Finante-Banci

Plata TVA la incasare, praf in ochi? „Masura ar aduce un nou val de falimente”

28 Nov, 00:07 • razvan.codorean
Mult trambitata masura cu aplicarea TVA la incasarea facturii va avea consecinte foarte grave pentru firmele mici si mijlocii, afirma expertii in fiscalitate, citati de DailyBusiness.ro. In loc sa aduca o gura de oxigen pentru pentru IMM-uri, mai mult o sa le incurce business-urile.
Plata TVA la incasare, praf in ochi? Masura ar aduce un nou val de falimente

In varianta initiala, sistemul de plata a TVA la incasarea facturilor s-a dorit a fi o masura care sa elibereze lichiditati in piata si sa ajute companiile intr-o perioada in care bancile inca nu sunt deschise spre finantari asa cum si-ar dori mediul privat. De la propunerea mediului de afaceri pana la forma adoptata de guvern, TVA-ul la incasare a devenit dintr-un “gura de oxigen” un adevarat “mar otravit”, pentru ca mai mult incurca decat sa ajute IMM-urile.

Mirela Serban, de la Managing Partner R&M Audit Contabilitate, spune ca forma adoptata de Guvern, si care va intra in vigoare de la 1 ianuarie, “este si nu este un sistemul real de plata a TVA la incasare, intrucat chiar daca factura nu s-a incasat in 90 de zile, firmele mici tot trebuie sa plateasca TVA-ul aferent la stat”. 

“Este mai mult un sistem de amanare a platii TVA cu maxim 90 de zile pentru firmele care au regim lunar de plata a taxelor si impozitelor si, respectiv, cu pana la 180 de zile, in functie de momentul facturarii, pentru cele cu raportare trimestriala. Dar nici acest lucru nu ar fi fost rau pentru companii (pentru bugetul de stat- probabil ca da), dar acest sistem nu functioneaza singur, ci vine cu o serie de implicatii de business si relatii comerciale care sunt absolut nefaste pentru firmele mici”, spune expertul.

Marea problema, sesizata de experti, apare in relatia dintre firmele mari care au drept furnizori firme mici, ce aplica sistemul de TVA la incasare.

Avand in vedere ca firmele mari vor putea deduce TVA-ul aferent facturilor emise de catre furnizorii lor ‘mici’ doar dupa ce vor plati aceste facturi, firmele mari sunt practic incurajate sa renunte la acesti furnizori si sa ii inlocuiasca cu firme mari, intrucat intre firmele mari sistemul va functiona la fel ca pana in prezent (TVA-ul se deduce automat in aceeasi luna in care se primeste factura, indiferent daca aceasta este platita sau nu). 
[quote=Mirela Serban, de la Managing Partner R&M Audit Contabilitate]Acest lucru ar putea insemna din nou falimente in randul IMM-urilor [/quote] 
“Sansa pe care o au firmele mici este aceea de a avea produse/servicii foarte bune si la preturi competitive, astfel incat, pentru firmele mari ‘sa nu merite’ efortul de a-si schimba furnizorul”, a precizat Mirela Serban.

Anca Parvulescu, avocat la Olteanu&Asociatii, sustine ca masura TVA-ului la incasare scoate in afara aplicabilitatii sale companiile importante care sustin economia nationala.

“Pentru a ajuta real mediul de afaceri si micii intreprinzatori, noua reglementare trebuia sa prevada colectarea TVA la incasarea contravalorii bunurilor livrate sau serviciilor prestate, independent de momentul la care intervine incasarea. Insa, ceea ce se intampla in realitate este numai acordarea unui termen de gratie pentru plata TVA, aceasta in situatia in care micii intreprinzatori nu reusesc sa recupereze debitele restante mai repede de implinirea termenului de 90 de zile de la emiterea facturii”, a declarat aceasta.

„Asupra micilor companii va plana in continuare riscul de neplata a facturilor, caz in care prejudiciul se concretizeza, pe de-o parte, in neincasarea pretului bunurilor livrate sau serviciilor prestate, iar, pe de alta parte, in pierderea sumelor de bani cu care va credita statul sub forma platii TVA”, a mai spus Parvulescu.

De la 1 ianuarie 2013, sistemul de TVA la incasare va fi aplicat simultan cu sistemul de TVA actual. Sistemul de plata a TVA la incasarea facturii (si nu la emiterea acesteia) va fi aplicat obligatoriu de catre firmele care au sediul in Romania si cifra de afaceri mai mica de 2,25 milioane lei (asa-zis ‘firmele mici’). 

Singurele companii care vor lucra complet la fel ca pana acum sunt firmele cu o cifra de afaceri de peste 2,25 milioane lei (asa-numitele ‘firme mari’) care au relatii comerciale (cu clienti sau furnizori) exclusiv cu firme care indeplinesc acelasi criteriu (adica tot firme mari). In rest, companiile mari care au relatii comerciale cu firmele mici sunt influentate in consecinta.
[quote=Octavian Radu, membru fondator ARSIT]Aceasta masura induce insa o mare birocratie (implicit costuri suplimentare) in activitatea tuturor contribuabililor si o periculoasa distorsiune competitiva intre companii[/quote]
Asociatia pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe (ARSIT) a solicitat abrogarea sistemului de TVA la incasare, aratand, printre altele, ca pentru a reprezenta o facilitate, sistemul ar fi trebuit sa fie optional.

