- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Director Ana Pan: \”Inamicii\” business-ului nostru sunt pepenii din piata si prajiturile facute de mame

15 Jun, 00:01 • emanuel.ceciu
Dupa ce in 2009 afacerile business-ului de cofetarie si patiserie au scazut cu 5%, prima jumatate a anului a adus noi scaderi. Motivele? Pe langa fluctuatiile economice si "tristetea generala" a romanilor care nu mai "gusta" atat de mult dulciurile, perioada verii aduce si o multime de fructe pe tarabe, uneori preferate prajiturilor. Ce planuri are Carmen Friptu, "mana dreapta" a lui Copos, si cea care conduce Ana Pan?
Director Ana Pan: \Inamicii\ business-ului nostru sunt pepenii din piata si prajiturile facute de mame

Ana Pan este primul business al omului de afaceri George Copos. Primul magazin a fost infiintat in 1990, in prezent compania avand 19 magazine proprii si 5 francize in Bucuresti si in imprejurimi.

Desi absolventa a facultatii de cibernetica, Friptu spune ca a conduce Ana Pan i se potriveste ca o manusa, intrucat „pana la urma, totul este o reteta, totul este calculat”.

DailyBusiness.ro: Anul trecut ati inregistrat o scadere de circa 5% a afacerilor, pana la 5,5 mil. euro. Cum a decurs prima jumatate a anului in curs, din care mai este foarte putin?
Carmen Friptu: Din pacate nu foarte bine. In mod traditional, primele doua luni ale anului sunt mai slabe, lumea isi redreseaza bugetele dupa sarbatori. In martie vanzarile au inceput sa isi revina si speram sa se revigoreze pe termen mai lung. Cu toate acestea, de Paste nu am mai inregistrat cresterea cu care ne obisnuisem in anii anteriori. Per total, vom inregistra pe primul semestru o scadere de circa 10-15% a afacerilor, speram ca in semestrul doi vanzarile sa isi mai revina. Pe intreg anul estimam o reducere a vanzarilor cu 7-10%. Vom termina insa pe profit, noi lucram cu marje de circa 8-10%.

DB: Care ar fi motivele pentru scaderea afacerii?
CF: Evident, contextul economic nefavorabil. Romanii sunt parca intr-o stare de depresie, parca nu mai cred in nimic. Acest lucru se reflecta si in vanzari. Desi numarul clientilor a ramas stabil, cumpara de valori mai reduse. Daca inainte bonul de casa per persoana era de circa 35-50 de lei, acum este de 20-22 de lei. Un alt motiv al scaderilor este obiceiul de consum al oamenilor, care este in plina schimbare. Acum sunt din ce in ce mai atenti la sanatate, tin diete. De exemplu vanzarea de paine alba a scazut destul de mult, crescand vanzarile de paine cu secara sau cu cereale, considerate mai sanatoase. De asemenea, vara avem de luptat cu „dusmanul nostru”, pepenele.
[quote]Noi concuram cu pepenele si cu prajiturile facute de mame[/quote]
DB: Pepenele?
CF: Si fructele, in general. Mai in gluma, mai in serios, noi concuram cu pepenele si cu prajiturile facute de mame. Cu acestea din urma pentru ca, desi este doar o vorba din popor, mancarea facuta la mama acasa, inclusiv dulciurile, sunt cele mai bune. Evident, din motive sentimentale. Vara incercam sa introducem mai multe prajituri cu fructe, pentru a concura mai eficient pe cele din piata, de pe tarabe. Si concurenta directa a crescut de asemenea.

DB: Ce segmente ale activitatii aduc cele mai mari venituri?
CF: In ordine descrescatoare, cofetarie, patiserie si apoi panificatie. Nu ne-am axat niciodata prea mult pe segmentul de panificatie intrucat aici sunt deja jucatori foarte bine „infipti” in piata – Vel Pitar sau Boromir, de exemplu. Fiind insa mai mici, ne permitem sa fim mai flexibili in productie, sa ne aliniem cererii de pe piata si sa diversificam produsele mai des decat cei ce produc la nivel industrial produse de panificatie. De asemenea, mai avem o divizie care in afara Romaniei este o industrie in sine – cea a design-ului hand-made pentru torturi din martipan, produse personalizate pentru ocazii speciale.

