Editura Publica
Colectia International Bestseller
Pret 49 lei
Titlu original : Made to stick: Why some ideas survive and others die
Cartea intr-un minut:
Scopul acestei carti este sa arate cum o afacere poate reusi intr-o lume plata, cum se construiesc lanturi de distributie mai eficiente, cum se deruleaza concurenta intre retele, cum se schimba mentalitatea, gandirea strategiilor si a organizatiilor.
Cronica DailyBusiness
Nasterea lumii aplatizate se datoreaza aparitiei calculatorului si dezvoltarii Internetului, inventii ce au usurat comunicarea oamenilor de pe intreg globul, prin e-mail si accesul la informatie prin World Wide Web.
Alti factori sunt aparitia outsourcing-ului sau a externalizarii, care a permis companiilor sa delege procesele de afaceri unor companii de pe alte continente. Offshoring-ul a determinat o migratie similara a productiei. Tipul de software work-flow a permis colaborarea pe diferite proiecte care se pot derula oriunde in lume. Fenomenul de uploading a permis comunitatilor sa contribuie online la un produs colectiv, cum ar fi Wikipedia sau programele open-source.
Companiile si-au dat seama ca verigile lantului pot fi raspandite peste tot in lume. Astfel, au inceput sa se dezvolte nu numai pe orizontala, ci si pe verticala. Companiile puteau face mai mult decat sa isi procure produse sau componente din diferite parti ale lumii. Ele puteau plasa diferite verigi ale lantului de aprovizionare oriunde in lume, care, ulterior, urmau sa fie controlate dintr-un sediu central.
Aceasta inseamna segmentarea proceselor, incredintarea lor diferitelor companii din locatii indepartate si apoi gestionarea acestor procese dispersate.
Orchestrarea unei retele se face in 3 pasi. Orchestratorul proiecteaza si administreaza retelele. Pasul al doilea consta in managementul retelei prin delegare de responsabilitati. Orchestratorul se bazeaza nu numai pe recompense, ci si pe o combinatie intre delegare de responsabilitati si incredere, precum si intre training si atestari. Pasul al treilea inseamna performanta prin integrare.
In firma traditionala, performanta se obtine prin specializare, dezvoltarea de abilitati in anumite domenii, eliminarea rivalilor. La polul opus, valoarea in lumea plata este data de integrare si de interconectare, precum si de stabilirea unui prag de performanta si de castigarea unor proprietati intelectuale specifice in cadrul retelei. Orchestrarea retelei actioneaza ca un multiplicator care mareste valoarea si eficienta companiei.
Orchestratorul selecteaza proiecte pentru retea si decide cea mai buna metoda de a construi un lant de furnizare pentru fiecare proiect in parte. Apoi selecteaza furnizorii specifici care sa deruleze respectivele procese. El are grija ca fiecare etapa a procesului sa se desfasoare fara probleme, astfel incat produsul potrivit, la pretul potrivit, sa ajunga in magazine la momentul potrivit.
Participarea la o retea se bazeaza pe beneficii tangibile, dar si intangibile, cum ar fi invatarea, increderea, accesul la clienti globali si dezvoltarea afacerilor pe termen lung.
Reteaua furnizeaza si alte beneficii furnizorilor care fac parte din ea. Astfel, o fabrica mica poate avea acces la o clientela pe care nu ar putea sa o deserveasca de una singura, dar o poate face dintr-o retea. Poate primi informatii de actualitate cu privire la procese, materiale, clienti. Organizatorul poate asigura finantare pe termen lung, ajutandu-i pe producatori sa-si asigure din timp materia prima.
Ca exemplu, este prezentata firma Li&Fung, orchestrator care trebuie sa gaseasca fabricile cu cele mai competitive costuri, sa obtina informatii legate de punctele de vanzare de la retailerii de pe pietele sofisticate. Li&Fung este pe piata de la inceputul anilor ’80 si produce in fiecare an peste 2 milioane de articole de imbracaminte, jucarii sau alte bunuri de consum, desi nu detine nicio fabrica.