„Spre deosebire de comertul traditional, formatele comertului modern, in special hipermarketuri si discounteri, au convins cumparatorii sa le calce pragul mai des in 2008”, se precizeaza in studiul mentionat.
[img=15][/img]
Potrivit acestuia, cea mai spectaculoasa crestere au avut-o hipermarketurile, de la aproape 15% in 2007 la 18% in 2008. Dintre retaileri, s-a evidentiat Real.
„Aceasta performanta a fost sustinuta si de deschiderea a noi magazine, fiind astfel printre cele mai dinamice retele de retail de pe piata locala”, au explicat reprezentantii GfK.
Mai mult de jumatate din familiile din Romania au trecut pragul hipermarketurilor pentru achizitionarea bunurilor de larg consum. Acestea au cumparat mai des si cu 25% mai mult in 2008 fata de 2007.
Supermarketurile continua sa joace un rol important, cu o cota de aproximativ 14% din piata, in scadere cu 1 punct procentual fata de 2007.
Magazinele tip discount urmeaza trendul ascendent inceput in urma cu 3 ani, crescand la aproximativ 6%. Toti cei 3 factori (numarul de cumparatori, frecventa de cumpare si valoarea achizitionata) au contribuind la aceasta evolutie.
Formele de comert traditional se afla in continuare pe un trend descendent. Aceasta tendinta este mai accentuata la nivelul intregii tari si mai putin in Bucuresti (unde ponderea acestor tipuri de magazine este relativ constanta).
Consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut in moneda nationala cu 19% in 2008 fata de anul precedent. Cel mai important factor ce a dus la aceasta evolutie este cresterea in valoare a cosului de cumparaturi, influentata de cresterea preturilor si sustinuta de o frecventa de cumparare usor mai redusa.
In Bucuresti, comertul modern este responsabil pentru 71% din valoarea totala a bunurilor de larg consum.
Hipermarketurile detin cea mai importanta pondere, cu o cota de piata in jur de 42%, in crestere de la 39% anul trecut. Mai mult de 90% dintre gospodariile din Bucuresti si-au facut cumparaturile cel putin o data din acest tip de magazin in 2008.
Detinand avantajul proximitatii fata de hipermarketuri, supermarketurile raman in continuare importante pentru gospodariile bucurestene (21% cota de piata in valoare).
In Bucuresti, frecventa cu care gospodariile cumpara bunuri de larg consum scade cu aproape 11%. Acest trend descendent este mai accentuat in formele traditionale de comert. Pentru formatele comertului modern, exceptia vine din partea discounter-ilor, care au reusit sa convinga gospodariile sa ii viziteze mai des decat in 2007.
Grupul GfK este numarul 4 mondial in clasamentul companiilor de cercetare de piata. Activitatile sale acopera 3 divizii: Custom Research, Retail and Technology si Media. Grupul are mai mult de 10.000 de angajati si 115 subsidiare situate in peste 100 de tari.