- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Piata creditelor de consum, dupa criza: Ce mai cumparam in rate

09 Jan, 00:05 • adrian.mihaltianu
Dupa ce 2011 a fost un an al prudentei, in care romanii au analizat mai mult necesitatea contractarii unui credit de consum de la institutiile financiare nebancare (IFN-uri), in 2012 aceasta piata ramane incerta. Totusi, romanii nu renunta sa cumpere in rate electrocasnice, televizoare sau laptop-uri, conform jucatorilor din piata, chestionati de DailyBusiness.ro.
Piata creditelor de consum, dupa criza: Ce mai cumparam in rate

„Consumul persoanelor fizice a scazut in 2011 fata de 2010 si acest lucru s-a reflectat si pe piata creditelor de consum”, a declarat Bogdan Dobre, directorul general al Garanti Credite de Consum.

„In lipsa unor statistici la nivel national care sa ofere o valoare certa a pietei in acest moment, din estimarile noastre, utilizand ca surse ALB (Asociatia de Leasing Bancar) si BNR (Banca Nationala a Romaniei), intreg portofoliul de credite acordat de catre cele 181 de IFN-uri active (excluzand leasing-ul) se situa la sfarsitul trimestrului al treilea in jurul valorii de 1,16 miliarde euro, in scadere de la aproximativ 1,21 miliarde euro la sfarsitul celui de al doilea trimestru”, a mai spus Dobre.

El a adaugat ca in aceasta suma sunt incluse creditele de consum in magazin, creditele de nevoi personale, cardurile de credit, creditele auto, creditele ipotecare, creditele de microfinantare si creditele pentru companii acordate de IFN-uri.

Bogdan Dobre estimeaza ca piata a incheiat anul 2011 in jurul valorii de [b]1,15-1,16 miliarde euro[/b], scaderile din octombrie si noiembrie fiind compensate de cresterea sezoniera a consumului din luna decembrie. Creditele de consum propriu-zis reprezinta aproximativ 80% din acest total.

„Datorita incertitudinii care a caracterizat mediul economic, [b]2011 a fost un an al prudentei[/b], atat pentru industrie cat si pentru consumatori”, a spus Vlad Sandru, directorul de comunicare al Provident Financial Romania.

„Nivelul veniturilor, dar si stabilitatea acestora, au fost afectate de ultimii ani de criza si acest lucru a influentat increderea consumatorilor, care a ramas constant la cel mai mic nivel comparativ cu celelalte tari europene. Totusi, in al doilea semestru al lui 2011, increderea consumatorilor romani s-a stabilizat si chiar a inceput sa creasca usor – insa perspectiva ramane incerta”, a adaugat Sandru.

In acelasi timp, Dragos Sarbu, director general al Credex Finantari, companie care intermediaza creditarea in magazinele Altex si Media Galaxy, caracterizeaza anul 2011 ca cel mai interesant an din ultimii 3 pentru creditul de consum.

Sarbu considera ca piata, referindu-se doar la creditele de consum destinate achizitiilor de produse comercializate (electronice, IT&C si electrocasnice) si de magazinele Altex sau Media Galaxy si carduri de credit, ambele in lei si destinate numai persoanelor fizice, a inregistrat o crestere de 12% anul trecut fata de 2010.

In prezent, in magazinele Altex si Media Galaxy produsele comercializate pot fi achizitionate in rate prin programele de creditare ale EFG Retail Services IFN SA, BRD Finance IFN SA si Unicredit Consumer Financing IFN SA sau prin programele de rate la POS oferite de Altex si Media Galaxy pentru posesorii de carduri de credit Raiffeisen Bank, Bancpost, BRD Finance, Credit Europe, EFG Retail Services si Garanti Bank.

„In 2011 este tot mai evidenta [b]modificarea comportamentul de consum a clientilor[/b], care devin tot mai avizati si mai interesati de utilizarea instrumentelor de plata. Sustinute intens de bancile comerciale, programele de rate la POS destinate detinatorilor cardurilor de credit, capata o pondere tot mai mare in totalul vanzarilor in rate”, a precizat Dragos Sarbu.

El a adaugat ca anul trecut piata produselor comercializate de Altex, pe care le finanteaza in rate (electronice, IT&C si electrocasnice) a inregistrat o tendinta de revenire.

„2011 a fost un  an al provocarilor. Pe de o parte,
institutiile de creditare au trebuit sa se adapteze cerintelor legislative,
printre care cea mai importanta s-a referit la OUG 50/2010, iar pe de alta
parte, consumul si apetitul pentru credite au ramas destul de reduse. Per
ansamblu, piata s-a stabilizat pe parcursul anului trecut”, a declarat Bernard
Histe, director general al BRD Finance.

[b]Unde se duc banii imprumutati[/b]

„Finantam in continuare in proportii mai mari [b]electrocasnice[/b] (frigidere, masini de spalat), [b]televizoare[/b] LCD sau LED, [b]laptopuri[/b]”, a subliniat directorul Credex.

„Insa in permanenta creem oferte de finantare destinate si clientilor doritori de tehnologie si entertainment (tablete, smartphones, console gaming) astfel incat si aceste familii de produse incep sa aiba ponderi semnificative in totalul vanzarilor in rate”, a adaugat el.

In acelasi timp, seful Garanti Credite de Consum a remarcat, la creditele acordate in magazin, o preferinta pentru televizoare (LCD, Plasma, LED) si laptopuri, urmate fiind de produsele „albe” (frigidere, masini de spalat, aragazuri etc.). In ceea ce priveste creditele de nevoi personale, majoritatea celor care apeleaza la acest tip de credit folosesc suma de bani pentru [b]renovarea casei[/b]. 

