- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Administratiile portuare: ArcelorMittal da o \”lovitura incorecta\” afacerilor romanesti

27 Jul, 14:00 • Redactia DailyBusiness
Transportul materiilor prime prin portul bulgar Burgas este mai scump de patru ori decat prin portul Constanta, si mai lent, iar ArcelorMittal da "o lovitura clar incorecta" afacerilor romanesti, renuntand la serviciile Comvex, sustin firma si administratiile porturilor si canalelor navigabile.
Administratiile portuare: ArcelorMittal da o \lovitura incorecta\ afacerilor romanesti

„ArcelorMittal Galati nu are niciun argument economic pentru aprovizionarea cu materie prima pe ruta Burgas-Canalul Bastroe, in dauna rutei Constanta-Canalul Dunare-Marea Neagra. Realitatea contrazice absolut toate argumentele domnului Thierry Le Gall (CEO al Diviziei de sud-est a ArcelorMittal – n.r.)”, relateaza Mediafax, citand un comunicat comun al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime (CNAPM), Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile (CNACN) si Comvex (CMVX), toate din Constanta.

Costul integral al transportului prin Constanta este de 5,77 euro/tona, inclusiv comisioane si asigurarea marfurilor, in timp ce costul tranzitului prin Burgas este cuprins intre 16,13 si 19,13 euro/tona, potrivit sursei citate.

Cele trei companii au replicat, astfel, afirmatiilor facute, saptamana trecuta, de Le Gall, prin care acesta a respins acuzatiile reprezentantilor Comvex, potrivit carora compania siderurgica ar folosi portul Burgas pentru importarea materiei prime, in locul portului Constanta, nerespectand astfel regulile si reglementarile concurentiale.

Le Gall a afirmat ca decizia a fost luata exclusiv pe considerente economice, din cauza ca ArcelorMittal nu a putut incheia un contract ferm si sigur cu Comvex, deoarece operatorul porturar din Constanta a crescut tarifele de patru ori in cinci ani.

„Trebuia sa gasim o alternativa. Singura problema pe care o avem cu Comvex este siguranta. Daca am putea incheia cu ei un contract competitiv pe termen lung nu ar fi nici o problema. Dar astazi, pretul de la Comvex este mai mare decat cele de pe piata internationala a porturilor. Nu putem sa cerem Guvernului gaz mai ieftin, energie mai ieftina si in acelasi timp sa punem in pericol acest ajutor cumparand serviciile scumpe de la Comvex”, a afirmat, atunci, Le Gall.

De asemenea, terminalul Comvex s-a angajat prin contract sa ofere ArcelorMittal, cel mai mare grup siderurgic din lume, o viteza de descarcare a marfii de 45.000 tone/zi, in situatia in care conditiile tehnice de la terminalele din Burgas nu permit viteze de descarcare mai mari de 20.000 tone/zi.

Cele trei companii sustin ca in portul Burgas au acces doar navele de capacitate redusa, de 80.000 tone, fapt care scumpeste cu 6-9 euro fiecare tona de minereu, in timp ce in portul Constanta pot fi acostate nave de capacitate mare, de pana la 220.000 tone.

„Prin urmare, afirmatia domnului Thierry Le Gall cum ca ‘Nu putem sa cerem Guvernului gaz mai ieftin, energie mai ieftina si in acelasi timp sa punem in pericol acest ajutor cumparand servicii scumpe de la Comvex’ este nefondata, deoarece valoarea acestor servicii tocmai s-a marit de circa trei ori”, se arata in comunicat.

In plus, viteza de descarcare a transporturilor ArcelorMittal in portul Constanta este mai mare decat in portul Rotterdam, respectiv 45.000 tone/zi, fata de 40.000 tone/zi, iar preturile sunt „perfect echivalente si reflecta eficienta celor doua porturi pe piata internationala a porturilor”, conform omunicatului.

In opinia celor trei companii romanesti, refuzul ArcelorMittal de a folosi portul Constanta pentru fabricile sale din Estul Europei este „o lovitura clar incorecta data intereselor de afaceri romanesti”.

„Precizam ca preturile practicate de portul Rotterdam pentru transporturile ArcelorMittal au crescut de patru ori intre 2005 si 2008, iar media multianuala a acestor preturi este cu 14,57% mai mare la Rotterdam decat la Constanta”, potrivit sursei citate.
In comunicat se mentioneaza ca Arcelor Mittal Galati are garantii multiple de siguranta pentru relatiile de afaceri din portul Constanta.

Prima este furnizata de contractul de asociere pe 30 de ani incheiat in 1996 intre SIDEX Galati (redenumit ulterior ArcelorMittal Galati) si Comvex, prin care combinatul siderurgic si operatorul portuar au instalat, prin contributia ambelor parti, echipamente de descarcare de peste 21 milioane de dolari, si care estte utilizat obligatoriu pentru aprovizionarea cu prioritate cu materii prime a ArcelorMittal.

In al doilea rand, chiar si pentru operatiunile portuare ale Comvex desfasurate pentru alti clienti sunt utilizate echipamente comune cu ale ArcelorMittal.

„Din aceasta utilizare ArcelorMittal a castigat si castiga bani. Acest lucru se intampla si in 2009, dovada fiind facturile emise de ArcelorMittal si achitate de catre Comvex in decursul timpului”, se spune in comunicat.

De asemenea, o societate a grupului ArcelorMittal este actionar important si participant la profitul obtinut de Comvex.

Comvex este controlata in proportie de 53,94% de firma Solidmet Bucuresti, societate la care doua persoane fizice, Liviu-Marin Muntean si Corneliu Idu, au 55% din capital. In actionariat se mai regaseste Expert Placement Services, subsidiara a ArcelorMittal, care detine aproape 36% din actiuni.

