- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Dilema avioanelor F16 second-hand: tehnologie de clasa sau fiare vechi?

26 Mar, 00:02 • razvan.codorean
Achizitionarea celor 24 de aeronave F16 la mana a doua a starnit controverse in randul specialistilor in domeniul aviatiei militare. Unii experti spun ca avioanele sunt, ca si fregatele britanice, niste fiare vechi care ne vor costa foarte scump. Altii afirma, dimpotriva, ca si in varianta second-hand, F16 este cel mai bun avion pe care il puteam avea, atat din punct de vedere al pretului cat si al manevrabilitatii.
Dilema avioanelor F16 second-hand: tehnologie de clasa sau fiare vechi?

Prima reactie este sa te intrebi: iar cumparam la mana a doua? Nu ne-au ajuns fregatele vechi de la britanici? Sau giganticele avioane Hercules pentru care Armata cauta bani sa le modernizeze, sau autovehicule blindate Humvee second-hand, primite gratis de la americani, care se strica la tot pasul in Irak si Afganistan. Toate au fost prezentate initial ca afaceri de succes.

Presa a speculat in aceste zile ca ”afacerea F16” reprezinta, de fapt, nota de plata pentru scutul anti-racheta american care va acoperi si Romania. S-a mai spus ca SUA si-a luat din nou ”tainul” in fata unor autoritati romane obediente. La polul opus, s-a afirmat chiar ca 1,3 miliarde de dolari pentru cele 24 de aeronave F16 second-hand reprezinta o suma foarte mica, daca luam in calcul ca statul roman vrea sa cheltuiasca 500 milioane de euro pentru un portal de Internet (e-romania).
Expertii spun ca achizitia F16 reprezinta, in primul rand, o decizie politica. ”Ma asteptam sa cumparam F16 inca de acum 4 ani”, a declarat analistul Niels Schnecker, fost pilot pe acest tip de avioane. ”Era inevitabil sa cumparam acest avion, pentru ca, in comparatie cu celelalte (Grippen de la SAAB si modelul Typhoon, de la Eurofighter) reprezinta o afacere cu bataie lunga in viitor. Chiar si la second-hand, sunt foarte bune. Ganditi-va ca Garda Nationala din SUA foloseste avioane F4, care au fost produse inca din anii ’60”, a afirmat specialistul.

La randul sau, Catalin Harnagea, fostul director al Serviciului Roman de Informatii, spune ca de oferta F16 se stia inca din 2005, cand israelienii de la Elbit, cei care au modernizat si MIG-urile 21 Lancer la Aerostar Bacau, au oferit 12 avioane F16 aflate in dotarea aviatiei Israelului. ”Era un pret foarte bun, s-a discutat in Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), dar nu s-au gasit bani, asa ca afacerea a cazut. Probabil acum a revenit in actualitate”, a declarat Harnagea.

Mai mult chiar, inca din 2008, Agentia americana de Cooperare in domeniul Securitatii si Apararii (DSCA) a notificat Congresul SUA ca vrea sa exporte 48 de avioane F-16C/D dintre care 24 aflate in uz, din versiunea block 25 si 24 de aparate noi de tipul block 50/52. Adica tocmai ce a anuntat, oficial, Ministerul Apararii.

Rable sau avioane performante?

Ministerul Apararii spune ca cele 24 de avioane la mana a doua sunt varianta Block 25, revitalizate si complet echipate. Diferenta fata de versiunea ”block 50”, din care vom cumpara alte 24 de aeronave noi, este ca sunt mai usoare, extrem de manevrabile si pregatite special pentru vanatoarea tactica. In plus, au o autonomie mare de zbor. Versiunea ”block 50” este pregatita pentru vanatoare sau bombardament.
[quote=Niels Schnecker, fost pilot de F16]F16 la mana a doua e ca un Mercedes cu 20-30.000 de km la bord, adica super-functional[/quote]
”F16 este cel mai bun avion care il puteam cumpara. Noi aveam nevoie de un avion cu raza mai mare de actiune, spre deosebire de Cehia si Ungaria, care au cumparat avioane Grippen, dovada ca si Polonia a cumparat tot F16”, spune Niels Schnecker. El scoate in evidenta si modul in care avionul se conduce, similar cu IAR-urile 99 de antrenament cu care pilotii romani sunt obisnuiti. ”Sunt agile, manevrabile si cu un motor puternic”.

