Infrastructura feroviara este administrata si intretinuta de CFR SA, companie aflata in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI). Veniturile proprii ale CFR SA sunt constituite din taxa pe utilizarea infrastructurii, pe care o percepe de la companiile care transporta marfuri si persoane pe calea ferata.
„In prezent, se inregistreaza 5.493 km de linii curente si directe scadente la reparatie capitala, in conditiile in care, pana in 2007, se reparau capital, in limita transferurilor bugetare alocate, sub 40 km pe an, iar in ultimii doi ani (2008-2009), nu s-au efectuat reparatii la niciun kilometru de cale ferata”, se arata intr-un document al MTI, obtinut de Mediafax.
Potrivit documentului, in acest an, fondurile de la bugetul de stat pentru reparatiile capitale au reprezentat 1,75% din necesarul fundamentat, fata de 12,76% in perioada 2000-2008.
Subfinantarea infrastructurii feroviare a dus la numeroase restrictii de viteza – ca masura de siguranta a circulatiei – si scaderea numarului de linii pe care se poate circula cu viteza maxima proiectata.
Pe reteaua feroviara sunt in prezent 3.837 de poduri si podete cu durata de exploatare expirata, 642 trebuie inlocuite urgent, iar la 11.292 sunt necesare reparatii capitale.
Din 170 de tunele, la 67 trebuie efectuate reparatii capitale.
Intr-o situatie asemanatoare se afla si instalatiile de siguranta circulatiei, de semnalizare, de centralizare si bloc de linie automat. La 945 de statii (cu 17.079 de macazuri), dintr-un total de 1.087 de statii (cu 22.004 macazuri), sunt scadente la reparatii capitale.
„In cazul mentinerii situatiei prezentate exista premise certe, ca pe termen mediu, infrastructura unui numar semnificativ de linii de cale ferata sa devina neutilizabila, respectiv se va ajunge la incapacitatea asigurarii starii de functionare a elementelor infrastructurii feroviare publice la paramentrii normali stabiliti si perturbarea accesului pe infrastructura feroviara publica, cu afectarea intereselor majore ale economiei nationale si ale factorilor sociali”, se precizeaza in document.
Johannes Ludewig, directorul Comunitatii Companiilor Europene de Cale Ferata si Infrastructura, a declarat, in luna octombrie, ca Romania se afla pe ultimul loc intre statele membre UE in functie de investitiile in infrastructura feroviara si ca o eventuala continuare a subfinantarii va duce la „un colaps total al sistemului feroviar”.
„Este o totala contradictie intre ceea ce se intampla in Romania si ceea ce se intampla in Uniunea Europeana. Guvernul sprijina transportul rutier si asta nu este politica si strategia UE. Romania este intr-o stare critica, iar guvernul ar trebui sa spuna ca nu vrea sa sprijine calea ferata, ci transportul rutier, pentru ca asta se intampla”, a spus la acea data Ludewig.