Cei mai multi dintre romani, 56%, au spus ca sunt dispusi sa reduca din cheltuielile pe haine, o proportie mai mare comparativ cu media globala de 49%.
Printre masurile pe care romanii sunt dispusi sa le ia in contextul recesiunii se mai numara amanarea upgradarii electronicelor/IT si inlocuirii electrocasnicelor, reducerea distractiilor in afara casei, fumat mai putin si diminuarea cheltuielilor cu alcoolul.
Totodata, 2 din 5 romani sustin ca sunt mai atenti la pret decat in anul trecut, avand in vedere cresterile de pret, potrivit studiului Shopper Trends 2009. Cu toate acestea, cei care au devenit mai atenti la preturi nu renunta la produsele de stricta necesitate, ci prioritizeaza reducerea cheltuielilor.
Ca reactie la cresterea preturilor, 35% din cei mai atenti declara ca urmaresc in mod activ promotiile, in vreme ce 41% spun ca achizitioneaza aceleasi produse, dar in cantitate mai mica.
Tot ca urmare a scumpirii produselor, consumatorii romani sunt dispusi sa-si reduca cheltuielile cu produsele de impuls (snaksuri, racoritoare, ciocolata, inghetata), pentru bauturi alcoolice, dar si pentru cateva din produsele alimentare de baza (cafea, carne si paine).
18% din participantii la studiu au mentionat snaks-urile in primele 3 produse pe care le-ar cumpara mai putin, in conditiile cresterilor de pret.
Pe de alta parte, sunt si produse neafectate de cresterea preturilor, precum legumele, fructele, laptele, iaurtul si mancarea pentru bebelusi, potrivit studiului Nielsen.
Bugetul de cheltuieli lunare a crescut anul trecut cu 18%, la 738 lei/gospodarie, mai arata datele Nielsen. Produsele proaspete isi pastreaza ponderea de circa 60% in totalul cosului de cumparaturi.
Studiul Shopper Trends 2009 a fost realizat in decembrie 2008 – ianuarie 2009 pe un esantion de 1.200 de respondenti din 12 orase, printre care Bucuresti, Iasi, Timisoara, Constanta, Ploiesti si Targoviste.