”Diferenta este ca polonezii au avut 4,5 miliarde de dolari sa dea pe 48 de avioane noi, iar noi nu avem acesti bani, cel putin pe moment”, a spus analistul militar Ovidiu Marinescu. ”Achizitia, privita din prisma comunicatului MApN pare logica. Cumparam 24 de aeronave cu 1,3 miliarde dolari, in suma fiind inclusa si asistenta tehnica si pregatirea pilotilor, apoi, cand vom iesi din criza si vom avea bani, mai luam 24 noi, ca apoi sa trecem pe F 35 in 2020, care va fi avionul viitorului pentru NATO”, a precizat specialistul.

Avioanele F16 zboara inca din anii ’70. De atunci, au fost modernizate, adaptate si au luptat cu succes in majoritatea conflictelor desfasurate in Orientul Mijlociu si Apropiat, de la razboaiele din Irak, Balcani sau Afganistan. ”Avioanele pe care le cumparam noi, daca e sa dam crezare Ministerului Apararii, sunt deja modernizate si vor putea fi folosite 10-15 ani de acum incolo”, afirma Ovidiu Marinescu.

Adrian Anania, presedintele Sindicatelor Libere din Industria de Aparare, crede insa ca Romania s-a pripit atunci cand a cumparat avioanele second-hand. ”Ca sa fac o comparatie, e la fel cum Ministerul Transporturilor da in fiecare an bani pentru acoperirea gropilor, in loc sa aloce bani pentru refacerea completa a drumurilor”, afirma Anania.

El asteapta cu interes sa vada contractul de achizitie care va dezvalui la ce costuri vin aceste avioane. ”`Mi-e teama ca aceste avioane vor trebui refacute, ca ele vor manca din bugetul si asa mic al Ministerului Apararii si astfel nu vom mai avea bani pentru celelalte programe de inzestrare”, a afirmat sindicalistul.

Expertii spun ca marea problema a avioanelor este ca, practic, ele nu pot ateriza in prezent in Romania, pentru ca nu avem piste potrivite. Ar trebui ca pana in 2013, cand vor veni primele aparate, pistele sa fie remenajate pentru a face fata acestui tip de avioane, cu priza de aer sub burta. In prezent, cele mai apropiate piste adecvate sunt in Ungaria si Turcia.

Producatorii de aeronave concurente pentru F16 sustin ca nu facem o afacere prea buna.

”Mi se pare de necrezut ca dupa toate declaratiile facute de politicieni si nu numai, ca e nevoie de echipamente noi si performante pentru Armata, militarii romani vor primi avioane vechi, la mana a doua, pe care Statele Unite nu mai doresc sa le foloseasca”, a declarat, la Realitatea FM, Richard Smith, director de marketing la Saab, compania care ne-a propus achizitia avionului Grippen. Suedezii spun ca oferta lor era cu cel putin 1,5 miliarde de dolari mai ieftina, iar performantele tehnice sunt cel putin similare.

„Cine spune ca am dat banii pe rablele americanilor sa ne dea ei alti bani. Si noi am fi vrut avioane noi, dar 48 ne-ar fi costat vreo 6 miliarde de dolari”, a declarat Viorel Oancea, secretar de stat in Ministerul Apararii.

Cert este ca armata americana a renuntat, deja, la F16 si a trecut pe avioanele F18, pregatindu-se pentru trecerea la generatia F35. F16 se mai produce in SUA doar pentru export.

