Inca un aliment traditional „uitat”: In ’90 produceam 80.000 de tone, azi doar 60

03 Jun, 19:47 • karina.popescu
In 1990, Romania producea 80.000 de tone de pasta de tomate, pentru ca anul trecut doar 60 de tone sa iasa pe usile unei singure fabricute.
Inca un aliment traditional uitat: In '90 produceam 80.000 de tone, azi doar 60

In 1990,
produceam 80.000 de tone de pasta de tomate. 50.000 le consumam
intern si 30.000 le exportam. La ora actuala, cu regret va spun, anul
trecut s-au produs 60 de tone de pasta, la Caracal, unde avem o
instalatie care decojeste si taie rosiile, si am importat peste
50.000 de tone din China, din Vietnam, din Italia”, a declarat luni
Aurel Tanase, presedintele patronatului Romconserv.

Pasta de tomate e
unul din produsele traditionale romanesti pe care nu il mai
valorificam, la fel ca multe altele. Un exemplu recent este
branza de Nasal, readusa la viata de olandezii care au fabrica
Napolact de la Cluj si condamnata la disparitie tot de ei, pe motiv
ca au scazut vanzarile din cauza interesului slab pentru
specialitatile de branzeturi romanesti.

Printre produsele
romanesti traditionale se mai afla si magiunul de prune. „Acest
produs, in urma cu 20-30 de ani era unul din produsele care se
exportau intr-o cantitate foarte mare. In fiecare an produceam si
exportam peste 1.500 de tone de magiun, care era folosit ca materie
prima pentru Germania, Austria, tarile nordice”, a amintit Aurel
Tanase la un eveniment in care Sonimpex a anuntat diverse premii
europene obtinute de produsele fabricate la Topoloveni, printre care
si magiunul.


Tanase a mai
declarat ca 60.000 de hectare cu pruni vor fi infiintate in Romania
in 2014-2020, special pentru fabricarea magiunului.

La capitolul
procesare a legumelor si fructelor s-au facut pasi uriasi in ultima
perioada, a mai spus oficialul Romconserv. Potrivit acestuia, in
ultimii 10 ani s-au investit [b]peste 112 milioane de euro[/b] in
infrastructura, in prezentare, in calitate.

Avem un program
european de promovare pe diverse piete si atat in Rusia, in Ucraina,
in Norvegia, ne-am bucurat de mult succes cu produsele noastre”, a
subliniat reprezentantul Romconserv.

El a mai adus in
discutie problema etichetarii produselor: „Romanul vrea din ce in
ce mai mult sa stie ce mananca. Trebuie sa ne gandim la o formula in
care partea de etichetare trebuie sa ia o intorsatura, pentru ca
scrisul acesta foarte mic si o trimitere haotica undeva, si un numar
de telefon de cartela nu fac bine”.

Patronatul
Romconserv numara 69 de firme si pune in piata circa 166.000 tone de
conserve din legume si fructe. In ultimii trei-patru ani membrii
patronatului au realizat investitii de 112 milioane in
infrastructura, modernizare de capacitati si echipamente.