- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Bugetarii explica dezastrul din sistemul public: \”Avem sefi incompetenti, spagari si fara viziune\”. Vezi solutiile lor

10 May, 00:02 • razvan.codorean
Solutia reducerii salariilor angajatilor de la stat poate fi evitata daca Guvernul va lua cateva masuri dure, insa care pot duce la economii de ordinul miliardelor in sistemul bugetar, afirma angajatii de la stat intervievati de DailyBusiness.ro. Bugetarii acuza faptul ca sunt condusi de manageri incompetenti, lenesi, iar sistemul este construit de asa natura incat sa alimenteze cu comenzi firmele de partid.
Bugetarii explica dezastrul din sistemul public: \Avem sefi incompetenti, spagari si fara viziune\. Vezi solutiile lor

Avem o problema cu sistemul bugetar. O stiu si angajatii de la stat. Nu se tem sa o recunoasca. Si ei sunt nemultumiti de faptul ca, de cativa ani incoace, apar tot mai multi angajati, pile, cunostinte, relatii. Se infiinteaza noi posturi, se inventeaza noi atributii, apar noi servicii, iar rezultatul il simtim cu totii – birocratia din Romania a ajuns de Cartea Recordurilor. Numarul salariatilor de la stat a urcat de la 800.000 acum 3 ani la nu mai putin de 1,4 milioane. Ponderea in PIB a cheltuielilor cu salariile bugetarilor a crescut cu 50% in 3 ani, pana la peste 9%.
[quote=Alina R., angajata intr-o primarie de sector]Pana nu vine cineva din afara sistemului bugetar sa taie in carne vie, dinauntru sa nu va asteptati la nimic[/quote]
”Lucrez la primaria de sector din 2003. Pe vremea cand am venit la Urbanism, eram 3 oameni in birou. Acum suntem 15. Intre timp, activitatea, nu zic, a crescut, insa fata de acum 10 ani, nu a crescut volumul lucrarilor pe care le facem, dar a crescut numarul actelor, vizelor si avizelor, raportarilor, darilor de seama si sefilor la care trebuie sa raportam”, spune Alina R. Are 37 de ani si spune ca, pentru ea, reducerea de salariu de 25% ar insemna o tragedie. ”Si sotul lucreaza tot la stat, la Finante, si daca ii taie si lui leafa, vom ramane fara 1.200 lei pe luna. Avem rate, avem copil, ne costa mancarea, cred ca vom spune adio concediului anul asta”, spune functionarul.

In aceeasi situatie ca Alina sunt sute de mii de bugetari si milioane de pensionari care vor trebui sa suporte factura crizei doar pentru simplul motiv ca statul nu are alte solutii. Chiar nu exista altele decat reducerea pensiilor, salariilor, ajutoarelor de somaj, alocatiilor pentru copii? Bugetarii spun ca, dimpotriva, exista si alte solutii, pe care ei, din interiorul sistemului, le vad clar.

”Avem sefi incompetenti, spagari si fara viziune”

Bugetarii cu care am stat de vorba spun ca exista solutii, numai sa existe vointa politica pentru a fi puse in practica. Si cum, potrivit zicalei, ”pestele de la cap se impute”, ii reclama in primul rand pe sefi, despre care spun ca sunt incompetenti. Indiferent daca lucreaza in administratie, spitale, scoli, armata, politie. ”Pun abrupt problema managementului: competenta pentru domeniu, inteligenta cu toate resorturile sale, capacitate de adaptare contingenta la situatii si comunicare, rezistenta la stres, intuitie, capacitate de decizie inclusiv cu marja de risc calculat neaparat necesara. Mai sunt dar nu prea vreau sa transform managerul intr-un pictorial de cuvinte mari care deja au aspect de plastic”, afirma Gelu T., angajat in administratia locala, in Bucuresti.

”Vreti solutii pentru un management de calitate? In primul rand as scoate la concurs toate posturile ocupate pe criterii politice, de la secretar de stat, la subsecretar, director de institutie (scoala, spital, politie etc), sef de directie si sef de birou. Iar comisiile de concurs sa fie formate din experti din mediul privat, din firme de recrutare, consultanta. As impune ca pentru functiile de conducere care coordoneaza cel putin 20 de oameni, criteriile sa fie – o diploma in domeniu, experienta minim 5 ani, plan de activitate si cel putin o limba straina. De ce spun asta, pentru ca acum la conducerea institutiilor publice cei mai mult sunt oameni fara nicio experienta in domeniu, poate doar de partid”, afirma Cristian S., inspector la Directia de Finante.