F16, o afacere cu bataie lunga

Specialistii spun ca ”Afacerea F16” trebuie privita ca un ”bilet de acces” la viitorul avion multi-rol al NATO, generatia F35. Fapt confirmat si de Ministerul Apararii, care si-a propus achizitionarea a 24 de avioane F-35 JSF, concomitent cu iesirea din serviciu a primului lot de avioane F-16 achizitionate initial.

Analistul Niels Schnecker a declarat ca si din acest punct de vedere, contractul cu americanii ne va fi favorabil pe termen lung. El crede ca daca autoritatile vor negocia asigurarea service-ului si modernizarii aeronavelor in tara (offset), Romania va avea de castigat.

”Fabricile de avioane de la Craiova si Brasov ar putea fi atrase in acest contract, ceea ce ar putea aduce beneficii pentru economia romaneasca, pentru ca s-ar multiplica pe scara larga. Piese, forta de munca etc”, a spus Schnecker.

Catalin Harnagea, fostul director SIE, vede si Aerostar Bacau parte a acestui contract, mizand pe rolul pe care israelienii de la Elbit l-ar putea juca in afacere.

Adrian Anania, presedintele Sindicatelor Libere din Industria de Aparare, este ceva mai rezervat. El crede ca depinde foarte mult de modul in care s-a negociat contractul. ”Daca offset-ul va fi realizat in tara, vom avea de castigat. Daca insa vom primi avioanele gata refacute, iar pilotii vor merge in strainatate la perfectionare, nu vom castiga nimic”, a afirmat Anania.
[quote=Richard Smith, director de marketing Saab]Intr-o perioada de criza economica, americanii nu ofera, odata cu avioanele lor, nici o compensatie. Nici un loc de munca, nici o posibilitate de colaborare cu industria aeronautica din Romania, nici o investitie. In plus, trebuie sa platiti pe loc[/quote]
CSAT a aprobat achizitionarea celor 24 de avioane second-hand, insa votul final il va da Parlamentul. Richard Smith, directorul de marketing de la Saab, care a propus Romaniei avionul Grippen, spune ca ”razboiul” nu s-a sfarsit.

„Din cite inteleg eu a fost facuta o prima selectie, iar acum, aceasta propunere trebuie sa mearga catre Parlament. Noi consideram deci ca nu a fost luata inca nici o decizie” a declarat Smith.

”Ceea ce sper acum sa vad si ar fi si in beneficiul cetatenilor romani, e ca parlamentarii sa primeasca, inainte de a lua o hotarare, toate informatiile necesare. Din cite inteleg, urmeaza mai intai o dezbatere si abia apoi va fi luata o hotarare. Pentru ca decizia sa fie corecta, e necesar ca parlamentarii sa fie informati in privinta tuturor ofertelor: pe langa cea privind avioanele F16, sa afle si care e oferta noastra, dar si cea a Eurofighter. Doar asa poate fi luata o decizie corecta, transparenta si care sa poata fi justificata”, a declarat Smith.

Senatorul Teodor Melescanu, presedintele Comisiei de Aparare din Senat, a declarat ca asteapta ca Ministerul Apararii sa vina in Parlament cu toate detaliile contractului. ”Dincolo de obligatiile foarte clare pe care ni le asumam, in calitate de membru NATO, vom analiza acest contract, vom realiza o comparatie foarte onesta a costurilor”.

Analistul Niels Schnecker spune ca, pe langa oportunitatea achizitiei avioanelor F16, decizia este una politica.

”Sa nu ne facem iluzii. NATO are un plan cu bataie lunga, iar Romania este parte a acestuia. Sigur, am fi putut amana achizitia, pana sa avem bani de avioane noi, insa trecerea de la MIG-urile rusesti la standardele NATO trebuia realizata„, a afirmat expertul.

Si asta mai ales in conditiile in care MIG-urile aflate in dotarea fortelor aeriene romane nu mai pot fi folosite, expirandu-le resursa de zbor. ”Cu MIG-ul a fost o mare greseala sa le modernizam. Acum le putem folosi doar motoarele, am inteles ca ar fi bune pentru generatoarele de gaze”, a mai declarat fostul pilot de F16.