Nu vrem sa inchidem aceasta uzina, vrem sa ramanem in continuare in piata din acest domeniu, fie ca este vorba de mentenanta, fie de producerea de piese usoare pentru industria aeronautica”, a declarat, joi, presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Mircea Ursache, dupa o vizita la fabrica de avioane, transmite corespondentul Mediafax.
Seful AVAS sustine ca la negocierile cu Alenia Aeronautica institutia va impune cateva conditii.
„Vom discuta despre volumul de munca la care se angajeaza cumparatorul, pentru ca ne intereseaza foarte mult. Volumul investitional la care se angajeaza inseamna functionarea pe un numar mare de ani a acestei unitati. Pretentiile mele sunt foarte mari. Am informatii si feed-back de la cumparator ca aici vom avea un volum investitional considerabil”, a declarat Ursache.
Presedintele AVAS a afirmat ca pactul social pe care sindicatul de la Avioane Craiova il va negocia direct cu investitorul reprezinta o „componenta” a procesului de privatizare.
„Incepand cu a doua saptamana a lunii iunie intram in negocierile finale cu Alenia Aeronautica, astfel incat pana la sfarsitul lunii sa fim martorii semnarii intr-un cadru festiv a contractului de privatizare”, a spus Ursache.
Presedintele AVAS considera ca investitiile in reabilitarea fabricii vor fi minore.
„Uzina, asa cum am vazut-o eu, se prezinta intr-un standard corespunzator care nu are nevoie si sub aspectul reconstructiei de un efort foarte mare. Ca atare, cumparatorul se poate concentra preponderent pe investitia tehnologica. Vor mai fi si obligatii de mediu, dar acestea deja sunt impuse dupa aderarea Romaniei la UE”, a spus presedintele Autoritatii.
Conform sursei citate, AVAS trebuie sa rezolve patru probleme la negocierile cu Alenia Aeronatica, singura companie care a depus oferta pentru a cumpara pachetul de actiuni de la stat.
„Una dintre ele este de a rezolva contractul cu fosta Republica Iugoslava. Este un contract al statului roman si in care responsabilitatea integrala a efectelor contractului revine statului si nu poate fi pus in carca cumparatorului”, a spus presedintele AVAS.
Mircea Ursache a precizat ca este necesara si gasirea unor solutii pentru dezafectarea unui depozit de munitie, care apartine Ministerului Apararii.
„O a treia problema ar fi includerea in programul de off-set a lui Alenia a contractului cu avioanele livrate Ministerului Apararii. Cred ca vom face un lucru bun, daca tot ce inseamna avion vin sa-si faca reparatiile, intretinerea curenta aici”, a precizat presedintele AVAS.
Acoperirea datoriilor istorice ale fabricii de avioane Craiova catre bugetul de ramane cea mai importanta problema de rezolvat pentru autoritatile romane.
„Ultima este problema datoriilor. Nu este o noutate pentru Alenia. Suntem obligati sa facem notificarea la CE, (…) pentru ca este o interventie a statului in favoarea unui agent economic si ea trebuie notificata. Acolo, cu argumente, putem convinge ca nu exista o culpa a cumparatorului. Vorbim de datorii istorice”, a declarat Ursache.
Intrebat daca un eventual raspuns negativ al Comisiei Europene ar putea bloca privatizarea Avioane Craiova, presedintele AVAS a afirmat ca decizia CE este obligatorie si va fi aplicata.
„Daca CE nu va fi de acord cu ajutorul de stat, el trebuie rambursat”, a mai spus seful Autoritatii.
Alenia a depus miercuri oferta finala, imbunatatita si irevocabila pentru preluarea companiei Avioane Craiova.
Institutia a anuntat ca va depune toate diligentele pentru finalizarea privatizarii companiei, in conditii avantajoase pentru stat, pana la expirarea mandatului dat de Guvern pentru continuarea negocierilor, respectiv 30 iunie 2009.
La jumatatea lunii mai, Autoritatea a decis sa prelungeasca pentru ultima data valabilitatea ofertei de vanzare a companiei cu 15 zile, pana la 1 iunie, pentru a oferi posibilitatea companiei italiene, singurul ofertant, sa depuna oferta finala.
Procesul de privatizare a fost reluat in luna octombrie 2008 prin publicarea anuntului de vanzare a pachetului de actiuni detinut de AVAS. Au fost cumparate patru dosare de prezentare, iar dupa mai multe prelungiri succesive, termenul limita de depunere a ofertelor a fost 30 ianuarie 2009. Pana la data limita a fost depusa o singura oferta de cumparare, din partea Alenia Aeronautica.
Avioane Craiova, firma listata pe piata Rasdaq a Bursei de Valori Bucuresti, a avut anul trecut venituri in scadere cu 23%, de la 25,1 milioane lei la 19,27 milioane lei, iar pierderile cu crescut de 2,15 ori, la 16,39 milioane lei, de la rezultatul negativ de 7,6 milioane lei din 2007.
In primul trimestru din 2009, compania a inregistrat pierderi de 2,2 milioane lei, reprezentand aproximativ jumatate din nivelul rezultatului negativ consemnat in aceeasi perioada a anului precedent, de 4,4 milioane lei. Veniturile companiei s-au diminuat in intervalul analizat cu circa 30%, de la 2,34 milioane lei la 1,66 milioane lei, iar cheltuielile s-au micsorat cu 44%, de la 6,8 milioane lei la 3,8 milioane lei.
Ministerul Economiei detine 80,97% din capitalul companiei, restul fiind controlat de alti actionari.