„[b]Clientii sunt din ce in ce mai pragmatici[/b], limitandu-se la a cumpara produsele de stricta necesitate, uitandu-se mult mai mult decat in trecut la raportul pret-calitate si urmarind promotiile facute fie de retailer, fie de finantator. Acest comportament, absolut normal, nu numai pentru o perioada de criza, a determinat pentru noi o scadere a valorii medii a unui credit de consum acordat in magazin cu aproximativ 5% fata de anul trecut”, a spus Bogdan Dobre, directorul general al Garanti Credite de Consum.

Potrivit lui Vlad Sandru, de cele mai multe ori, clientii Provident folosesc imprumuturile pentru [b]a-si echilibra bugetele familial[/b]e, acoperirea unor cheltuieli neasteptate, achizitionarea de bunuri de uz casnic, pentru a acoperi diverse [b]cheltuieli medicale sau pentru educatie[/b], a face cadouri cu ocazii speciale cum ar fi Craciunul sau Pastele sau pentru a merge in vacanta.

„De regula, clientii apeleaza la Provident pentru a acoperi o nevoie specifica, rapida, de bani si nu doresc sa imprumute mai mult decat suma de care au nevoie”, a subliniat Sandru.

„Valoarea medie a imprumuturilor emise a crescut usor in 2011 la 1.550 de lei de la circa 1.400 de lei in 2010. Clientii imprumuta initial in medie 1.200 de lei, urmand ca suma sa creasca pana la 3.000 de lei, suma maxima pe care o imprumutam, pe masura ce dovedesc ca au capacitate sa achite imprumuturile”, a spus Vlad Sandru, adaugand ca cea mai mare parte din clientii Provident se afla deja la cel putin al doilea imprumut.

Potrivit sefului BRD Finance, comportamentul
clientilor nu s-a modificat substantial in 2011, apetitul pentru promotii si
avantaje fiind la fel de mare. “Bineinteles, creditele cu 0% DAE au fost  in continuare in topul preferintelor. Incepand cu 
electronice si electrocasnice, mobilier, 
articole de bricolaj si pana la echipamente sportive sau accesorii auto,
clientii BRD Finance au profitat din plin de limitele de creditare acordate”, a subliniat Bernard Histe.

Totodata, Dragos Sarbu, seful Credex, a mentionat ca in 2011, [b]clientul doritor de credite este mult mai avizat[/b].

„Ca si in cazul preturilor de raft, face comparatii permanente intre ofertele finantatorilor inainte de a opta pentru o oferta sau alta. Pe de alta parte, criteriile de evaluare ale finantatorilor sunt mult mai aspre, tot mai putin clienti se califica, iar daca o fac, valorile finantate sunt mai mici decat in anii anterior. In 2011 fata de 2010, Altex are mult mai multi clienti contractanti de credit, dar [b]valorile medii finantare sunt mai mici[/b]”, a adaugat Sarbu.

[b]Cum va evolua piata in 2012[/b]

„In mod deosebit, anul acesta ne confruntam cu un numar mai mare de [b]factori care ne pot afecta performanta[/b] si care trebuie luati in calcul. Contextul economic in 2012, atat la nivel local, cat si european, este extrem de greu de anticipat, iar impactul crizei zonei euro si capacitatea economiei romanesti de a absori socurile externe sunt dificil de estimat”, a declarat Vlad Sandru, directorul de comunicare al Provident Financial.

El a a adaucat ca, mai mult decat oricand, [b]previziunile pentru 2012 sunt incerte[/b] si totul depinde de modul si de rapiditatea in care statele vor rezolva situatia dificila a zonei euro.

„Dat fiind modelul de business, consideram ca suntem in masura sa facem fata fluctuatiilor si suntem in masura sa reluam extinderea operatiunilor intr-un ritm mai rapid atunci cand conditiile o vor permite”, a mai spus Vlad Sandru.

In acelasi timp, Bogdan Dobre, directorul general al Garanti Credite de Consum, a mentionat ca asteptarile pentru anul 2012 sunt mixte.

„Pe de o parte, vom continua sa fim prezenti intr-o piata a creditelor de consum ce nu va creste, influentata fiind de [b]lipsa de apetit a consumatorilor[/b], dar si de „scumpirea” banilor, ca efect al crizei europene. Pe de alta parte, ne dezvoltam pe alte segmente de business pentru a reusi totusi sa crestem portofoliul de credite si sa realizam un profit mai mare decat in acest an. Vizam o crestere a volumului de credite acordate in 2012 cu 10% fata de 2011 si o crestere a profitului cu 20%, prin masuri de optimizare a costurilor si continuarea imbunatatirii calitatii portofoliului, a spus Bogdan Dobre.

Totodata, Dragos Sarbu, directorul general al Credex, a mentionat ca previziunile pentru anul 2012 sunt destul de greu de facut, data fiind situatia macro actual, referindu-se nu neaparat la Romania, cat la impactul crizei datoriilor suverane ale statului asupra vietii romanului de rand.

„Pe de alta parte, incepand din 2012 intra in vigoare noul regulament al BNR, care cel putin la inceput (din experiente similare pe care le-am inregistrat in trecut) va determina un regres al pietei de credite de consum”, a precizat Sarbu.

„Ca si concluzie, din punct de vedere al pietei nu avem mari asteptari. Speram insa macar intr-o mentinere a ritmului de crestere din 2011”, a adaugat seful Credex.

In ceea ce priveste compania, Sarbu a subliniat ca in acest an va continua sa extinda programe, sa isi mentina ritmul actual de crestere peste cel estimat al pietei de profil.

Credex s-a reorganizat la inceputul lui 2010 si s-a transformat din companie de credite de consum in broker de credite.