- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Benzina a ajuns la 5 lei/litru. Vezi de ce se scumpesc carburantii si ce ne asteapta

16 Mar, 00:01 • razvan.codorean
Dupa ce, in plina criza, benzina vanduta romanilor s-a scumpit anul trecut cu 40%, cel mai ridicat ritm din Uniunea Europeana, in acest an benzina va depasi fara probleme nivelul de 5 lei/litru, estimeaza specialistii din domeniul petrolului, citati de catre DailyBusiness.ro. Rompetrol vinde deja cel mai scump sortiment al sau la acest tarif.
Benzina a ajuns la 5 lei/litru. Vezi de ce se scumpesc carburantii si ce ne asteapta

Asistam, de la inceputul anului, la o crestere continua a preturilor la carburanti. Astfel, aproape pe nesimtite, preturile la pompa au ajuns la o medie de 4,2 lei pentru benzina si 4,1 lei pentru motorina. Recordul de scumpire l-a inregistrat benzina Alto 101 de la Rompetrol care, de pe 9 martie, a ajuns sa coste 5 lei pe litru.

Nici celelalte preturi nu sunt cu mult mai jos. La Petrom, benzina OMV Carrera 100 este vanduta la 4,97 lei/ litru, iar motorina Euro Diesel 5 costa 3,96 lei/ litru. Petrom Premium fara plumb, cea mai ieftina benzina vanduta pe piata romaneasca, a ajuns sa coste 4,20 lei/ litru, iar cea mai ieftina motorina, Euro Diesel 5 – 3,96 lei/ litru.

Au ajuns sa isi ascunda toate pierderile in pret”, afirma Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, care crede ca preturile nu reflecta realitatea economica. ”Scaderile de vanzari, investitiile, provizioanele, absolut tot ce ar fi putut insemna pierderi, cred ca se regasesc in pret”.

Nu este pentru prima data cand Tache critica comportamentul marilor jucatori – Petrom, Rompetrol, Lukoil, Mol si Agip. A sesizat in dese randuri faptul ca marile companii isi aliniaza ca la comanda preturile, la doar cateva zile distanta.

”A scumpit Petromul marti (9 martie) preturile benzinei si motorinei cu sase bani pe litru, miercuri a facut la fel si Rompetrol. La fel a facut si Lukoil. Cu totii au motivat conditiile din piata. Oare Consiliul Concurentei nu vede nimic?”, a declarat Tache.
[quote=Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari]Marile companii isi fac de cap, crescand preturile asa cum vor, dar mai ales cand vor, in conditiile unei lipse totale de control in piata[/quote]
Companiile spun insa ca modificarile preturilor se fac in conformitate cu evolutia cotatiei preturilor internationale si a cursului de schimb. ”Modificarile de tarife pot varia in sens pozitiv, dar si negativ. Au fost si momente cand pretul carburantilor a scazut. Nu cred ca isi pune cineva problema ca ar putea fi ceva ilegal”, afirma Andrei Chirilescu, directorul general adjunct al Lukoil Romania.

O declaratie aproape la indigo cu cea a lui Dan Pazara, directorul de comunicare de la Petrom. Oficialul celei mai mari companii petroliere din Romania spune ca Petrom opereaza majorarile in corelatie cu aceste cresteri de tarife internationale, dar si datorita conditiilor specifice pietei autohtone.

Consiliul Concurentei ancheteaza piata carburantilor inca din 2005. Pana acum nu a venit insa cu nicio concluzie. Presedintele institutiei, Bogdan Chiritoiu, recunostea, recent, ca exista destule suspiciuni privind preturile de vanzare.

[quote=Bogdan Chiritoiu, presedinte Consiliul Concurentei]Intreaga investigatie se realizeaza pornind de la suspiciunea ca exista nereguli pe segmentul de retail de pe piata petroliera, respectiv ca ar exista o intelegere intre companii privind pretul carburantilor[/quote]
„Inspectiile au vizat sase companii, care sunt principalii actori de pe aceasta piata. Reprezentantii acestora nu au opus rezistenta si au cooperat cu echipa noastra. De la fiecare din companii au fost ridicate documente, care sunt in analiza”, a spus oficialul Consiliului Concurentei, la finalul anului trecut.

Dincolo de ancheta inspectorilor de concurenta, ramasa deocamdata fara rezultat, cert este ca preturile au tot crescut de la inceputul anului, marile companii majorand aproape simultan cotatiile produselor vandute pe piata romaneasca. Benzina si motorina s-au scumpit cu pana la 10%, pe fondul majorarii accizelor, cresterii cursului de schimb la care se calculeaza acestea, dar si cresterii cotatiei produselor petroliere pe pietele internationale.

Acciza pentru benzina fara plumb a crescut, astfel, de la 1 ianuarie, de la 436 de euro pe tona la 452 de euro pe tona, iar in cazul motorinei de la 336 de euro pe tona la 347 de euro pe tona. In plus, in 2010, acciza se calculeaza la un pret de 4,2668 lei pe euro pentru 2010, in contextul in care pentru 2009 cursul era de 3,7364 lei/euro.