”La fel cum intr-o multinationala, sa ajungi sef, trebuie sa ai studii aprofundate, MBA-uri, la fel as impune si la stat, insa nu asa, de forma ci as impune ca orice promovare sa se faca numai daca este insotita de un plan de management, cu obiective si target-uri asumate. Altfel, ne putem lua adio de la reforme”, afirma Cristian.
[quote= Gelu T., angajat in administratia locala]Orice pseudo-manager isi doreste oameni buni de executie si de „ciocul mic” dar uita ca cei care il privesc au dreptul natural sa il judece, sa il evalueze[/quote]
Angajatii cu care am stat de vorba spun ca managementul ar trebui sa fie pilonul de baza pentru reformele din sistemul bugetar. ”Daca nu ai manageri profesionisti, degeaba iei orice masura, ca se va impotmoli in birocratie. Avem sefi incompetenti, spagari si fara viziune. Vreau sa fiu condus de un om competent, care sa stie ce sa imi ceara. Altfel, ne vom lamenta cu totii, asteptand ca reforma sa vina asa, din senin”, a spus Marcela D., o angajata de la serviciul de Stare Civila.

”Pana nu se elimina criteriul politic din alegerea sefilor din administratie, nu vom face nimic. Pana atunci, ei vor continua sa faca totul pentru a-si favoriza clientii de partid pe banul public”, a mai spus aceasta.

”Cred ca ar trebui sa se inceapa din ministere si cu manageriatul local, daca definirea competentei si performantei este corecta si acceptata de catre majoritatea membrilor institutiilor bugetare. Pentru ca cei mai multi sefi vin la serviciu pentru a-si rezolva problemele personale. De cei care muncesc pe salarii mizere, dar fac treaba, nu le pasa, nici macar ca oameni, ii vad ca potentiali roboti care executa timpeniile generate de aceste personaje cu „arici” la scaun si pe salarii maricele”, a declarat Gelu T.

Cum scapam de hartogaraie?

Bugetarii spun ca statul cheltuie mai mult pe utilitati, pe curent si caldura sau hartie, decat pe salarii. Pentru orice decizie, aviz, nota de fundamentare, orice act emis de stat pentru uzul intern sau pentru contribuabili exista un formular in doua-trei exemplare. ”Stiti ca se cumpara topuri de hartie cu 30-50 lei/bucata, cand la Cora gasesti aceeasi hartie la 10 lei ? Sau ca pentru un cartus amarat de imprimanta, noi platim 250 de lei, cand in orice magazin il gasesti cu 100? Nu mai zic de formularele tipizate care se cumpara de la firme capusa. Le vedeti si dvs. in preajma oricarei institutii”, spune Marcela D.

”Astea sunt doar mici exemple, pentru ca, daca te uiti la ce achizitii face primaria, te crucesti, nu alta. Panselutele pe care le vedeti in oras costa 3 lei/bucata, si sunt cu sutele de mii, nu mai zic de gazon sau de becurile de pe strazi. Solutia pentru ca statul sa plateasca mai putin ar fi ca achizitiile astea sa se faca, cel mai bine, din magazine. NU de la firmele intermediare. Ca astea vin cate 2-3 la licitatie, sunt intelese, urca preturile de 2-3 ori, si apoi isi impart castigurile. De ce n-ar cumpara statul cel putin birotica de la furnizori transparenti, adica de pe piata?”, a adaugat ea.

Problema hartogaraiei din institutiile statului poate fi eliminata foarte repede, spun angajatii cu care am stat de vorba. ”Cred ca e mai ieftin sa introduci un program informatic administrativ-financiar comun pe toate calculatoarele, sa se opereze in retea, fara hartie”, afirma Cristian S,, inspector la Directia de Finante. ”Ma intreb de ce o armata de oameni bat in taste pentru fiecare portiune „a sa” si numai a sa cind un program bine facut si bine administrat ar rezolva problema timpului si a banilor. Ma intreb cite spitale pline de calculatoare, cite scoli pline de calcualtoare, cite institutii pline de calculatoare, au angajati de exemplu ingineri de sistem care pot acorda competent asistenta necesara”, afirma Gelu T.

”La noi este lautarie, dupa ureche se lucreaza chiar atunci cind printre salariati exista persoane pasionate de hard si soft. Efecte: se consuma tone de hirtie pe la contabilitati si serviciile administrative, chiar pe la secretariate diverse.Nu mai vorbesc de redundanta referatelor, solicitarilor, propunerilor re-re-reiterate din cauza celor care au sertarele doldora de astfel de documente si pe care le mai cer odata si inca odata, etc. ca nu le mai gasesc. Ce inseamna asta: o crasa lipsa de comunicare mai ales din partea acelora care nu au alta grija decit sa-si mentina scaunul in minister, in structurile subordonate”, a declarat acesta.

Solutiile ar trebui aplicate in primul rand in relatia cu contribuabilul. ”As scana buletinul omului, l-as pune sa semneze electronic, i-as rezolva toate solicitarile dintr-un program de calculator. Ar fi si el fericit, ca ar scapa de probleme in cateva minute, as scapa si eu de corvoada de a completa milioane de acte. As avea timp sa ma ocup de altceva. Daca ar informatiza pe bune administratia, ar insemna sa dea oameni afara. Iar asta nu vrea nimeni”, a declarat Marcela D.

