Finante-Banci

Impozite mai mari si mai multe la nivel global

23 Oct, 18:12 • adrian.mihaltianu
Multe tari din intreaga lume continua sa creeze noi praguri valorice pentru cotele de impozit pe venit aplicabile pentru persoanele cu venituri foarte mari sau sa introduca noi taxe temporare, ca raspuns la preocuparile privind deficitul bugetar guvernamental.
Impozite mai mari si mai multe la nivel global


Potrivit KPMG International, cota medie
de impozit pe venit la nivel mondial a crescut din nou, in acest an,
cu 0,3% – marcand al doilea an consecutiv de crestere. 2013
marcheaza, de asemenea, al doilea cel mai mare numar de cresteri ale
cotei de impozit (in 9 tari), incepand din 2003, de cand KPMG
colecteaza date pentru acest studiu.

Cea mai mediatizata
modificare a cotei de impozitare in 2013 a avut loc in
Statele
Unite
, unde expirarea reducerilor
fiscale acordate in timpul administratiei Bush a adus si cea mai
insemnata crestere a cotei federale, de la 35% la 39,6%.
Slovenia
s-a remarcat prin cea mai mare majorare a cotei, si anume o crestere
de 9 puncte procentuale, de la 41% la 50%, arata instrumentul online
de masurare a taxelor, Online Tax Tool,
al
KPMG International.

Vizarea
persoanelor cu venituri mari reprezinta pentru guverne o modalitate
de a obtine venituri suplimentare si de a arata contribuabililor ca
se iau masuri corecte si necesare pentru binele tarii lor”, spune
Rene Philips, directorul global al departamentului International
Executive Services din cadrul KPMG.

India este un exemplu in acest
sens, odata cu introducerea unui nou impozit temporar pentru
persoanele cu venituri mari. Numai pentru anul fiscal 2013/14, India
a impus o taxa suplimentara de 10% din impozitul platit de persoanele
fizice cu un venit anual peste 10 millioane de rupii indiene. De
asemenea, Republica Ceha a aplicat un impozit temporar de 7%,
sub numele de “suprataxa de solidaritate” pentru veniturile de
peste 1.242.432 coroane cehe.

In plus, Japonia si-a majorat
cea mai ridicata cota cu 0,84 puncte procentuale, ca urmare a
introducerii unei “Suprataxe Speciale de Reconstructie”, pe care
guvernul japonez a introdus-o pentru a ajuta la finantarea costurilor
de reconstructie dupa marele cutremur din estul Japoniei, din 2011.

Tari care au redus cota de
impozitare

Letonia a diminuat cota unica de
impozitare cu 1 punct procentual, ca parte a unei actiuni esalonate
de reducere a cotei, de la 25% la 20%, pana in 2015, iar Grecia
a redus cota maxima cu 3 puncte procentuale (de la 45% la 42%).

Totusi, desi in Grecia cota cea mai
ridicata a cunoscut o scadere, schimbarea a fost parte a unor masuri
mai ample de restructurare a tuturor pragurilor valorice pentru
aplicarea cotelor de impozitare progresive. Aceste modificari au
condus la cresterea cotelor de impozitare pentru nivelurile mici si
mijlocii de venit, astfel incat cotele de impozitare au crescut de
fapt pentru toate persoanele fizice cu venituri anuale sub 220.000
euro (in ciuda scaderii cotei maxime).
 
Cea de a treia si cea mai notabila
scadere a avut loc in Marea Britanie, unde cea mai mare cota a
fost redusa de la 50% la 45% incepand cu 6 aprilie 2013. Pe parcursul
celor trei ani de functionare, cota de 50% aplicata in Marea Britanie
a fost foarte criticata pe seama faptului ca determina persoanele cu
venituri ridicate sa plece in strainatate si actiona ca un factor de
descurajare a spiritului antreprenorial.

Critici similare au fost aduse foarte
mediatizatei categorii de impozitare de 75% (pentru persoanele cu
venituri de peste 1 milion de euro), categorie propusa de
presedintele francez Francois Hollande, cu mai mult de un an in urma.
In decembrie 2012, consiliul constitutional al Frantei a hotarat ca
impozitul de 75% este neconstitutional, insa este inca neclar daca
Franta va mai introduce un impozit pentru cei “super bogati” sub
o alta forma.

Madalina Racovitan,
partener in cadrul KPMG in Romania si coordonatorul departamentului
People Services
comenteaza: “Francezii au
fost in mod traditional toleranti cu privire la impozitele si
contributiile sociale mari, considerandu-le pretul pe care trebuie sa
il plateasca pentru servicii publice de calitate si beneficii
sociale. Mai mult decat atat, opinia publica a fost in general
dezaprobatoare fata de persoanele bogate care au parasit Franta
pentru a scapa de cota propusa de 75%”.

Cu toate acestea,
se pare ca un numar tot mai mare de cetateni francezi sunt preocupati
de nivelul ridicat al taxelor, in special cand calitatea serviciilor
publice pare a fi in declin. Va fi interesant de vazut cum va fi
tratata problema impozitarii in viitoarele campanii electorale atat
locale, cat si europene”, a adaugat Madalina Racovitan.



Ea a aratat ca in
Romania
cota unica de impozit pe venit de 16%, introdusa la inceputul anului
2005, nu a suferit nici o modificare.

Cota pare a fi
competitiva, insa pentru a intelege costurile reale ale ocuparii
fortei de munca, contributiile sociale trebuie, de asemenea, sa fie
luate in considerare. Acestea sunt destul de ridicate in Romania,
dupa cum au aratat studiile comparative la nivel mondial realizate de
KPMG, in timp ce beneficiile pe care le aduc sunt reduse. Plafonarea
contributiilor sociale la de cinci ori salariul mediu reprezinta un
aspect pozitiv, cu toate ca are aplicabilitate restransa”, a spus
oficialul KPMG.

Racovitan considera
ca Guvernul ar trebui sa analizeze cu atentie reducerea
contributiilor sociale, sau cel putin plafonarea lor la niveluri
rezonabile, pentru a incuraja ocuparea fortei de munca si stimularea
cresterii economice.

Guvernul a
declarat public in acest an ca se urmareste o reducere a
contributiilor sociale pentru anul viitor. Cu toate acestea, ramane
de vazut care vor fi masurile concrete ce vor fi luate in perioada
urmatoare”, a adaugat Madalina Racovitan.

Citeste si:
Romanii vor scoate mai multi bani din
buzunare: Impozitul forfetar afecteaza firmele mici si clientii