Dinamica mai accentuata a consumului din Europa de Est ii pune in dificultate pe „greii” Europei in domeniul logistic, cum ar fi Olanda si Germania.
„Pentru clienti, perioada optima de a ajunge la destinatie este de doua zile. Dar din Olanda pana in Polonia sau Romania se ajunge in trei-patru zile”, a explicat olandezul Robin Martens, directorul general al companiei specializate in logistica Archicom.
Prin urmare, marile companii occidentale din domeniu au de ales intre a-si conserva actualul nivel al business-ului sau a-si gasi parteneri in randul tarilor est-europene pentru a raspunde cererii in crestere din zona, potrivit lui Martens.
Totodata, mica tara a lalelelor, cu 16 milioane de locuitori pe o suprafata mult mai redusa decat a Romaniei, nu mai poate suporta fluxul mare de marfuri care vin din SUA, Africa si mai ales Asia.
In plus, din cauza traficului mare de marfuri, desi Olanda are autostrazi bune, construite in decursul a 40 de ani, o distanta de 100 km poate fi parcursa intre 2-4 ore, a explicat Martens.
Spre comparatie, soselele Romaniei, desi au o calitate indoielnica, sunt mai usor de parcurs, pentru ca nu sunt la fel de aglomerate precum cele ale Olandei, a punctat Martens.
El considera ca Romania are un mare avantaj in raport cu tarile occidentale: „Aici este loc pentru dezvoltare, in Olanda nu mai este loc pentru alte autostrazi”.
Martens a mentionat ca desi transportul pe apa este cel mai ieftin, ponderea marfurilor intrate in Romania prin intermediul portului Constanta este redusa.
Asa ca, dezvoltarea portului Constanta este una dintre masurile cheie care ar putea transforma Romania intr-o poarta de acces a Asiei catre Europa.
O alta modalitate de a atrage investitii logistice in Romania este oferirea de servicii specifice tarii de provenienta a investitorilor. Spre exemplu, Olanda ofera cursuri de golf pentru investitorii japonezi, care sunt pasionati de acest sport.
Nu in ultimul rand, pentru atragerea investitiilor in logistica, Romania trebuie sa ofere beneficii in termeni de taxe, dupa modelul olandez.
Daniel Anghel, partener PricewaterhouseCoopers pe taxe indirecte si legislatie vamala, a detaliat cateva masuri fiscale pe care Romania le-ar putea adopta in acest sens.
1) Achitarea TVA la import prin decont
Conform prevederilor legislative actuale, amanarea de la plata in vama a TVA este permisa doar companiilor care au realizat in anul precedent o valoare cumulata a importurilor de minim 150 milioane lei. Aceasta restrictie este aplicabila pana in anul 2013, cand achitarea TVA la import prin decont va fi implementata pentru toate companiile.
Ca o consecinta a faptului ca nu mai este necesara prefinantarea TVA la import, companiile prefera sa importe bunurile prin tarile care ofera o astfel de facilitate.
Astfel, Romania este intr-o pozitie necompetitiva in comparatie cu statele europene unde este implementat mecanismul de achitare TVA la import prin decont, considera Daniel Anghel.
2) Simplificarea masurilor privind TVA-ul la import
In general, inregistrarea in scopuri de TVA in Romania reprezinta o piedica pentru companiile nerezidente care prefera sa aleaga alte state membre ce ofera facilitati la punerea in libera circulatie a bunurilor la punctul de intrare in UE.
Solutia ar fi implementarea reprezentarii fiscale globale ca o simplificare a procedurilor necesare inregistrarii in scopuri de TVA a companiilor nerezidente pentru operatiunile intracomunitare efectuate imediat dupa punerea in libera circulatie.
Impreuna cu introducerea platii TVA la import prin decont, aceasta simplificare va conduce la eliminarea barierelor legislative importante care impiedica companiile straine sa aleaga Romania ca tara prin care sa-si desfasoare activitatile de import, apreciaza partenerul PricewaterhouseCoopers.
3) Amanarea platii datoriei vamale
Conform Codului Vamal Comunitar, este posibil ca un importator sa amane, pentru o perioada limitata de timp, plata datoriei vamale cu conditia ca aceasta plata sa fie garantata.
Aceste prevederi permit importatorului sa plateasca datoria vamala dupa ce a gasit clienti pentru bunuri, respectiv dupa vanzarea acestora. Prin urmare, ofera un avantaj in ceea ce priveste fluxul de numerar.
La nivel european, amanarea de la plata datoriei vamale este o practica frecventa, si poate varia intre 10-40 de zile. In Romania, amanarea de la plata datoriei vamale nu functioneaza din cauza lipsei procedurii legislative, a mentionat Daniel Anghel.
Robin Martens si Daniel Anghel sunt membri Key People