DailyBusiness.ro
:Din piata serviciilor medicale au venit, in ultima vreme, foarte multe semnale pozitive. In timp ce alte business-uri se chinuie sa supravietuiasca in plina recesiune, clinicile private raporteaza cresteri spectaculoase de profit. Care este explicatia ?
Sergiu Negut:Cred ca este usor de perceput aceasta schimbare, una de amploare dupa parerea mea si mai ales fara intoarcere. Odata aparuta o alternativa reala la serviciile oferite in policlinicile de stat sau in ambulatoriul spitalelor de stat, s-a format o patura a populatiei ce se adreseaza doar clinicilor private, unde atat calitatea actului medical, a comunicarii cat si a dotarii cu tehnlogie devine un standard. Cred ca am ajuns la situatia in care prima optiune devine sistemul privat, ceea ce spune multe despre perceptia romanilor asupra serviciilor medicale private.
D.B: Prima optiune, sistemul privat? Aveti totusi un dezavantaj important fata de sistemul public – la dvs. totul se plateste.
S.N. :Cred ca in domeniul sanatatii exista la momentul actual doua mituri. Primul este acela ca in Romania sanatatea este gratuita si avem dreptul de la analize uzuale pana la operatii de cord, si al doilea ca serviciile medicale private sunt scumpe. Mitul serviciilor medicale gratuite in sistemul de stat a condus la o situatie in care totul este colapsat, iar al doilea mit este contrazis de realitatea cotidiana, in care populatia ce inregistreaza un nivel mediu al veniturilor a migrat aproape in totalitate in sistemul privat pentru tot ce inseamna ambulatoriu. De asemenea, avem situatia maternitatilor private pentru care exista o cerere in crestere. Pentru celelalte nise care presupun in acest moment costuri mult peste medie nu exista in primul rand infrastructura privata care sa ofere alternativa. Astfel, in viziunea noastra, serviciile medicale se vor concentra tot mai mult in sectorul privat, investitiile si eforturile pe care noi le facem la acest moment si pe care le avem planificate se vor constitui intr-un motor ce va determina aparitia si dezvoltarea tot mai multor nise si arii neacoperite inca.
D.B: Centrul Medical Unirea, ca de altfel si ceilalti jucatori din piata, isi bazeaza business-ul in mare parte pe sistemul de abonamente. Care este profilul tip al companiei, al beneficiarului de servicii medicale private?
S.N. :Companiile private au fost in mod traditional vectorii pietei private de servicii medicale, in principal companiile straine ce aduceau in Romania notiunea de beneficiu extra-salarial, pe langa telefon, masina de serviciu, etc. In timp, acest tip de beneficiu s-a extins catre toate tipurile de companii, astfel incat astazi avem in portofoliu companii cu 10 angajati si companii cu 10.000 de angajati. Profilul nu poate fi creionat decat prin prisma componentei calitative si aici vorbim despre acest abonament ca si instrument de motivare si fidelizare a angajatilor, o preocupare fireasca in directia asigurarii unui pachet salarial diversificat si consistent. Beneficiarul direct al serviciilor medicale private a evoluat corespunzator de la angajat al unei companii care oferea astfel de beneficii catre individul cu un nivel mediu de venituri, care isi poate sustine oricand plata servicilor medicale in privat, cu un nivel al dorintelor privind calitatea serviciilor medicale tot mai ridicat, cu timp putin la dispozitie si cu o ”indisponibilitate” fireasca in a accesa serviciile oferite in sistemul de stat, asta cel putin la nivel de ambulatoriu. Acesta este de altfel si tipul de pacient-client care determina diversificarea si si cresterea calitatii serviciilor, generand cerere pentru service specializate, de nisa, diversificate si de buna calitate. In viziunea noastra este motorul dezvoltarii unei piete puternice de servicii medicale private.
D.B: Care este valoarea si dimensiunile pietei? Cat la suta din piata este acoperit de companiile private?
S.N. :Piata totala a servicilor medicale se ridica probabil la 6,5 miliarde de euro, iar la momentul actual probabil ca valoarea pietei private de servicii medicale nu depaseste 400 de milioane de euro. Cresterea fata de anul anterior va fi per ansamblul pietei modesta, fiind incetinita de devalorizarea monedei nationale in raport cu euro si de lipsa apetitului investitional in aceasta perioada. Companiile private nu cred ca au reusit sa acopere mai mult de 5-7% din totalul pietei.
D.B: Cum a reusit aceasta piata sa devina imuna la criza?
S.N. :Intr-adevar, piata serviciilor medicale a resimtit cel mai putin efectele crizei. Cred ca este un domeniu privilegiat in acest sens pentru ca nu este conectat direct prin mecanismele sale la componentele cele mai puternice ale crizei. Totusi, actualul context economic ne-a facut mai atenti la aspecte legate de: suplimentarea planului de criza, la cash colection, la analiza mai amanuntita a oportunitatilor si la vanzari. Indirect ne afecteaza faptul ca apetitul finantatorilor pentru investitii a scazut, indiferent de industrie. De asemenea, reducerea puternica a bugetului Casei Nationale de Asigurari de Sanatate a afectat o serie de operatori ce-si sustineau afacerea in principal pe aceste surse de venit.
D.B: Odata depasita aceasta perioada de criza, cum va evalua piata? Care sunt cele mai interesante oportunitati?
S.N. :Deoarece in Romania suntem inca la inceput in aceasta industrie, cu un segment al policlinicilor si laboratoarelor adaptat la standarde internationale – vorbind aici de marii jucatori pe aceasta piata – insa cu segmente de nisa insuficient sau deloc acoperite, mai este foarte mult loc de crestere. Din pacate acest an a fost unul al stagnarii ca si medie in piata si cu o crestere mica pe ansamblul pietei si investitii stopate pentru o serie de operatori. Potential exista asadar, as putea sa afirm pana la triplarea pietei de servicii medicale in 2012 si cu siguranta vom asista la cresteri de la an la an. Oportunitatile sunt in continuare in extinderea geografica a serviciilor si asigurarea aceleiasi calitati pe care o oferim uzual in Bucuresti.
Alte detalii despre evolutia pietei si principalii jucatori puteti afla din analiza DailyBusiness.ro ”Cum au ajuns clinicile private din Romania sa atraga investitii de zeci de milioane de euro”.