Subsidiara ArcelorMittal a intrat in actionariatul Comvex in luna iulie a anului trecut, cand a cumparat titluri reprezentand 36% din capitalul social al operatorului portuar. In luna octombrie 2008, ArcelorMittal a incercat sa preia integral Comvex, operatiune respinsa insa de actionari, pe motiv ca ar fi trebuit derulata de Expert Placement Services.

Autoritatile din zona portuara Constanta au tras un semnal de alarma, joi, intr-o conferinta de presa comuna, ca ArcelorMittal a decis sa suspende importul de materii prime prin Constanta si pe canalul Dunare Marea-Neagra si foloseste portul Burgas. Autoritatile din zona portuara Constanta considera ca este o „actiune economica ostila la adresa Romaniei”.

Reprezentantii institutiilor portuare au mai anuntat ca au sesizat Consiliul Concurentei cu privire la blocajul economic din port si au informat ministerele Economiei si Transporturilor.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Prima zi a anului școlar, liberă pentru părinți. Inițiativa legislativă adoptată tacit de Senat
Prima zi a anului școlar, liberă pentru părinți. Inițiativa legislativă adoptată tacit de Senat
Probleme în clanul Corduneanu! Ramona Corduneanu, cu recuperatorii pe urmele sale. Soția lui Adrian „Beleaua”, implicată într-un nou dosar
Probleme în clanul Corduneanu! Ramona Corduneanu, cu recuperatorii pe urmele sale. Soția lui Adrian ...
Schimbări importante în noul Mers al Trenurilor! Legături directe București – Budapesta, trenuri sezoniere spre Bulgaria, reluarea circulației până la Viena
Schimbări importante în noul Mers al Trenurilor! Legături directe București – Budapesta, trenuri ...
Diana Buzoianu, chemată la Ora Guvernului. AUR acuză „dezastrul de la Paltinu” și cere explicații urgente
Diana Buzoianu, chemată la Ora Guvernului. AUR acuză „dezastrul de la Paltinu” și cere explicații ...
Ilie Bolojan se întâlneşte marţi cu ministrul Apărării al Germaniei, Boris Pistorius, la baza de la Kogălniceanu
Ilie Bolojan se întâlneşte marţi cu ministrul Apărării al Germaniei, Boris Pistorius, la baza de ...
Ciprian Ciucu vrea să transforme Bucureştiul într-un „oraş al bicicliştilor şi pietonilor”. Cum vrea noul primar să rezolve problema parcărilor
Ciprian Ciucu vrea să transforme Bucureştiul într-un „oraş al bicicliştilor şi pietonilor”. ...
Trump pune sub semnul întrebării acordul istoric de 72 miliarde de dolari dintre Netflix și Warner. ”Ar putea fi o problemă”
Trump pune sub semnul întrebării acordul istoric de 72 miliarde de dolari dintre Netflix și Warner. ...
Duelul cozonacilor de Crăciun: Sorin Bontea vs Cătălin Scărlătescu. Care este rețeta câștigătoare
Duelul cozonacilor de Crăciun: Sorin Bontea vs Cătălin Scărlătescu. Care este rețeta câștigătoare
Nicușor Dan îl felicită pe Ciprian Ciucu pentru câștigarea Capitalei. ”Trebuie să-i dăm acum mijloacele de a guverna orașul”
Nicușor Dan îl felicită pe Ciprian Ciucu pentru câștigarea Capitalei. ”Trebuie să-i dăm acum ...
Ludovic Orban avertizează: „Puterea corupe”. Mesaj către Nicușor Dan și susținere pentru Ciprian Ciucu
Ludovic Orban avertizează: „Puterea corupe”. Mesaj către Nicușor Dan și susținere pentru Ciprian ...
Aproximativ 1.200 de blocuri din București rămân fără căldură. Termoenergetica anunță lucrări masive de reparații și modernizare
Aproximativ 1.200 de blocuri din București rămân fără căldură. Termoenergetica anunță lucrări ...
CINE va fi interimar la șefia Sectorului 6, în locul lui Ciucu, până la alegerea noului edil. Este expert al Băncii Mondiale
CINE va fi interimar la șefia Sectorului 6, în locul lui Ciucu, până la alegerea noului edil. Este ...
Un bărbat și o femeie, reținuți după ce au făcut cumpărături de 20.000 de lei cu un card furat
Un bărbat și o femeie, reținuți după ce au făcut cumpărături de 20.000 de lei cu un card furat
Ciprian Ciucu: Pregătirea bugetului, cea mai mare provocare la început de mandat
Ciprian Ciucu: Pregătirea bugetului, cea mai mare provocare la început de mandat
Orașul din România care va subvenționa abonamentele pentru transport public ale studenților, începând din 2025. Ce alte orașe oferă astfel de beneficii tinerilor
Orașul din România care va subvenționa abonamentele pentru transport public ale studenților, începând ...
Cine este și cât câștigă soția lui Ciprian Ciucu. ”Am trecut prin multe împreună, vorbim mult, mă înțelege”
Cine este și cât câștigă soția lui Ciprian Ciucu. ”Am trecut prin multe împreună, vorbim mult, ...
Discrepanțe uriașe la achiziția microbuzelor electrice pentru elevi. Pîslaru sesizează Parchetul European
Discrepanțe uriașe la achiziția microbuzelor electrice pentru elevi. Pîslaru sesizează Parchetul ...
Viktor Orban crede că aderarea Ucrainei la UE ar putea declanșa un război cu Rusia
Viktor Orban crede că aderarea Ucrainei la UE ar putea declanșa un război cu Rusia