul, este conștient de faptul că foarte des confortul în timpul călătoriei depinde de locurile pe care le ocupăm. Bineînțeles, există cele mai dorite și cele mai rele locuri în avion, pe care merită să le evităm, în special pe rute mai lungi, dar confortul costă.
Unul dintre costurile suplimentare pe care românii sunt obligați să le suporte atunci când călătoresc cu avionul este prețul locurilor preferențiale. Justificate în cazul pasagerilor care doresc confort sporit sau locuri la fereastră sau culoar și mult disputate în situațiile în care pasagerii vor doar să călătorească alături de cei dragi pe toata durata zborului, costurile pentru aceste locuri preferențiale variază de la 8 la 150 euro de persoană, în funcție de tipul de zbor.
Printr-o inițiativă nouă și pentru un interval limitat de timp, Vola oferă românilor posibilitatea selectării gratuite a locurilor alăturate pentru membrii aceleiași familii, o opțiune disponibilă exclusiv în aplicația proprie, GoVola.
Cât costă să stai lângă cei dragi în avion. Românii plătesc sume enorme pentru un loc preferențial
Promoția este activă în toate piețele în care Vola operează și este valabilă pentru rezervările efectuate prin aplicația GoVola, în perioada 1 iulie – 31 august 2025, pentru zboruri care includ plecare sau retur între 1 și 31 august 2025.
Această inițiativă este una esențială în contextual actual al industriei aviatice. La companiile low-cost precum Ryanair, Wizz Air sau easyJet, locurile nu sunt garantate pentru membrii familiei decât dacă sunt cumpărate separate, iar companiile aeriene practică intenționat randomizarea pasagerilor. Costurile pentru alegerea unui loc variază în funcție de durata zborului: între 8 și 35 de euro pentru zboruri scurte (1-3 ore), între 10 și 45 de euro pentru zboruri medii (3-5 ore), iar pentru zborurile mai lungi, între 20 și 60 de euro. Cele mai scumpe locuri sunt cele din primele rânduri sau cu spațiu suplimentar la picioare, iar cele mai accesibile sunt cele din spatele avionului, fie la geam, fie la culoar.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/07/61564969-1024x576.jpg)
Nici companiile de linie nu oferă garanția locurilor alăturate fără achiziție în prealabil. Transportatori precum Lufthansa, Air France, KLM sau Turkish Airlines percep tarife cuprinse între 15 și 60 de euro pentru zboruri scurte, între 25 și 80 de euro pentru zboruri medii și între 30 și 150 de euro pentru zboruri lungi, de peste 6 ore, sau intercontinentale Deși aceste companii sunt mai flexibile și încearcă să aloce automat locuri apropiate membrilor aceleiași familii, lucrul acesta nu este garantat.
Situațiile în care familiile de patru sau mai mulți membrii sunt împrăștiate în avion sunt des întâlnite. În general, doar copiii sub 12 ani sunt grupați automat cu un adult, însă ceilalți membri ai familiei pot fi separați. În cazul zborurilor aglomerate, mai ales în sezon, sunt șanse mici ca familiile să găsească locuri alăturate, dacă nu le achiziționează înainte