„Acciza la benzina Efix reprezinta 34% din pretul carburantului la pompa, iar taxele totale, 47%. In ceea ce priveste motorina Efix, acciza este de 27%, iar toate taxele, 44% din pretul final al combustibilului”, au explicat reprezentantii Rompetrol, al doilea mare jucator din piata locala.

Benzina la 6 lei/litru, un scenariu posibil?

Daca se va merge in ritmul asta de scumpire, in doua luni vom vedea benzina aproape de 6 lei/litru”, afirma Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari. El crede insa ca marii jucatori nu vor indrazni sa duca preturile atat de sus.

Andrei Chirilescu, directorul general adjunct al Lukoil Romania spune ca nu poate face predictii in privinta evolutiei preturilor. ”Nu cred ca vom vedea fluctuatii majore, insa totul depinde de evolutia pietelor si de curs”, a declarat oficialul Lukoil, pentru DailyBusiness.ro.

Daca luam in calcul datele statistice inregistrate anul trecut, premizele unor noi majorari de preturi par a fi insa indeplinite. In 2009, in plina criza economica, benzina vanduta in Romania s-a scumpit cu 38%, in cel mai ridicat ritm de crestere din Uniunea Europeana.

Jucatorii din piata au motivat faptul ca pretul s-a dublat la 80 de dolari/baril, cotatia produselor finite a crescut cu aproape 50% la motorina Euro 5 si cu peste 100% la benzina Euro 5, iar cotatia leului a fluctuat puternic. Cresterea de pret a fost insa dubla fata de cea a mediei europene, si asta cu toate ca Romania isi produce circa jumatate din petrolul necesar pentru consum din resurse interne. Dupa noi, a urmat Slovenia, cu o scumpire de 34,8%, in timp ce in Olanda, pretul carburantilor s-a scumpit cel mai putin, cu doar 7,9%, media europeana fiind de circa 17,4%.

Chiar si in conditiile exploziei preturilor, Romania are in prezent unul dintre cele mai mici preturi la carburanti din Uniunea Europeana si asta pentru ca nivelul impozitarii este inca mic fata de cel din Occident. Insa, chiar daca pretul este mai redus ca in Occident, avand in vedere nivelul de trai, impactul cresterilor de preturi se simte mai puternic decat in alte tari.

Potrivit Eurostat, in conditiile in care castiga un salariu minim de 153 de euro, un roman isi poate face aproximativ 2,4 plinuri de benzina si 3 plinuri de motorina in fiecare luna. Ungurii stau ceva mai bine, cu 5 plinuri de benzina si cam 5,6 de motorina, in timp ce francezii, ce castiga un salariu minim de 9 ori mai mare decat romanii, poate sa faca lunar 20 de plinuri de benzina si 25 de plinuri de motorina.

Erste: Pretul petrolului va scadea in semestrul II

Potrivit specialistilor de la Erste, pretul petrolului va scadea in semestrul doi si va atinge o medie de 72 dolari/ baril in 2010. Iar acest lucru inseamna ca producatorii de carburanti n-ar avea motiv in acest an sa mai creasca preturile.

”Piata pare sa fie in echilibru in acest an si doar o crestere economica ampla si durabila la nivel global ar putea declansa un deficit al ofertei”, afirma expertii Erste, estimand ca pretul barilului de petrol va fi de maxim 90-100 de dolari in prima parte a acestui an si va scadea in semestrul al doilea.

„Ne asteptam la o inversare a tendintei pentru a doua jumatate a anului, cel tarziu, cand pretul petrolului ar trebui sa scada in jurul sumei de 60 dolari sau chiar sub aceasta valoare. Astfel, preconizam un pret mediu de 72 dolari/baril in 2010”, a declarat, intr-un comunicat, Ronald Stoferle, analist materii prime in cadrul Erste Group.

In prezent, pretul petrolului se situeaza in jurul nivelului de 80 de dolari pe baril.

Piata continua sa scada in 2010

Andrei Chirilescu, directorul general adjunct al Lukoil Romania, estimeaza ca, pe fondul crizei economice, piata carburantilor din Romania va continua sa scada in acest an, cu circa 2%.

”Nu exista, cel putin pentru moment, semnale de revenire, insa trebuie sa luam in considerate factorii ce tin de sezonalitate. Iarna se vand mai putini carburanti. Estimam ca vanzarile vor ramane la un nivel similar cu cel din 2009, probabil cu o usoara depreciere, de circa 2%, daca conditiile economice nu se vor imbunatatii”,a declarat Chirilescu.

Anul trecut, potrivit Lukoil Romania, al treilea jucator din piata de carburanti, valoarea pietei s-a contractat cu 6%. La randul sau, directorul general executiv al Petrom, Mariana Gheorghe, afirma recent ca piata va scadea in 2010 cu 5%, dupa scaderea de 6 procente din 2009. Anul trecut, segmentul cel mai afectat a fost cel comercial, cu un declin de 9%, in timp ce segmentul de retail a generat o scadere de 3%.