Editura Publica
Colectia Management
Pret 69 lei
Titlu original: The Fortune at the Bottom of the Pyramid: Eradicating Poverty Through Profits
Cartea intr-un minut:
Firmele private pot avea cel mai mare efect in eradicarea saraciei din tarile in curs de dezvoltare prin crearea unor afaceri profitabile. Concluzia cartii este simpla : caritatea nu are rezultate de durata, pe cand sectorul privat poate prospera prin binefacere.
Cronica DailyBusiness
Intrebarea de la care a plecat autorul este „ce facem noi pentru cei mai saraci oameni din lume”. Nu se mai pune problema daca globalizarea este buna sau nu, pentru ca globalizarea este ca gravitatia si nu are sens sa negam gravitatia. Intrebarea corecta este „ce putem face pentru ca beneficiile globalizarii sa fie accesibile tuturor”.
Pentru a transforma baza piramidei intr-o piata de consum este necesar sa se creeze capacitatea de a consuma. Consumatorul din tarile in curs de dezvoltare care nu dispune de numerar si care are un nivel scazut de venit trebuie abordat diferit.
Inovarea la nivel de produs si distributie este cheia problemei. Aceasta inseamna crearea de ambalaje standard mici, care asigura preturi permisive. Cei saraci au fluxuri de venit imprevizibile si multi traiesc din salarii zilnice.
Crearea capacitatii de consum se bazeaza pe trei reguli: preturi convenabile fara sacrificarea calitatii sau eficientei; asigurarea accesului la produse in locuri din vecinatate si la momentul potrivit, pentru ca oamenii care muncesc o zi intreaga cumpara dupa ora 19.00; disponibilitatea produselor. Consumatorii de la baza piramidei obtin, astfel, produse si servicii la un pret rezonabil si au parte de recunoastere, respect si de un tratament cinstit.
Ideal ar fi sa se creeze capacitatea de a castiga mai mult, astfel incat consumatorii de la baza piramidei sa-si permita sa consume mai mult.
Accesul la informatie inlatura primul impediment din calea construirii acestei lumi noi.
Este nevoie si de acces la credit si la produsele de microfinantare oferite de sectorul organizat, ceea ce permite construirea de capital propriu si scaparea de camatarii locali. Accesul la pietele regionale si nationale le permite sa obtina un salariu „mai corect”.
Presupunerile gresite care impiedica accesul firmelor private in tarile in curs de dezvoltare sunt inlaturate de autor. Presupunerea dominanta este ca saracii nu au putere de cumparare si, prin urmare, nu reprezinta o piata viabila. Accesul la distributie pe pietele de la baza piramidei este dificil si reprezinta un impediment major pentru participarea firmelor de mari dimensiuni.
O alta presupunere este ca saracii nu au notiunea de brand. Dimpotriva, sunt foarte constienti de valorea acestuia din cauza nevoilor cu care traiesc. Consumatorii de la baza piramidei incep sa devina organizati si conectati in retele si accepta rapid tehnologia avansata.
Cartea se incheie cu scrisorile a 10 directori executivi care descriu impactul acestei idei asupra pietelor de la baza piramidei si asupra rolului sectorului privat in eradicarea saraciei.