Ofertele apartin societatilor AleniaAeronautica S.A. Italia, AERO Vodochody a.s. Cehia si INAV S.A. Bucuresti.
Deschiderea documentelor de participare a avut loc in data de 20 mai 2008, ora 12.00, la sediul AVAS, in prezenta tuturor ofertantilor.
Anterior, AVAS anuntase faptul ca 17 companii s-au declarat interesate de privatizarea societatii craiovene. Dintre acestea, numai 11 au platit taxa de acces la camera de date: SAAB AB Linokoping (Suedia), AERO Vodochody Praga (Cehia), INAV Bucuresti (Romania), Jafco Holding Bucuresti (Romania), Pro Faur Invest Bucuresti (Romania), Alenia Aeronautica Pomigliano D’arcoNapoli (Italia), MBL Computers Bucuresti (Romania), Sabca Bruxelles (Belgia), Somaca Gosselies (Belgia), International Railways Systems (Luxemburg), Compass Pele (Coreea de Sud).
AVAS pune in vanzare intregul pachet de actiuni detinut la Avioane Craiova (741.339 actiuni), reprezentand 80,9778 % din capitalul social.
Societatea a fost infiintata in anul 1972, avand ca principal domeniu de activitate constructia si reparatia de aeronave si nave. Avioane Craiova este unicul producator de aeronave de tip militar din sistemul industriei aeronautice romanesti si al avionului de scoala si antrenament IAR 99 Soim, compatibil cu standardele NATO, destinat Fortelor Armate Romane.
Saab s-a retras din cursa pentru privatizare
Una dintre companiile care era cotata cu sanse mari sa preia Avioane Craiova si care s-a retras din cursa este Saab. Oficialii grupului au declarat ca au hotarat sa nu depuna oferta pentru cumpararea Avioane Craiova, intrucat considera ca nu poate asigura supravietuirea pe termen lung a companiei fara contracte pentru avioanele Gripen, iar la ora actuala nu stie daca Romania va achizitiona avioane de la compania suedeza.
„Am lucrat foarte mult ca sa elaboram un plan de afaceri pentru Avioane Craiova si am identificat un numar mare de pachete de lucru, comenzi care nu sunt legate de Gripen si care pot fi plasate aproape imediat”, a declarat marti, pentru NewsIn, Richard Smith, director de marketing pentru Romania al Gripen International (firma care comercializeaza si se ocupa de suportul avioanelor JAS 39 Gripen).
„Noi nu putem sa asiguram supravietuirea pe termen lung a companiei, fara contracte pentru avioanele Gripen, si nu are niciun sens comercial sa includem comenzi pentru aceste avioane inainte de a sti daca Romania va cumpara Gripen”, a mai spus Richard Smith.
El a precizat ca „daca Romania alege Gripen, Saab isi va mentine angajamentul de a integra productia de avioane Gripen in Romania, asta in ciuda faptului ca nu am licitat pentru Avioane Craiova”. Saab anuntase ca va face investitii de 1 miliard de euro in Romania, plus o oferta de offset ce ar urma sa acopere „cel putin 100% din valoarea contractului”.
Programul de achizitii „Avionul Multirol” al Ministerului Apararii vizeaza achizitionarea de avioane de vanatoare in valoare de 3,5 miliarde de euro. Doi competitori urmaresc obtinerea contractului pentru vanzarea aparatelor: Lockheed Martin si Saab.
Pentagonul a anuntat, luni, ca a informat Congresul american cu privire la posibilitatea de a vinde Romaniei 24 de avioane de lupta Lockheed Martin Corp F-16 si echipamente aferente, evaluate in total la 4,5 miliarde dolari.
René Rodriguez, director pentru dezvoltare de afaceri internationale al Lockheed Martin, declara recent ca firma americana se asteapta „foarte curand” la un anunt privind achizitionarea de avioane de vanatoare F-16 de catre Guvernul Romaniei.