- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Economie

Dăianu: Deficitul a săltat considerabil din august în septembrie, la 7%. O corecţie nu poate fi făcută „fără durere”

20 Oct, 18:24 • Dobran Viorel
Daniel Dăianu, președintele Consiliului Fiscal și fost economist șef al BNR, atrage atenția că ajustările fiscale cuprind atât tăieri, cât și majorări de venituri. Toți trebuie să participe.
Dăianu: Deficitul a săltat considerabil din august în septembrie, la 7%. O corecţie nu poate fi făcută fără durere

Daniel Dăianu, președintele Consiliului Fiscal și fost economist șef al BNR, atrage atenția că ajustările fiscale cuprind atât tăieri cât și majorări de venituri. Toți trebuie să participe.

Consiliul Fiscal consideră că pachetul de măsuri fiscal-bugetare este de bun augur, dar apreciază că este insuficient, fiindcă această ecuaţie a consolidării nu se poate rezolva exclusiv pe partea de cheltuieli, ci trebuie crescute şi veniturile fiscale, a declarat, marţi, Daniel Dăianu, preşedintele Consiliului Fiscal.

Situație fără precedent provocată de eliminarea plăților cash. Economistul Daniel Dăianu: „Când vezi milioane de lei la sacoșă…ălea sunt hoții, nu tranzacții”

Noi, la Consiliul Fiscal, vorbesc şi în nume personal, dar şi în numele colegilor din Consiliu, noi am considerat şi considerăm că este esenţial că ceea ce începe să se contureze prin acest pachet, care este controversat, e discutat în fel şi chip, este de bun augur. România trebuia să schimbe macazul. Deşi noi coborâserăm cu deficitul bugetar, de la cel consemnat în anul pandemiei ne-am dus către 7% din PIB în 2021, era riscul să ne oprim, consolidarea să nu înainteze. Şi un asemenea pachet era absolut necesar.

Şi eu consider, şi noi la Consiliu apreciem că este un pachet insuficient şi nu pentru că a venit Fondul Monetar şi a făcut consultările (…) Şi nu pentru că experţii Fondului au spus că este un pachet insuficient. Într-adevăr, acest pachet poate să aducă între 0,9% şi 1,4% din PIB ameliorare a situaţiei finanţelor publice. În acest an, ultima noastră evaluare arată că deficitul ar fi peste 6% dacă nu se iau măsuri de restrângere a cheltuielilor. Măsurile fiscale nu au cum să aibă un impact semnificativ în 2023. Deci fără măsuri semnificative de control al cheltuielilor (…) deficitul s-ar situa în jur de 6%, ca să nu spun peste 6% din PIB în acest an. Va fi foarte greu să ajungem la 5,5% dar se poate. Important este să se dea acest semnal„, a explicat Dăianu la Banking Forum, organizat de Financial Intelligence.

În opinia sa va fi greu să ajungem la un deficit de 5,5%, mai ales în contextul în care deficitul „a săltat considerabil” de la august la septembrie.

„Dar în continuare, ar însemna ca în 2024 să rămânem în jur de 5% cu deficitul bugetar, ceea ce implică un efort adiţional şi alte măsuri pentru a ne îndrepta către acel 3%. După mine 3% în 2025 eu îl consider, ca să nu spun imposibil, foarte dificil”, a precizat Daniel Dăianu.

Consiliul Fiscal este o organizație apolitică, fondată în 2010 la cererea expresă a troicii FMI-Banca Mondială-Comisia Europeană și funcționează sub tutela Academiei Române. Președintele Consiliului Fiscal este Daniel Dăianu, profesor de economie care a ocupat de-a lungul timpului funcții precum economist-șef al BNR și ministru de Finanțe.

El a adăugat că în România „s-a fugit de realitate”, considerând că nu este nevoie de venituri suplimentare şi că totul se rezumă la tăierea cheltuielilor.

