Editura Curtea Veche
Colectia Carti Cheie
Pret 20 lei
Titlu original: Made to stick: Why some ideas survive and others die
Cartea intr-un minut:
Autorii cred in cultivarea ideilor astfel incat ele sa „prinda”. Aceasta inseamna ca ideile sa fie intelese, retinute si sa aiba impact pe o perioada indelungata de timp, schimband opinii si comportamente.
Cronica DailyBusiness
Cartea este scrisa pentru cei care vor sa invete sa comunice o idee. Sunt idei care prind de la sine, precum legendele urbane, teoriile conspirative, zvonurile pe timp de razboi, proverbele si glumele.
Una dintre legendele urbane cele mai longevive este povestea hotilor de rinichi, care circula sub multe versiuni, dar toate au in comun o bautura cu somnifer, o cada plina cu gheata si furtul rinichiului. Este genul de poveste retinuta usor si care poate fi povestita mai tarziu. Comportamentul celui care crede aceasta poveste se poate schimba in privinta acceptarii unei bauturi de la necunoscuti atragatori. In paralel cu aceasta poveste, un discurs tinut de un finantator se situeaza la celalalt pol, pe o axa a gradului de dificultate cu care poate fi memorata.
O cercetare arata ca reclamele creative utilizeaza invariabil acelasi set de sabloane, deci „creativitatea” poate fi invatata. Chiar si neinitiatii pot genera idei mai bune odata ce au inteles sabloanele.
Cel care are o informatie nu-si poate imagina cum e sa-i lipseasca aceasta informatie. Acesta este „blestemul cunoasterii”, care spune ca devine dificil sa impartasesti celorlalti ce stii, deoarece nu poti patrunde in mintea celui caruia ii lipseste informatia ta.
Ideile care exercita un mare impact respecta sase principii: simplitatea, imprevizibilul, concretetea, credibilitatea, emotiile si povestea.
Pentru a obtine simplitatea, o idee se dezgoleste pana la miez prin arta excluderii. Simplu inseamna a gasi nucleul ideii, a inlatura multe indicatii pentru a o lasa pe cea mai importanta sa straluceasca. Aceasta este Intentia Comandantului – comanda unica pentru cucerirea unui obiectiv.
[quote=O idee este imprevizibila daca afirma lucruri contrare simtului comun[/quote]
Gasirea esentialului si exprimarea lui sub forma unei idei compacte poate avea efect pe termen lung. Un plan de vanzari, stabilit din timp, va fi schimbat in urma contactului cu clientii, dar planificarea are un rol important in gandirea elementelor importante.
Cel mai important mod de a atrage atentia il reprezinta incalcarea unui tipar. Curiozitatea este starnita si mentinuta o perioada lunga de timp, daca oamenilor li se arata lacune in cunostintele lor iar cel care comunica le umple aceste lacune.
Prin concretete se intelege ca ideile trebuie sa fie exprimate in termenii actiunilor umane, din sfera informatiei senzoriale. Creierul uman isi aminteste datele concrete. Notiunile abstracte fac mai dificila intelegerea unei idei si memorarea acesteia. Daca un lucru poate fi cercetat cu simturile, atunci acel lucru este concret.
Credibilitatea consta in a gasi cai de a-i determina pe ceilalti sa probeze ideile lansate, adica o filozofie de tipul „testeaza inainte sa cumperi” aplicata ideilor. Daca nu exista o autoritate externa sau statistici care sa ofere garantie mesajului transmis, atunci mesajul trebuie sa reprezinte propria garantie.
O antiautoritate ar putea avea efect mai mare decat o autoritate.
Ceilalti acorda atentie ideilor comunicate daca sunt sensibilizati si vor actiona daca vor auzi o poveste. Pe oameni ii intereseaza propria persoana si, prin urmare, pot fi sensibilizati fata de identitatea lor.