Cine calatoreste catre litoral pe autostrada (A2), s-ar putea ca de anul viitor, sa trebuiasca sa plateasca intre 1,5 si 3 euro la suta de kilometri, conform anunturilor oficiale. Astfel, parcurgerea celor 152 de kilometri, construiti pana in prezent, ar costa intre 2,2 si 4,5 euro, asa ca pentru un drum dus-intors la mare taxa ar putea ridica costul excursiei cu pana la 9 euro.
Vom plati sau nu taxa pentru autostrada? O intrebare la care raspunsul este inca neclar. Directorul adjunct de proiecte din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), Dorin Debucean, a declarat joi, intr-o conferinta de presa, ca de anul viitor, vor fi introduse taxe de autostrada pentru tronsoanele Bucuresti- Pitesti (A1) si Bucuresti-Constanta (A2).
„Taxarea ar putea fi facuta din 50 in 50 de kilometri, urmand sa fie instalate aparate de taxat la fiecare nod rutier. In prezent, compania britanica Atkins realizeaza o evaluare a traficului si a resurselor necesare intretinerii autostrazii A2, in functie de care va fi stabilit cuantumul taxei. Ulterior, va fi analizata si situatia autostrazii Bucuresti-Pitesti”, a declarat Debucean.
Septimiu Buzasu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor (autoritatea care coordoneaza CNADNR), spune insa ca nu poate fi vorba de asa ceva. „Nu se vor introduce taxe pe autostrazile deja existente, ci doar pe sectoarele de drum ce vor fi construite in viitor”, a declarat, pentru DailyBusiness, Septimiu Buzasu. „Taxele de autostrada vor fi stabilite prin contract cu constructorii viitoarelor autostrazi si vor fi parte a contractelor de exploatare”, a mai spus secretarul de stat.
Dincolo de asigurarile lui Buzasu si declaratiile la fel de ferme ale oficialului companiei de drumuri, un lucru este sigur. Pe autostrada Bucuresti-Constanta, la Cernavoda, se construieste in prezent un centru de taxare.
Neclaritati si la bani, si la proceduri
Dincolo de oportunitatea introducerii taxei de autostrada, autoritatile au dubii si cu privire la modul de procedura. In timp ce oficialul de la CNADNR vorbeste de o taxare din 50 in 50 de kilometri, pe baza unui sistem computerizat, secretarul de stat Buzasu spune ca taxarea se va face la fiecare iesire de pe autostrada, indiferent de cati kilometri sunt parcursi. Pe de alta parte, Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, crede ca taxarea cea mai eficienta ar fi la suta de kilometri.
„Taxarea se va face, atunci cand vor fi construite noile sectoare de autostrada, pe baza unui sistem computerizat, ca pe sectoarele de autostrazi din Occident. Va fi vorba ori de un sticker lipit pe parbriz, ce va fi scanat de un aparat special, ori de un tichet care va fi introdus in aparatul de taxare, iar plata se va face la intrarea si iesirea de pe autostrada”, a declarat Buzasu. „Exista insa si alte variante pe care le luam in calcul, care urmeaza a fi analizate pentru a fi luata o decizie, bineinteles tinand cont de specificul local”, a mai spus secretarul de stat, pentru DailyBusiness.
Si in privinta valorii taxei de autostrada, opiniile sunt impartite. In timp ce ministrul Orban vorbea anterior de un nivel al taxei intre 1,5 si 3 euro la suta de kilometri, in functie de distanta parcursa si capacitatea cilindrica a masinii, iar fostul ministru Radu Berceanu preciza ca taxa nu va depasi 5 euro, Debucean declara ca nu exista inca o valoare estimata.
Opiniile sunt insa unanime atunci cand e vorba despre cine va realiza taxarea, urmand ca aceasta operatiune sa fie realizata ori de constructor, ori concesionata unei firme specializate.
Autostrada Brasov-Ploiesti, un tronson foarte profitabil
Mihai Grecu, directorul general al CNADNR, estima recent faptul ca numai autostrada Bucuresti-Ploiesti va aduce venituri de circa 90.000 de euro pe zi, in total 33 milioane de euro anual.
Calculul facut de managerul CNADNR includea o taxa de 3 euro la suta de kilometri si un trafic de 27.000 de masini zilnic.
Guvernantii isi propun ca pana in 2013 sa construiasca peste 2.100 kilometri de autostrada. In planurile Ministerului Transporturilor se afla, pe primul plan, prelungirea Autostrazii Soarelui pana la Constanta (225 km, in total) si apoi pana la Mangalia, constructia autostrazii Transilvania (415 km), ce va pleca din Bucuresti si va traversa intreaga Transilvanie de la sud-est la nord-vest, trecand pe langa Brasov, Fagaras, Sighisoara, Targu Mures, Cluj-Napoca, Zalau si Oradea, si proiectul autostrazii A4, ce va lega Bucurestiul de principalele orase din Moldova.
Pe lista de investitii se mai afla autostrada Targu-Mures – Iasi, de 300 de km, Giurgiu-Albita, care totalizeaza 417 km si Sibiu-Pitesti, de 120 de km.
Investitiile sunt estimate la 13 miliarde de euro, bani pe care statul nu poate sa ii suporte de la buget, motiv pentru care constructia si implicit exploatarea autostrazilor vor fi concesionate unor firme private.