„Noi în România am fugit de realitate. N-am înţeles că am trăit ani de zile peste putinţă, ceea ce se vede şi în deficitele externe, nu numai în deficitele interne (…) Această respingere a realităţii, acest refuz al realităţii este însoţit şi de o mitologie, de mituri propagate: că nu-i nevoie de venituri fiscale suplimentare, că totul se poate rezuma la tăiere de cheltuieli. Eu când aud economişti spunând aşa ceva, zic: Domne, în ce sferă trăiesc oamenii aceştia? Ei au luat creionul în mână? Fac nişte analize serioase, aplicate? (…) Sigur că pentru imagine într-adevăr dă bine să poţi să reduci şi cu jumătate numărul de secretari de stat şi de consilieri.

Nu asta rezolvă problemele bugetului public. Să ne gândim: cheltuielile cu personalul în bugetul public al României înseamnă 8% din PIB, puţin poate peste 8% din PIB, acum. Ca să rezolvi această ecuaţie a consolidării bugetare, ar însemna să reduci cu o treime, pentru că se văd în cheltuielile de personal, fiindcă nu te poţi atinge de resursele alocate pentru pensionari. Cei care gândesc că se poate renunţa la indexări pentru a rezolva problema consolidării bugetare prin scăderea în termen reali a cheltuielilor cu salarii şi cu pensii sunt oameni care trăiesc pe alte planete.

România are, aşa cum au şi toate celelalte ţări din Uniunea Europeană, o criză a costului vieţii, care nu se vede numai în dinamica PIB-ului şi într-o rată a inflaţiei. Pentru mare parte din populaţie, inflaţia e mai mare decât cea care se vede…aceste aspecte nu trebuie să fie ignorate. La noi discursul public este îmbibat de multă ideologie”, a precizat Dăianu.

Ce se întâmplă cu regimul fiscal. Anunțul făcut de Daniel Dăianu: „În România, din păcate, unde se trăieşte în minciună şi ipocrizie”

Şi, a subliniat el, nu se poate rezolva această ecuaţie a consolidării exclusiv pe partea de cheltuieli, ci trebuie să avem venituri fiscale superioare.

O ţară care sub-finanţează în mod cronic sănătatea, educaţia, apropo de tipul de stat, care nu alocă… vedem şi noi ce se întâmplă în acţiunile de intervenţie majore ale statului, pornind de la incendii, accidente, lupta contra drogurilor. N-avem suficient personal în combaterea consumului de droguri. Echipamentele nu sunt suficiente în intervenţii ale statului. Noi nu suntem pregătiţi să răspundem la provocările actuale. Ce să mai vorbim despre provocări viitoare. S-ar putea să fie posibil şi este posibil să fie nevoie de a cheltui mai mult pentru apărare. Unde să introduci atâtea cheltuieli necesare când veniturile sunt în jur de 27%? (…) Creditul pentru sectorul neguvernamental este în jur de 26-27%? Care sunt veniturile fiscale ale României, inclusiv contribuţiile? Tot în jur de 26-27%”, a punctat Daniel Dăianu.

Astfel, preşedintele CF consideră că dacă nu vom avea venituri fiscale suplimentare „am rămâne încremeniţi” cu un deficit de 5%, iar o corecţie nu poate fi făcută „fără durere”.

„Aceasta este situaţia deficitului. Este încă de muncit, este extraordinar de important că s-a dat acest semnal că nu putem continua cu deficite. Trebuie să facem ceva. Şi mai e ceva. Această corecţie nu se poate fără durere. Ca să reduci un deficit bugetar de la 6%, să te duci la 3% în câţiva ani, este corecţie majoră. Nu se poate fără durere.

Toată lumea în România vrea să fie specială din acest punct de vedere. Adică să nu intre în acest cadru al efortului de corecţii în ceea ce priveşte impactul. Aşa cum avem destui speciali, prea mulţi speciali la impozitare. Aşa se doreşte, ca fiecare să fie special în ceea ce priveşte impozitul pe care îl plăteşte, taxa pe care o plăteşte. Nu se poate aşa ceva. Mediul de afaceri vrea să rămână lucrurile aşa cum sunt, oamenii nu vor să plătească mai mult(…) Dar cine să plătească? Cine să suporte?”, a punctat Daniel Dăianu.

