CFR Marfa, un nou caz Oltchim? Intre forta contestatiilor si atuurile castigatorului

21 Jun, 00:07 • traian.badulescu
Ministerul Transporturilor a desemnat cumparatorul CFR Marfa. Deja unele voci anticipeaza un posibil esec al privatizarii, similar cazului Oltchim, in contextul in care companiile retrase din cursa au contestat procedura. Exista insa si opinia potrivit careia GFR, compania castigatoare, are toate atuurile pe aceasta piata, astfel ca nu mai poate fi "deraiata".
CFR Marfa, un nou caz Oltchim? Intre forta contestatiilor si atuurile castigatorului

„GFR este un gigant in aceasta parte
a Europei, o corporatie ce nu se poate compara cu Dan Diaconescu, o persoana fizica. Este un grup bancabil, care are multe banci in spate”, a spus, pentru DailyBusiness.ro, Ionel
Blanculescu, consilier al premierului Victor Ponta.

In opinia sa, CFR Marfa are un
potential imens, pentru ca in scurt timp Romania va deveni tara de
tranzit, astfel ca noul proprietar al companiei de transport feroviar va deveni un jucator puternic in piata.

Potrivit estimarilor lui Blanculescu, 5% din
exporturile Chinei in Europa vor trece prin Romania, „ceea ce este enorm”, astfel ca Grup Feroviar Roman va
actiona ca o companie de tranzit, care va lua marfa din Constanta si o va
duce in Germania.

Potrivit consilierului, Gruia Stoica mizeaza
pe exporturile din China via Kazahstan
. Omul de afaceri roman ar avea
in acest sens un avantaj, in calitate de presedinte al Consiliului de
Afaceri Romania-Kazahstan.

In ceea ce priveste temerile legate de
eventualul aviz negativ al Consiliului Concurentei pentru aceasta
tranzactie, Ionel Blanculescu anticipeaza ca nu vor fi
probleme. Desi cele doua companii, CFR Marfa si GFR, vor detine 73%
din transportul de marfa pe cale ferata, acestea nu vor detine
monopol pe intreaga piata a transportului de marfa, care il include
si pe cel rutier.

Problema contestatiilor

Pe de alta parte, analistul economic Mircea Cosea considera ca aceasta privatizare esuata deja, pentru ca au fost depuse contestatii, care blocheaza procedura. „Nu se poate
merge mai departe”, a afirmat Cosea.

Potrivit acestuia, vanzarea CFR Marfa
nu este o solutie in actualul context, in care statul roman are
nevoie de active, iar suma pe care o poate lua este una foarte mica.

Analistul explica graba Guvernului de a
privatiza companiile de stat prin nevoia de a lua noi bani de la
Fondul Monetar International.
„Aceasta plecaciune pe care Guverul o
face FMI se explica prin incapacitatea de a face fata cheltuielilor
bugetare”, a spus analistul, mentionand ca incasarile la buget au
fost sub asteptari si nici investitiile straine nu sunt suficiente.

Un alt aspect negativ ar fi timpul prea scurt in care
s-a derulat procesul. „O privatizare de complexitatea celei de la CFR Marfa
se realizeaza in 1-2 ani”, a mentionat  Cosea.

El mai spune ca nici comisiile de
privatizare la Oltchim si CFR Marfa nu au fost tocmai „competente”,
fiind alcatuite din nespecialisti.

Pica acordul cu FMI?

Mihai-Razvan Ungureanu, fost premier si actual presedinte al Fortei Civice, sustine la randul sau ca privatizarea CFR
Marfa da toate semnele ca va esua.

„Faptul ca ministrul
Fenechiu insista pe aceste negocieri indica urgenta cu care doresc sa
privatizeze aceasta companie de stat, mai mult de ochii FMI-ului,
ceea ce va duce la rezultate dezastruoase. Dupa ce Guvernul a cerut
FMI-ului o derogare de trei luni de zile, astazi se prezinta cu un
acord pe care nu l-a respectat in totalitate. Nefinalizarea acestei
privatizari va duce probabil la incetarea acordului cu FMI si la
consecinte pe care cu totii le vom plati”, sustine presedintele
Forta Civica (FC).

Pe parcursul procesului de privatizare,
atat compania Omnitrax, descalificata la inceput, cat si
Transferoviar Grup (TFG), care s-a retras cu o zi inainte de
depunerea ofertei, au semnalat nereguli.

„Probabil retragerea companiei TFG a
incurcat planurile stimabililor din Ministerul Transporturilor.
Privatizarea ‘cu dedicatie’devine cu atat mai evidenta cu cat
singura companie care a depus oferta vine cu un pret mai mare decat
valoarea minima stabilita. Cu toate acestea, nu ne este inca foarte
clar daca GFR dispune sau nu de banii necesari
„, declara
Mihai-Razvan Ungureanu.

Citeste si:
CFR Marfa, in sfarsit privatizata? GFR, desemnat castigator
Ponta sustine ca la Oltchim si CFR Marfa nu pot fi pastrati toti angajatii
Dan Diaconescu, audiat la DNA in dosarul privind licitatia pentru privatizarea Oltchim