Editura Meteor Press
Colectia Business
Pret 58 lei
Titlu original: On competition
Cartea intr-un minut:
Michael Porter isi recomanda cartea intr-o fraza, „daca aceasta culegere ar putea transmite un singur mesaj, as vrea ca acesta sa fie sentimentul fortei coplesitoare a concurentei de a imbunatati situatia – atat a companiilor, cat si a societatii”.
Cronica DailyBusiness
„Ce este strategia?” a aparut prima data in 1996. Michael Porter, preocupat de peste doua decenii de studiul concurentei, a reunit in aceasta carte peste 12 articole, publicate mai ales in Harvard Business Review.
Prima parte abordeaza problema concurentei si strategiei companiilor. Structura si evolutia ramurilor economice, modul in care companiile dobandesc si-si pastreaza avantajul competitiv in cadrul lor constituie esenta concurentei.
Culegerea incepe cu „Modul in care factorii competitivi influenteaza strategia”, cel mai vechi articol si prima incercare a autorului de a-i influenta pe economisti.
Randamentul unei companii este atribuit atat randamentului mediu al tuturor concurentilor, cat si raspunsului la intrebarea „este compania la nivelul mediu al randamentului din domeniul respectiv sau sub acesta?”. Folosind „teoria celor 5 factori”, autorul prezinta factorii determinanti ai profitabilitatii pe termen lung si modul in care companiile ii pot influenta. Cei 5 factori sunt puterea de negociere a cumparatorilor, puterea de negociere a furnizorilor, amenintarea reprezentata de un nou-venit, amenintarea reprezentata de substituenti si intensitatea concurentei.
O firma reuseste sa aiba profitabilitate superioara in domeniul sau de activitate daca are preturi mai mari sau costuri mai mici decat cele ale concurentilor. Toate companiile trebuie sa-si imbunatateasca permanent eficacitatea operationala a activitatilor proprii, dar diferentele de randament pe termen lung vor fi date de cele mai multe ori de pozitia strategica distincta.
Articolul „De la avantajul competitiv la strategia corporatista” face apel la conceptele de structura a domeniului si lant creator de valoare. Nivelul domeniului de activitate este nivelul de baza al strategiei, pentru ca la acest nivel se determina profitabilitatea domeniului si se castiga sau se pierde avantajul competitiv.
Partea a II-a se refera la rolul amplasamentului in cadrul concurentei. Multi teoreticieni sustin ca importanta amplasamentului scade pe masura ce mobilitatea capitalului si tehnologiei creste, iar activitatile companiilor capata un caracter global tot mai pronuntat.
Articolele din partea a II-a ataca ambele pozitii, pentru a arata cum prosperitatea companiilor si a tarilor depinde de caracteristicile mediului in care se desfasoara concurenta.
Articolul „Avantajul competitiv al natiunilor” dezvolta o noua teorie a competitivitatii natiunilor, statelor si altor zone geografice. Accesul la forta de munca, la capital si la resursele naturale nu determina prosperitatea, pentru ca ele au devenit disponibile pe scara larga. Competitivitatea rezulta din productivitatea cu care firmele aflate intr-un anumit loc folosesc acesti factori pentru a produce bunuri si servicii de valoare.
„Conglomerate si concurenta: noi prioritati pentru companie, guverne si institutii” analizeaza una dintre cele mai importante idei din intreaga teorie despre competitivitate, ideea de conglomerat. Conglomeratele sunt concentrari geografice de firme, furnizori, domenii conexe si institutii specializate care apar intr-un anumit domeniu de activitate intr-o tara, zona sau intr-un oras.
Partea a III-a abordeaza cateva probleme civice importante. Mediul natural, saracia din orase, ocrotirea sanatatii si inegalitatea veniturilor sunt considerate probleme sociale. Fiecare dintre ele este legata de aspecte economice si de concurenta.
Imbunatatirea calitatii mediului este considerata adeseori incompatibila cu competitivitatea economica din cauza ca standardele de mediu pot impune firmelor o serie de costuri. Autorul considera ca aceasta optica deriva dintr-o perspectiva prea simplificata asupra concurentei.
„Dezavantajul capitalului: esecul sistemului american de investitii de capital” abordeaza problema controversata a efectului pietelor de capital si practicilor de administrare a companiilor americane asupra prosperitatii pe termen lung a economiei SUA. Articolul arata felul in care presiunile artificiale de crestere a profiturilor pe termen scurt pot determina companiile sa faca alegeri care sa compromita interesele pe termen lung, atat ale lor, cat si ale societatii.