Noi în România am fugit de realitate. Nu am înțeles că am trăit ani de zile peste posibilități, ceea ce se vede și în deficitele externe, nu doar în cele interne. Această negare a realității este însoțită și de mituri propagate: că nu-i nevoie de venituri ridicate, că putem aranja consolidarea doar din tăieri de cheltuieli, a spus marți președintele Consiliului Fiscal, Daniel Dăianu în cadrul unei conferințe organizată de Financial Intelligence.

Alte declarații făcute de Daniel Dăianu

  • Eu când aud economiști spunând așa ceva (că putem aranja consolidarea doar din tăieri de cheltuieli), i-aș întreba: pe ce planetă trăiți, oameni buni? Ați luat creionul în mână să faceți analize serioase?
  • A renunța la o liftieră…poate pentru imagine politică dă bine. Dar nu asta rezolvă problemele bugetului!
  • O țară care subfinantează cronic Sănătatea sau Educația…nu avem suficient personal și echipamente în lupta contra drogurilor. E nevoie de a cheltui mai mult pentru Apărare. Unde să introduci atâtea cheltuieli suplimentare când veniturile fiscale sunt de 27% din PIB?
  • În România avem o economie informală și circuite non-bancare cu bani care circulă milioane de lei. Nu se plătesc taxe- cei din sectorul informal nu plătesc taxe. Revenind la aceasă negare a realității, ea este stupefiantă pentru mine. Și va fi foarte greu, deși unii nu vor să accepte că trebuie să creștem veniturile fiscale. Și se vine cu o idee simplistă: să creștem colectarea!
  • E și foarte multă ipocrizie. Cei care beneficiază de privilegii fiscale le-ar vrea pe veșnicie, dacă se poate.
  • România are o economie atractivă, dar vedeți ce vremuri urâte trăim. Piețele financiare sunt foarte nervoase. Chiar și prețurile la energie ar putea sălta din nou dacă lucrurile nu se liniștesc.
  • Această corecție nu se poate face fără dureri. Toată lumea vrea să nu intre în acest efort de corecție. Nu se poate. Mediul de afaceri vrea ca lucrurile să rămână la fel, oamenii nici ei nu vor să plătească taxe mai mari sau mai multe. Dar cine să suporte atunci?
  • Nu ai cum să elimini banii cash. Cum să elimini banii cash la piață de pildă, când mergi să cumperi mere? Eu merg la piață și discut cu oamenii. Problema nu e să elimini banii cash, ci să te lupți ca tranzacțiile mari să fie trecute prin bănci. Când vezi milioane de lei la sacoșă…ălea sunt hoții, nu tranzacții.
Daniel Dăianu avertizează: „Inflaţia ajută un timp bugetul, însă o inflaţie înaltă perpetuată nu mai este surpriză şi devine boală pentru economie şi societate”
Daniel Dăianu avertizează: „Inflaţia ajută un timp bugetul, însă o inflaţie înaltă perpetuată nu mai este surpriză şi devine boală pentru economie şi societate”
  • Măsurile fiscale nu au cum să aibă un impact semnificativ în 2023. Fără măsuri semnificative de control al cheltuielilor deficitul s-ar situa la cel puțin 6%. Va fi foarte greu să ajungem la 5,5%, dar nu este imposibil. Este important să dăm un semnal, iar Ștefan Nanu (Trezorerie) asta face, el fiind una dintre vocile României care discută cu finanțatorii externi.
  • Deficitul a săltat considerabil din august în septembrie. Pentru 2024 e posibil ca acest impact, în sensul îmbunătățirii situației finanțelor publice să fie între 0,9 și 1,4- depinde și de cum va fi așezată acciza. Dar, ar însemna ca în 2024 să rămânem în jur de 5% cu deficitul bugetar, ceea ce implică un efort adițional pentru a ne îndrepta spre acel 3%. Pentru mine, 3% în 2025 îl consider imposibil.