Potrivit studiului companiei de audit, 92% dintre respondenti au spus ca in cele mai multe cazuri, clientii incearca sa amane termenele de plata, in timp ce 87% au raspuns ca furnizorii solicita plata anticipata a facturilor.
Sondajul realizat de KPMG asupra unui numar de peste 500 de companii din Statele Unite, Marea Britanie si Europa a pus in discutie modul in care directorii financiari pot echilibra nevoia pe termen scurt de a obtine lichiditati cu nevoia pe termen lung de a aduce modificarile organizatorice necesare pentru a sustine performantele legate de capitalul de lucru.
Mai putin surprinzator, studiul a aratat ca mai mult de 40% dintre respondenti au afirmat ca aceasta criza financiara are un efect negativ sau extrem de negativ asupra accesului lor la credite si asupra costului creditului.
Cu toate acestea, managementul cash-ului ramane prioritatea majora pentru doar putin sub un sfert dintre respondenti (24%), in timp ce 61% o descriu ca fiind una dintre primele cinci prioritati ale companiei. Jumatate dintre cei intervievati au recunoscut ca exista o presiune tot mai mare din partea mediului economic de a imbunatati generarea de lichiditate.
Printre alti factori care afecteaza gestionarea capitalului de lucru a fost mentionat timpul crescut de realizare a comenzilor, ca rezultat al aprovizionarii cu bunuri si servicii de pe piete straine low-cost.
Prognozarea corecta a nevoilor de cash ramane o problema
Conform sondajului KPMG, doar 14% dintre respondenti au spus ca prognoza cash-flow-ului a fost corecta in ultimele 12 luni, in timp ce numai 5% au spus ca nici macar nu au incercat sa faca vreo forma de astfel de prognoza.
Wilson Balachandra, partener in cadrul departamentului financial advisory services al KPMG, considera ca in tarile afectate pana in prezent de criza financiara globala, multe companii cauta solutii temporare pentru a obtine lichiditate imediata.
Acesta atrage atentia ca, daca toata lumea incearca sa faca la fel, cei ce vor castiga vor fi cei de la varful lantului de aprovizionare.
„Societatile ar trebui in schimb sa elaboreze o strategie de management al cash-flow-ului pe termen lung, astfel incat sa primeasca informatii exacte si prompte de la clienti si sa transmita o parte din acestea furnizorilor”, a punctat Balachandra.
Bonusurile pentru manageri reduc efectele crizei asupra companiilor
Firmele cu cele mai bune performante tind sa fie cele care stabilesc o legatura intre performanta capitalului de lucru si bonusurile acordate managerilor, iar sondajul a aratat ca aproape un sfert dintre respondenti nu au stabilit nicio corelatie intre capitalul de lucru si bonusuri.
Companiile care au acordat astfel de bonusuri au avut rezultate mult mai bune in ultimii 3 ani, 70% dintre acestea afirmand ca stimulentele au avut un rol in reusita initiativelor lor si se asteapta sa sufere mai putin in urmatorii 3 ani.
„Pana in prezent, economia Romaniei nu a fost foarte grav afectata de criza financiara mondiala. Cu toate acestea, au inceput sa apara dificultati legate de acesul la finantare al companiilor si bancile au devenit mai precaute in acordarea imprumuturilor”, a declarat Serban Toader, senior partner la KPMG.
El ii sfatuieste pe managerii firmelor romanesti sa urmareasca evolutia situatiei globale si sa se pregateasca pentru o perioada in care riscul lipsei de lichiditati ar putea sa creasca.
„Mesajul acestui studiu este ca firmele ar trebui sa treaca dincolo de pragul solutiilor rapide si sa se orienteze spre modificari structurale mai profunde pe care ar trebui sa le implementeze, astfel incat sa fie mai bine pozitionate pentru a rezista intr-un mediu economic mai putin propice”, a conchis Serban.
KPMG este o retea globala de firme care furnizeaza servicii de audit, consultanta fiscala si in domeniul afacerilor si care isi desfasoara activitatea in 145 de tari si are 123.000 de angajati in firmele membre din intreaga lume.
Societatile independente membre ale retelei KPMG sunt afiliate la KPMG International, o corporatie elvetiana. Fiecare societate KPMG este din punct de vedere legal o entitate separata si distincta si se descrie ca atare.
In Romania si Republica Moldova, KPMG isi desfasoara activitatea in cadrul celor 6 birouri din Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi, Timisoara si Chisinau. In prezent, dispune de un numar de peste 600 de angajati si parteneri, atat cetateni romani cat si expatriati.