Cum deschide tragedia din Ucraina portile Schengen pentru Romania

21 Jul, 00:19 • traian.badulescu
Dupa mai bine de 4 ani de cand tot bate la portile Schengen, Romania ar putea in sfarsit sa intre in toamna acestui an. Ce contributie ar putea avea prabusirea avionului din Ucraina la acceptarea tarii noastre in clubul european exclusivist?
Cum deschide tragedia din Ucraina portile Schengen pentru Romania

Recenta tragedie petrecuta pe cerul Ucrainei da, dintr-o data,
spatiului aerian al Romaniei dimensiunea unui culoar care leaga Europa de Asia.
Amenintate de anarhia agresiva a oamenilor comandantului Strelkov si, in egala
masura, de norul de ceata al declaratiilor oficialilor moscoviti, marile
companii aeriene isi deplaseaza rutele de zbor pe deasupra Romaniei, spune
specialistul in istoria Europei de Est Mihai Maci, lector la Universitatea din
Oradea.
 

In opinia sa, acum e momentul ca Romania sa arate ca poate
prelua din mers si gestiona eficient aceasta afluenta neprevazuta de aeronave
ce se intretaie pe cerul ei.    

„Acum e momentul ca Romania sa puna la punct – cu toti
partenerii ei europeni – un sistem integrat de control al zborurilor, sa
amenajeze piste pentru aterizari neprevazute si sa-si deschida aerogarile ca
puncte de escala pentru avioanele ce ar fi interesate sa se opreasca si aici”,
adauga Mihai Maci pe blogul sau de pe contributors.ro.  

Acesta considera ca  Romania poate demonstra cu aceasta ocazie ca ca
nu doar doreste, ci poate sa intre in Spatiul Schengen.

„Din fericire, responsabilitatea bunului mers al traficului
aerian nu e un obiect de cuvantari televizate ale politicienilor, ci o
responsabilitate concreta a unor profesionisti de varf ai aviatiei romane. Ei
sunt cei putini carora cei multi le pot datora intr-o zi implinirea visului de
a fi cu adevarat in Europa”, mai spune Mihai Maci.
 

Desi spune ca, in cazul frontierelor terestre, criteriile
integrarii sunt mai greu de realizat, specialistul de la Oradea se increde in
cuvintele „precum in cer, asa si pe pamant”.

Un avion de pasageri malaysian avand la bord 295 de persoane, care zbura de la Amsterdam spre Kuala Lumpur, s-a prabusit la frontiera dintre Ucraina si Rusia, in regiunea separatista Donetk. Toti pasagerii au murit. Avionul a fost doborat de o racheta, afirma oficialii Ucrainei. 

[b]Ce ne tine la „portile” Europei[/b]
 

Presedintele Traian Basescu a declarat la inceputul lunii ca
Romania are sanse sa primeasca o decizie favorabila pentru Schengen la
Consiliul JAI din octombrie, cu conditia ca raportul MCV verbal din vara
„sa nu ne dea inapoi”.
 

Presedintele a spus ca are „o retinere” cu privire
la faptul ca Parlamentul „a colectat” deja 11 membri ai sai pentru care nu
a aprobat ori arestarea ori investigarea ori pentru care nu s-au pus in
aplicare hotarari judecatoresti definitive care ii aratau incompatibili,
chestiune care s-a ridicat si la Consiliu.
 

Totodata, Basescu a spus ca „a mai fost un guvern”
care a ridicat problema integarii romilor. „Am spus: «Oameni buni,
minoritatea roma a fost eliberata de pe mosiile boierilor nostri in secolul
XIX, am reusit sa-i integram atat cat am reusit, dar, daca vreti sa ne tineti
la poarta Schengen pana se integreaza toata comunitatea, inseamna ca mai
asteptam zeci de ani»”, a relatat presedintele.
 

[b]Portul Constanta, miza de 1 mld. euro[/b]
 

Printre tarile care au avut o pozitie vehementa impotriva
acceptarii Romaniei in spatiul Schengen se numara Olanda. Dincolo de
“fumigenele” lansate de olandezi, ce acuza coruptia si problemele de la
frontiera, adevarata miza pentru obtinerea vizei o constituie, potrivit unor
experti, privatizarea CN Administratia Porturilor Maritime Constanta, o afacere
evaluata, neoficial, la 1 miliard de euro.
 

„Olanda santajeaza Romania cu intrarea in Schengen,
pentru a obtine mai repede si in conditii foarte avantajoase managementul
privat asupra Portului Constanta si, practic, controlul fluxului de marfuri
pentru Europa si mentinerea Portului Constanta intr-o zona mediocra din punct
de vedere al volumului marfurilor si al cifrei de afaceri”, declara in urma cu doi ani un
senator PSD.

Potrivit analistilor, acuzele isi au o logica economica. „Daca Romania intra in
Spatiul Schengen, ar putea ameninta suprematia Portului Rotterdam, cea mia mare
poarta de intrare a marfurilor extracomunitare in Europa”, explica expertul in
transporturi Gabriel Marinescu.
 

In prezent, portul Constanta este disputat de Primarie si
Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime.
 
Primarul Constantei, Radu Mazare, declara recent ca foarte
multi operatori din Portul Constanta doresc transferul de actiuni de la
Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime catre Primarie, iar cei
care se opun vor ca monopolul sa fie pastrat si „sa plateasca aproape
nimic la stat”.
 

In replica, presedintele Traian Basescu a spus ca
portul Constanta este un obiectiv de importanta strategica, care trebuie sa ramana in controlul administratiei centrale,
mentionand ca s-a gresit prin acordarea a 30% din actiuni Primariei, deoarece
Radu Mazare nu ar vrea „decat sa mulga”.
 

„Trebuie sa avem grija de mentinerea coeziunii natiunii
si de neacceptarea influentei grupurilor de ciocoi asupra deciziei politice ca,
spre exemplu, sa-i dai Portul Constanta lui Mazare. Asta-i un element de
dispret pentru interesul national. Nu am niciun dubiu. Un port care face
investitii de 500 de milioane in ultimul an sa-l ia Mazarica (Radu
Mazare – n.r.), clovnul national, sa faca ce vrea acolo. Nu se poate, e ca
si cand ai da Otopeniul la orasul Otopeni pentru exploatare”, a mai spus Traian Basescu.

Citeste si
Afacerea Schengen a adus peste 1 mld. euro in conturile firmelor. Afla in ce sectoare continua sa vina banii 
Nu conteaza daca intram in Schengen, ci ca ne batem pentru asta