Eliminarea ”confidentialitatii” din sectorul bugetar

Angajatii statului cu care am stat de vorba spun ca o mare problema este transparenta institutiilor bugetare. ”Putine sunt acelea care isi publica bilanturile, a mai aparut chestiunea asa-zisei „confidentialitati” a salariilor bugetarilor, de aici discrepante alarmante in institutii si intre institutii”, spune Gelu T.

Si de aici, apar tensiunile specifice din sectorul bugetar. Angajatii se sapa unii pe altii, isi fac zile negre. „O transparenta mai mare, pe model britanic sau german, a salarizarii in sectorul bugetar ar rezolva mare parte din problemele de natura umana de la locul de munca. Acum, cu salariile la secret, exista un stres general, pentru ca toti au impresia ca celalalt coleg de birou castiga mai mult, ca la alte institutii similare se castiga mai bine”, a afirmat Alina R, angajata la o primarie de sector.

Pe de alta parte, angajatii statului spun ca nimic in momentul de fata nu ii face sa munceasca mai eficient pentru ca nu exista un sistem de premiere a realizarilor profesionale. ”Pot sa fac lucruri epocale, sa dobor muntii, sa inventez orice. Nu ar insemna ca am ceva de castigat. Dimpotriva, mi-as atrage antipatii si, probabil, m-as trezi pe lista de disponibilizari, pe ideea ca sunt prea reformista. Sistemul ne omoara. Pana nu vine cineva din afara sa taie in carne vie, dinauntru sa nu va asteptati la nimic”, a declarat Alina. Spune ca aceasta ”cutuma” este valabila in toate institutiile publice, de la administratie, la spitale, la scoli.

Angajati platiti pe baza de procent din incasari

Una dintre marile probleme ale Romaniei este evaziunea fiscala. Industria alimentara, tutunului, alcoolului, imobiliara, toate acestea aduc statului pagube de miliarde de euro din neincasarea impozitelor. De ce nu reusesc angajatii de la stat sa reduca evaziunea ?

”Mediul privat se plange de evaziune, de controalele la intimidare facute de inspectorii de fisc. Pai va zic eu de ce le fac. In primul rand, pentru ca au plan de amenzi si il fac doar in limitele stabilite. Nu controleaza peste, pentru ca ar insemna sa munceasca mai mult. Iar daca ar face asta, baremurile ar creste, stres-ul la fel, iar salariul nu merita. Apoi, daca ar creste controalele, ar trebui sa stranga mai multi bani negri pentru sefi. Ca doar nu au ajuns in functii de control ca sunt ei baieti buni. Majoritatea au intrat pe spaga”, afirma Cristian S., inspector la Finante

Cum vede rezolvarea problemei controalelor si reducerea evaziunii fiscale? ”Simplu. Am vazut ca ati scris si voi la DailyBusiness.ro. As desfiinta structurile existente in prezent si as externaliza activitatile de control unor firme de specialitate. As infiinta si o politie noua, un fel de IRS american, din care sa faca parte si experti adusi din firmele private. Va garantez ca daca vine un fost manager dintr-o firma de tutun, el va sti unde sa caute evazionistii. La fel si in alcool, industria alimentara. I-as plati cu procent din incasari. La ce foame e acum si in mediul privat, va garantez ca am gasi clienti pentru astfel de joburi din care sa castige, posibil, zeci de mii de euro lunar, avand in vedere nivelul evaziunii din Romania”, a declarat Cristian S.

Angajatii statului sa fie amendati daca gresesc

O alta solutie pentru reforma in sectorul bugetar este cresterea responsabilitatii functionarilor publici, indiferent ca vorbim de medici sau inspectori de fisc. ”Acum daca un medic greseste, rar o sa vedeti ca este sanctionat. Doar daca afla din greseala presa. Altfel, toate malpraxisurile se musamalizeaza pentru ca sistemul nu reactioneaza decat daca victima sau rudele realizeaza ca a fost vorba de o greseala medicala”, spune medicul Daniela C, de la unul dintre spitalele bucurestene. Cum poti creste calitatea serviciilor? ”Ii sanctionezi dur, pentru orice greseala. Le faci un contract cu penalizari salariale care sa fie aplicate imediat si va garantez ca vor fi mai responsabili. Cum rezolvam cu spaga in spitale? 2-3 cazuri de luare de mita daca sunt dovedite in fiecare spital si duse pana la condamnare, va garantez ca nimeni nu va mai pretinde spaga. Ii va fi frica. Insa pentru asta trebuie sa avem justitie”, a afirmat medicul.

Ideea sanctiunii salariale pentru cei care gresesc ar trebui extinsa in intreg domeniul bugetar. ”Stiti ce se intampla acum? Atata timp cat nu avem o mana de fier care sa sanctioneze dur neperformanta, sistemul bugetar se zbate intr-o mediocritate devenita tipic romaneasca. Iar cum cei care gresesc scapa nepedepsiti, pe ideea ca au familie si cum sa ii tai din salariu, erorile sunt la ordinea zilei. De la acte completate gresit, la impozite percepute aiurea, si pana la achizitii paguboase”, a conchis Marcela D.