„Sentimentul general este ca economia romaneasca are perspective mai bune in urmatoarele sase luni (50% dintre raspunsuri). Aceasta proiectie macroeconomica optimista se transfera si la nivel individual, mai multi participanti fata de editia anterioara mizand pe cresterea vanzarilor in urmatorul an (58,4%, din care 16,7% se asteapta la o crestere semnificativa)”, a declarat George Mucibabici, Presedinte Deloitte Romania.
Companiile romanesti semnaleaza totodata accesul mai usor la creditare, 75% dintre cei intervievati declarand ca imprumutul este pentru ei mai accesibil sau relativ mai accesibil, fata de 54%, in septembrie.
„Pe parcursul ultimului an, bancile au subliniat de multe ori ca inghetul de pe piata creditarii este in principal cauzat de cerere, in contextul in care tot mai putine companii se califica pentru obtinerea unui credit. Rezultatele studiului de fata arata ca firmele indeplinesc acum mai usor criteriile de eligibilitate, pe masura ce perspectivele economice si financiare se imbunatatesc”, a continuat oficialul Deloitte.
La randul sau, piata resurselor umane arata semne de stabilizare, mai putine companii anuntand noi reduceri de personal in urmatoarele 12 luni (37,5%, comparativ cu 42,3% in septembrie). In plus, procentul companiilor care spun ca ar putea recruta noi angajati a crescut de la 7,7% la 12,5%.
„In pofida semnalelor pozitive de la orizont, companiile isi mentin atitudinea prudenta cand vine vorba de noi cheltuieli”, a aratat George Mucibabici.
„Mai multe companii se concentreaza pe produsele si serviciile existente, limitand inovatia pe acest segment in urmatoarele 12 luni. De asemenea, cheltuielile de capital (echipamente, sisteme IT, cladiri noi) se vor mentine la acelasi nivel (54,2%, in crestere cu 12% fata de rezultatele din prima editie). Piata de fuziuni si achizitii ramane inghetata, 54,2% dintre directorii executivi chestionati declarand ca achizitia unei noi firme in urmatoarul an este improbabila (din nou, cu 12% mai mult fata de acum patru luni)”, a adaugat Mucibabici.
Indicele Deloitte privind increderea mediului de afaceri reprezinta o analiza care are la baza opiniile si previziunile directorilor executivi care conduc unele dintre cele mai mari companii din sase tari central-europene: Croatia, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia.
Indicele reprezinta un barometru periodic al optimismului in regiune si surprinde asteptarile unor oameni care influenteaza nu doar performanta companiilor pe care le conduc, ci si mediul economic local.