In Polonia si Cehia, situatia este perceputa in termeni negativi de o parte mai mica a populatiei (24% in Polonia si 30% in Cehia), dar in Bulgaria, acest segment este mai mare (47%), mentioneaza studiul.
Cu toata aceasta evolutie negativa a finantelor familiei, romanii reusesc sa se incadreze cu cheltuielile in venitul pe care il au in aceeasi masura ca in octombrie 2008, apreciaza reprezentantii GfK.
„In jur de 22% trebuie sa consume din economii sau sa imprumute bani pentru a se descurca, dar acest segment din populatie a ramas constant in ultimele 4 luni”, au spus acestia.
Pe de alta parte, 18% dintre romani considera ca situatia financiara a familiei lor este mai buna decat in urma cu un an. Acest procent este doar cu putin mai mic decat in cazul Poloniei (21%) si mai mare decat in cazul Cehiei (14%) si al Bulgariei (7%).
In acelasi timp, in Romania, o persoana din 5 reuseste sa economiseasca, in scadere relativ mica fata de octombrie 2008 (cand 24% faceau economii).
Urmatoarele 12 luni, mai negre pentru 35% dintre romani
In ianuarie, 35% din romani se asteptau la o inrautatire in urmatoarele 12 luni (fata de 20% in octombrie), iar 21% se asteptau, din contra, la imbunatatiri (fata de 29% in octombrie).
Comparand cu tarile vecine, se poate constata un contrast mai puternic in cadrul societatii romanesti din punct de vedere al atitudinii cu care este privit viitorul apropiat. Multi romani sunt pesimisti, dar comparativ cu bulgarii, cehii si polonezii, numarul celor optimisti este tot unul ridicat.
Putini romani si-au amanat planurile pe termen lung
Desi sunt tot mai multi cei care se asteapta sa se descurce mai greu cu banii in urmatorul an, segmentul celor care considera ca inca vor putea sa economiseasca nu a scazut foarte mult in ultimul timp (de la 22% in octombrie 2008, la 20% in ianuarie 2008).
Planurile de a face cheltuieli majore in viitor sunt si ele din ce in ce mai rezervate. In ianuarie, 15% dintre romani planuiau sa cheltuiasca mai mult in urmatorul an pe bunuri de folosinta indelungata. In octombrie, 20% aveau astfel de planuri.
De asemenea, numarul celor care au intentia de a cumpara o masina in urmatorii 2 ani a scazut intr-o oarecare masura (de la 16% la 13% in aceasta perioada de 4 luni).
24% dintre romanii chestionati intentionau sa aduca imbunatatiri locuintei in anul urmator, iar aceasta proportie din populatie a ramas constanta in ultimele 4 luni. La acelasi nivel cu cel din octombrie 2008 este numarul celor care spera sa cumpere sau sa construiasca o casa in urmatorii 2 ani (circa 7%).
GfK Romania activeaza inca din 1992 pe piata locala, unde este lider in clasamentul companiilor de cercetare, conform datelor proprii. Activitatile sale acopera 3 divizii: Custom Research, Retail and Technology si Media.
La nivel mondial, grupul detine pozitia a patra si are mai mult de 10.000 de angajati si 115 subsidiare situate in peste 100 de tari.