„Intr-un scenariu optimist, bazat pe asteptarile ca, incepand cu trimestrul 2 al anului, piata creditarii sa se deblocheze, iar proiectele de reabilitare termica a blocurilor de locuinte sa inceapa cat mai curand, consumul total al adezivilor pe baza de ciment se poate apropia anul acesta de 1 milion de tone”, au spus consultantii agentiei MarketScope, ce monitorizeaza segmentul adezivilor pentru placari de 5 ani.
Ei au adaugat ca un astfel de scenariu optimist este sustinut si de faptul ca aceste materiale sunt utilizate in mare masura la renovari, segment ce va fi mai putin afectat de criza comparativ cu constructiile de cladiri noi.
Intr-un scenariu realist, piata adezivilor pentru constructii va inregistra o usoara scadere sau va stagna in acest an (volum estimat: 800-900.000 tone), luand in calcul conjunctura nefavorabila a inceputului de an (piata de creditare imobiliara partial blocata, vanzari mai mici in trimestrul 1 ale unor jucatori fata de aceeasi perioada a anului 2008), au adaugat reprezentantii agentiei.
Consultantii MarketScope considera ca efectele crizei s-au facut simtite rapid in sectorul constructiilor din Romania (incepand cu al doilea semestru din 2008), astfel incat cresterile anuale pe diverse piete de materiale de constructii au fost, in general, sub asteptari.
Un bun exemplu este piata adezivilor pentru polistiren, unde 2008 a adus o decelerare a cresterii volumelor fata de anul anterior – un maxim de +15%, spre deosebire de anii de expansiune (2006 si 2007) a acestui produs in Romania, cand cresterile de la an la an au fost de aproximativ 40-50% (in volum).
Evolutia segmentului de adezivi si chituri pentru placi ceramice a fost relativ similara, in sensul diminuarii cresterii din anul 2008. Totusi, fiind vorba de o piata mai matura, cu volume semnificativ mai mari, procentele de crestere anuala din ultimii ani se nivelasera deja spre +20%, in timp ce in 2008, volumul vanzarilor de adezivi si chituri pentru placi ceramice a crescut cu doar 9%.
Aceasta evolutie este corelata cu situatia de pe pietele de placi ceramice (gresie, faianta) si de polistiren expandat (produse aplicate in general cu adezivi pe baza de ciment), unde anul trecut, vanzarile au crescut modest fata de 2007.
MarketScope este o companie de cercetari de piata si consultanta in marketing infiintata in 2001, cu experienta sectoriala, inclusiv pe pietele de materiale de constructii si in diverse sectoare industriale si tehnice.