Piata farmaceutica a totalizat 1,8 miliarde lei (circa 500 milioane euro) in al doilea trimestru.
Cegedim calculeaza cresterile anuale comparand trimestrul curent si ultimele trei trimestre anterioare cu perioada similara din anul anterior.
Piata farmaceutica din Romania a crescut cu 8,4% in ultimele patru trimestre, pana la 6,46 miliarde lei (circa 1,8 miliarde euro), fata de aceeasi perioada din 2006-2007, potrivit Cegedim.
„Al doilea trimestru din 2008 a consemnat o revenire usoara a ratei de crestere a pietei totale (8,4% fata de 6,1% la sfarsitul primului trimestru, fata de 11,2 % la sfarsitul anului 2007)”, se precizeaza in comunicatul Cegedim, publicat luni.
In linii mari, piata farmaceutica a confirmat evolutiile precedente. Astfel, pe canale de distributie, piata de retail a crescut puternic (+14,6%) fata de cea de spital, care a inregistrat o scadere (-9,7%), in ultimele patru trimestre, comparativ cu anterioarele patru trimestre.
„Parte din aceasta variatie se datoreaza inca trecerii de anul trecut a unor programe nationale de sanatate din spital in retail”, au explicat specialistii Cegedim.
Pe segmente, produsele cu prescriptie medicala au crescut mai rapid decat cele fara prescriptie medicala (+16,3%, respectiv + 8,1%).
Piata de medicamente cu prescriptie medicala (Rx) a insumat 1,2 miliarde lei (333 milioane euro) in T2, iar vanzarile de medicamente fara prescriptie (OTC) s-au ridicat la 298,2 milioane lei (circa 83 mil. euro), in perioada analizata.
Majoritatea grupelor terapeutice mari au avut o tendinta de crestere. Cele mai importante majorari au inregistrat grupele antineoplazice si imunomodulatoare (+26,7%), sistem musculo-scheletic (+15,8%), sistem cardiovascular (+13,3%).
Pe de alta parte, au existat si grupe terapeutice cu evolutii modeste, ca anti-infectioase sistemice (-2,5%), tub digestiv si metabolism (+ 2,9%) si dermatologice (+4,1%).
Primul loc in topul producatorilor de medicamente din T2 a fost ocupat de compania Hoffman La Roche, cu vanzari de 130 milioane lei (36 milioane euro), reprezentand 7,2% din total.
GlaxoSmithKline (GSK), cu vanzari de 118,2 milioane lei (32,8 mil. euro), reprezentand aproape 7% din totalul pietei, s-a situat pe locul 2.
Pe locurile urmatoare s-au plasat companiile Sanofi-Aventis, Novartis si Servier, cu vanzari de peste 100 milioane lei (28 mil. euro).
Pfizer, Ranbaxy, Zentiva si Krka DD s-au clasat pe locurile urmatoare, cu vanzari de peste 50 milioane lei (14 milioane euro) in trimestrul 2.
Antibiotice Iasi a ocupat locul 10, cu vanzari de 49,1 milioane lei (13,6 mil. euro), in perioada analizata.
„Agitatia din ultimele luni de pe piata farmaceutica ne determina sa fim circumspecti in ceea ce priveste perspectivele pe termen scurt. Desi perspectivele pe termen mediu raman pozitive, blocajul actual poate aduce dificultati suplimentare companiilor implicate in piata”, au mentionat reprezenantii Cegedim.
Acestia au estimat ca piata va incheia anul curent cu o performanta apropiata de cea actuala a produselor OTC (8%), in contextul in care blocajul preturilor influenteaza piata produselor cu prescriptie medicala, indiferent de grupa terapeutica sau producator, iar impactul noilor liste de compensate inca nu se face simtit.