„In mod evident mai sensibili la cresterea preturilor, consumatorii romani au reactionat diferit atat in functie de importanta produselor vizate, cat si de structura lor socio-demografica”, au spus specialistii GfK.
Acestia au mentionat ca, desi au platit cu 8% mai mult pentru produsele alimentare esentiale, consumatorii nu si-au diminuat consumul unor categorii precum produsele lactate, pastele fainoase sau cafeaua.
„Daca ne referim la produsele non-alimentare de baza (detergenti de rufe sau vase, produse de ingrijire personala precum deodorant, pasta de dinti, sampon), acestea au fost cumparate mai rar, dar cantitatea achizitionata la un act de cumparare a fost mai mare (cu 6,5%)”, au adaugat specialistii companiei de cercetare.
Ei au explicat schimbarea in consumul de produse non-alimentare prin orientarea clientilor catre ambalaje de dimensiuni mai mari, mai economice.
In Bucuresti, consumul de bunuri de larg consum se situeaza in continuare pe un trend ascendent, consumatorii cei mai sensibili la cresterea preturilor fiind cei localizati in Moldova.
Magazinele de cartier, cele mai afectate de criza
Supermarketurile de cartier, dar si magazinele traditionale au fost cele mai afectate de criza, inregistrand volume in usoara scadere fata de perioada precedenta. Consumatorii s-au orientat din ce in ce mai mult catre alte formate ale comertului modern, atrasi fiind si de ofertele speciale si promotiile atractive.
In acelasi grup al familiilor afectate de cresterea preturilor pentru toate categoriile de produse se numara cele cu un venit mic sau mediu si varsta capului familiei cuprinsa intre 40-49 ani.
Exista si familii care, chiar si in acest context mai putin propice, consuma mai mult. Ele sunt caracterizate prin venituri mari, iar capul familiei are studii universitare.
Informatiile se bazeaza pe datele obtinute prin intermediul cercetarii continue de tip Panel de gospodarii. Esantionul, format din 2.200 de gospodarii, este reprezentativ la nivel national.
GfK Romania a realizat cifra de afaceri de 9,1 milioane euro in 2008, conform reprezentantilor companiei.
Infiintat in 1934, grupul GfK are 130 reprezentante, birouri si participari active in peste 90 de tari si aproximativ 10.000 de angajati.