- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Imobiliarii: Bancile isi fac publicitate falsa cand spun ca au credite pregatite pentru toata lumea

05 Mar, 16:03 • cristina.mihai
Disponibilitatea bancilor spre creditarea pentru cumpararea de locuinte este publicitate falsa, pentru ca de fapt acestea nu si-au schimbat optica fata de client, spune Cristian Clenciu, presedintele ARAI (Asociatia Romana a Agentiilor Imobiliare), la deschiderea targului imobiliar Project Expo din Capitala.
Imobiliarii: Bancile isi fac publicitate falsa cand spun ca au credite pregatite pentru toata lumea

„Nici anul acesta nu vom avea o finantare imobiliara reala care sa creeze o piata imobiliara sanatoasa”, spune Clenciu, care adauga ca creditele care se vor acorda vor fi majoritar prin programul Prima Casa.

Faptul ca exista o diferenta intre ceea ce spun bancile si ceea ce fac concret este confirmat inclusiv de un reprezentant al pietei bancare.

„Creditarea se va reduce si in acest an la o analiza de risc foarte complexa in care se va tine cont de sustenabilitatea clientului pe termen lung, sansele intrarii in somaj si posibilitatea acestuia de a sustine majorari ulterioare ale costurilor creditelor”, spune si Daniel Tudor, directorul diviziei de real-estate al Volksbank.

„Este un joc, o diferenta intre ceea ce bancile spun si ceea ce se intampla practic: spun ca au produse pregatite pentru toate categoriile de clienti, si ceea ce se intampla este ca exista doar nise de clienti care se califica pentru aceste produse”, afirma Tudor.

Reprezentantul Volksbank spune ca sunt cateva categorii de industrii care au un grad de risc mai redus in ochii bancilor: sectorul de IT, persoanele care ocupa pozitii de middle management in companii mari sau managerii din domenii ca vanzari si marketing, care au salarii fixe.

„Avocatii sau notarii sunt o categorie cu un grad mare de fluctuatie a veniturilor si reprezinta un grad de risc mare”, mai spune Tudor.

Majoritatea creditelor acordate de banci pe zona de locuinte se indreapta catre achizitiile prin programul Prima Casa. Chiar si asa, noua versiune a programului nu este considerata ca fiind optima pentru a creste semnificativ numarul tranzactiilor.

Giulio Angheloiu, presedintele agentiei imobiliare Premier, compania care a intermediat prima tranzactie prin Prima Casa de pe piata, sustine ca a doua varianta a programului va avea un aport si mai mic pe piata imobiliara, fata de prima, pentru ca multe din locuintele achizitionate vor fi cele ANL. „Cred ca 500 mil. euro din cele 700 de mil. euro disponibile anul acesta in program vor merge spre locuintele ANL, care au preturi mult mai mici si unde este cunoscut pe piata ca nu locuiesc chiar categorii nefavorizate”, spune Angheloiu.

Ministrul Dezvoltarii Regionale a raspuns anterior acuzatiilor ca ar face competitie dezvoltatorilor prin intermediul ANL, spunand ca targetul ANL, persoanele cu venituri mici, oricum nu fac parte din clientela dezvoltatorilor. De asemenea, Daniel Tudor, directorul diviziei de real estate al Volksbank, spune ca locatarii ANL nu ar putea sa obtina credite imobiliare bancare, admitand ca si anul acesta bancherii vor fi extrem de prudenti cu cei carora le acorda credite.

In ceea ce priveste profilul clientului de credit prin Prima Casa, acesta nu a fost inca definitivat pentru modificarile din program, insa pana acum veniturile pe familie trebuiau sa porneasca de la 3.400 lei, solicitantul sa aiba un job intr-o companie stabila financiar, de preferat parte dintr-o multinationala, care sa fi avut profit in ultimii 2 ani si sa aiba contracte de munca cat mai ferme.