DB: In ce consta mai exact si cum evolueaza aceasta nisa in Romania?
CF: Este inca la inceput la noi. Exista mai multi jucatori pe piata locala care fac torturi cu modele din martipan, insa multi dintre ei importa figurinele din afara Romaniei, unde se produc la nivel industrial, in mod automat. Noi am angajat doi designeri pentru aceasta divizie, preferam sa facem modelele in-house, manual, au un alt efect. Mi-ar placea sa spun ca aceasta divizie va evolua anul acesta, dar ma indoiesc, avand in vedere criza economica. Oricum, este o nisa profitabila si ne ajuta mai ales sa nu ne plafonam, sa ne reinventam si sa fidelizam clientii.

Doua cofetarii din Bucuresti aduc 20% din afacerile Ana Pan

DB: Cate magazine aveti in prezent si ce planuri de dezvoltare pentru 2010?
CF: Avem 19 proprii si 5 francize. Operam in Bucuresti, cu exceptia a trei francize – in Pitesti, Chitila si Otopeni. De la inceputul anului am mai deschis o franciza la Lujerului si luna aceasta am inaugurat un magazin propriu pe 13 Septembrie. Investitia intr-un magazin propriu se ridica, in functie de locatie, la 30.000-50.000 euro. Mai avem in plan sa deschidem cel putin inca un magazin in viitorul apropiat. De asemenea, in toamna, vom lansa un nou proiect conex Ana Pan-ului despre care insa nu pot sa ofer amanunte in prezent.

DB: Care sunt cele mai profitabile puncte de vanzare si ce pondere au in totalul vanzarilor?
CF: Cofetariile de pe Beller si din Dorobanti. Acestea doua aduc circa 20% din afacerile totale ale Ana Pan.

DB: Ce cota de piata are Ana Pan in Bucuresti?
CF: Nu exista studii oficiale din pacate, insa din estimarile noastre, suntem lideri cu o cota de circa 15-20%.

DB: Ce masuri ati luat pentru a reduce pierderile inerente perioadei de criza economica?
CF: Am redus in ultimele 6-7 luni numarul de angajati cu circa 30, din personalul auxiliar. In prezent avem 170 de angajati si speram sa nu mai fim nevoiti sa disponibilizam. Am inghetat salariile si am mai redus din bonusuri. De asemenea, am renegociat chiriile, unde am reusit sa scadem costurile cu 5-15% si am renegociat si materiile prime, unde am reusit discount-uri de 2-5%. Pe de alta parte insa, in functie de recolte, pentru unele materii prime a trebuit sa platim mai mult. De exemplu, in 2009, recolta de cacao a fost slaba si implicit s-a scumpit si ciocolata.
[quote]Nu terminam bine un proiect si dl. Copos mai vine cu 2-3 idei la care sa lucram[/quote]
DB: Care sunt principalele dificultati in aceasta industrie?
CF: Sa anticipam ce doreste clientul si sa venim cu produsele potrivite. De exemplu, vara aceasta vom largi gama de sortimente cu mai multe fructe. Crestem numarul de produse dietetice. La fel si cu sortimentele de inghetata. Rareori scoatem produse de pe piata, intrucat in momentul in care facem asta primim sigur mesaje de la clientii care apreciau fix acel sortiment. Renuntam insa usor-usor la produsele grele, cu crema mai multa, acestea se vand mai greu. Nu le vom scoate insa complet.

DB: Cum se implica George Copos in activitatea Ana Pan?
CF: Dl. Copos cunoaste business-ul acesta foarte bine, doar de aici a inceput. Normal, se implica mai rar, insa chiar si acum cel putin o data pe luna avem intalniri. De asemenea, de fiecare data cand intervine ceva, cand avem nevoie sa punem la punct o strategie, in sedinte de analiza, discutam cu el. Stie rostul fiecarei activitati de aici.

DB: Cum l-ati caracteriza pe George Copos si cum v-ati autocaracteriza?
CF: Copos este un lider, stie sa conduca oamenii. De asemenea, e neobosit, ii place sa munceasca si pune pasiune in ceea ce face. Are dorinta de a evolua permanent. Nu terminam bine un proiect, si dl. Copos mai vine cu 2-3 idei la care sa lucram. Cat despre mine, am facut pasiune pentru meseria aceasta, desi am terminat cibernetica. Gasesc legatura intre profesie si activitatea curenta – totul este o reteta, calculat.

DB: Unde vedeti Ana Pan in 3-5 ani?
CF: Tot lider de piata cu o echipa la fel de puternica in spate. In urmatorii 5-10 ani Ana Pan se va fi extins in principalele regiuni din Romania, nu ne vom limita la Bucuresti si regiunile apropiate Capitalei.