Statele vizate sunt Romania, Austria, Belgia, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Grecia, Spania, Franta, Ungaria, Irlanda, Italia, Lituania, Luxembourg, Letonia, Polonia, Portugalia, Suedia, Slovenia si Slovacia, se arata intr-un comunicat al Executivului Uniunii Europene, potrivit Mediafax.
„In urma scrisorilor transmite astazi, statele membre trebuie sa progreseze in ceea ce priveste reforma sistemelor feroviare, atat in beneficiul afacerilor din acest domeniu, dar si al consumatorilor”, se arata in comunicatul CE.
In luna iunie 2008, Comisia a transmis scrisori similare catre 24 de state membre, insa 3 dintre acestea au modificat reglementarile la nivel national pentru a se alinia legislatiei comunitare.
Scrisoarea contine observatii argumentate ale CE cu privire la organizarea si reglementarea sistemelor feroviare din statele membre, subliniind principalele „neajunsuri” constatate la nivelul tarilor care nu s-au aliniat la legislatia UE.
Una dintre principalele probleme semnalate de Executivul UE este lipsa de independenta a entitatii care administreaza infrastructura, in relatie cu operatorii feroviari.
O alta chestiune importanta tratata in documentul transmis de CE statelor membre este implementarea „insuficienta” a prevederilor directivei privind tarifarea accesului la infrastructura feroviara, respectiv absenta unui regim de exploatare adecvat, care sa imbunatateasca performantele retelei, lipsa de stimulente pentru administratorul infrastructurii in vederea reducerii costurilor si taxelor percepute, dar si lipsa sistemelor tarifare fundamentate direct pe cheltuielile de intretinere a sistemului feroviar.
O a treia problema subliniata de CE este absenta unui corp independent de reglementare, care sa dispuna de prerogativele necesare pentru a corecta problemele competitionale din sectorul feroviar.