Membri Asociatiei afirma ca noul sistem de TVA, aplicabil de la 1 ianuarie 2013, in modul in care a fost implementat, nu respecta principiile de neutralitate si nu aduce reduceri semnificative de costuri pentru agentii economici. Mai mult, ARSIT mentioneaza ca, pentru a reprezenta o facilitate, sistemul trebuia sa fie optional, lasat la libera alegere a contribuabilului si nu impus.

„Cred ca sunt posibile doua solutii: ori abrogarea sistemului de plata a TVA la incasare, ori regandirea totala a acestuia si a implicatiilor sale, nu numai din punct de vedere fiscal, ci si al business-ului, astfel incat sa fie intr-adevar o facilitate si nu o complicatie enorma, cu costuri majore si cu influente negative asupra unui sector vital al economiei – IMM- urile”, a aratat Mirela Serban.

ARSIT spune ca nu exista nici un studiu de impact care sa demonstreze beneficiile acestui sistem.
In plus, ARSIT precizeaza ca sistemul nu este un sistem real de TVA la incasare (intrucat daca factura nu s-a incasat in 90 de zile, TVA tot trebuie colectat si apoi virat la stat) si nu respecta principiile de neutralitate a TVA.

Astfel, pentru contribuabilii mici are loc, practic, doar o amanare cu numai 90 de zile a momentului colectarii TVA la vanzari, dar si o amanare a dreptului de deducere a TVA aferent achizitiilor pana la plata. Pentru contribuabilii mari are loc doar o amanare a dreptului de deducere al TVA aferenta achizitiilor pana la plata

De asemenea, mai explica sursa citata, cnform Directivei 2006/112/UE privind sistemul comun de TVA se permitea ca taxa sa fie colectata strict la incasare, fara impunerea perioadei de 90 de zile Articolul 66 al Directivei prevede ca: “Prin derogare de la articolele 63, 64 si 65, statele membre pot prevedea ca TVA sa devina exigibila, pentru anumite tranzactii sau anumite categorii de persoane impozabile, la unul din urmatoarele momente…”, iar punctul (b) spune „cel tarziu la momentul incasarii platii”. ARSIT da ca exemplu Marea Britanie, unde sistemul de TVA la incasare presupune colectarea taxei strict la incasarea facturii, fara impunerea perioadei de 90 de zile.

Tot referitor la legislatia comunitara, Asociatia pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe aminteste si de Directiva 2010/45/UE, care intra in vigoare la 01.01.2013. Acest act normativ stabileste ca schema de amanare a dreptului de deducere trebuie sa fie optionala: „Art. 167a. Statele membre pot prevedea, in cadrul unui sistem optional, ca dreptul de deducere al unei persoane impozabile a carei TVA devine exigibila numai in conformitate cu articolul 66 litera (b) sa fie amanat pana in momentul in care TVA pentru bunurile sau serviciile care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului sau”.

Ce poveri administrative ar cadea pe capul firmelor

Un alt motiv pentru care ARSIT solicita abrogarea noului sistem de TVA este acela ca poverile administrative suplimentare sunt mari pentru firmele care il vor aplica. Reprezentantii asociatiei vin cu urmatoarele argumente:

-Adaptarea softurilor presupune costuri mari
-Evidenta facturilor de achizitii trebuie facuta pe tip de furnizor (aplica/nu aplica) si in cadrul furnizorului pe tip de operatiuni (cu TVA la incasare/fara TVA la incasare), in cadrul operatiunilor pe tip de incasare (cash/banca).
-Evidenta facturilor de vanzari trebuie facuta pe tip de beneficiari: persoane juridice vs persoane fizice, persoane afiliate vs persoane neafiliate etc.
-Fiecare furnizor va trebui verificat (la fiecare factura) si in Registrul persoanelor care aplica TVA la incasare. Pana acum deja fiecare furnizor trebuia verificat in Registrul contribuabililor inactivi si Registrul persoanelor inregistrate in scop de TVA.
-In cazul incasarilor in numerar prevederile sunt confuze si contradictorii. 

De exemplu: daca o factura se incaseaza 50% in numerar si 50% prin banca se va scrie pe ea TVA la incasare sau nu? Pentru incasarile in numerar dupa emiterea facturilor se prevede ca nu se aplica regulile normale de TVA dar nici sistemul de TVA la incasare. Si atunci ce se aplica?

-Reguli complicate si inechitabile in cazul reducerilor acordate. Sistemul impune intai reducerea TVA nededus si apoi a TVA dedus.
-Reguli complicate de stabilire a datei incasarii/platii in cazul achitarii prin compensare, cesiune de creante, cecuri, bilete la ordin, plata in natura etc.