Dintre tarile Europei de Vest analizate, cea care a cunoscut cea mai mare crestere de pret la alimente a fost Marea Britanie (9,3%).
„Aici, consumatorii nu au absorbit in totalitate cresterea preturilor si au cheltuit doar cu 6,3% mai mult din buzunar pentru astfel de produse, sporindu-si totodata volumul de produse cumparat cu 1% si trecand in acelasi timp la marci mai ieftine”, mentioneaza studiul GFK.
Asadar, consumatorii din Marea Britanie, confruntati cu preturi mai mari, si-au mentinut nivelul consumului, dar cumparand produse mai ieftine, spun reprezentantii GFK.
La fel au reactionat si italienii si nemtii, care au preferat sa cumpere in continuare, dar au ales produse cu pret mai mic. In Franta si Olanda, consumul a fost redus, cumparatorii trecand totodata la produse mai ieftine.
Pe de alta parte, situatia din estul Europei este diferita. Polonezii au decis sa cumpere volume mai mari si au preferat produse mai scumpe, conform studiului.
Romanii continua sa cheltuiasca mult pentru mancare si bautura
In prima parte a anului trecut, consumatorii din Romania au „inghitit” preturile mai mari, au cumparat putin mai mult si au trecut la produse ceva mai scumpe, conform reprezentantilor GFK.
Acestia au subliniat ca in perioada mentionata, pentru Romania, efectele crizei in consumul de bunuri de larg consum nu erau inca simtite pe piata locala.
De asemenea, in conditiile in care romanii continua sa aloce o mare parte din buget pentru mancare si bautura, reprezentantii GFK nu exclud posibilitatea reducerii consumului local de bunuri de larg consum.
„Desi unele pareri vehiculate in piata in ultima vreme estimeaza ca romanii nu vor reduce consumul de bunuri de larg consum, ci vor taia din alte categorii de cheltuieli, nu cred ca este bine sa ne bazam prea mult pe aceasta ipoteza, pentru ca ponderea ocupata de cheltuielile cu mancarea si bautura in bugetul familei din Romania continua sa fie ridicata – aproximativ 40%”, a afirmat Andi Dumitrescu, managing director GfK Romania.
Studiul GfK privind schimbarile de comportament ale consumatorului in vremuri de criza a cuprins Franta, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie, Olanda, Polonia si Rusia.