Editura Publica
Colectia: Management
Pret 49 lei
Titlu original: Hot Spots: Why Some Companies Buzz with Energy and Innovation – and Others Don’t
Cartea intr-un minut:
Punctele fierbinti sunt locuri sau momente in care oamenii lucreaza impreuna creativ. Pentru a obtine mai multe puncte fierbinti e nevoie de o anumita cultura organizationala, de cooperare intre echipe si de un scop stimulator.
Cronica DailyBusiness.ro
Preocuparea esentiala a autorului este de a intelege cum si de ce apare si se raspandeste energia la locul de munca. Gratton numeste „puncte fierbinti” locurile si momentele in care oamenii coopereaza.
Energia, inovatia si entuziasmul create in aceste momente duc la obtinerea succesului. Gandirea cooperativa, largirea granitelor si scopul stimulator sunt elemente care au un efect multiplicator unul asupra celuilalt.
In companiile in care punctele fierbinti nu reusesc sa se manifeste, oamenii isi pierd interesul, nu cred ca mai pot invata si ca se mai pot dezvolta.
Pe masura ce pasiunea proiectului se stinge si relatiile se racesc, oamenii devin mai retrasi din punct de vedere emotional, mai individualisti si necooperanti. Controlul asupra performantei, ordinele si directivele nu pot da nastere punctelor fierbinti.
Punctele fierbinti sunt caracterizate de relatii de colaborare. Gandirea cooperativa apare ca rezultat al interactiunii dintre practici, norme, limbaj si comportament. Regulile nescrise sunt cele care conduc companiile.
Ceea ce invata noii angajati in prima lor luna, comportamentul necesar pentru a se integra si a-si face treaba sunt cele care se vor instala in companie.
Monitorizarea performantei, topurile si sistemul bonusurilor ii vor face pe angajati sa stie ce performante sunt recompensate, cine este promovat, vor invata sa fie independenti pentru a ajunge in fruntea listei. Comportamentul egoist, maximizarea propriului interes, neimpartasirea informatiilor condamna posibilitatea declansarii punctelor fierbinti.
Largirea granitelor si crearea valorii sunt rezultatele exploatarii cunostintelor oamenilor din interiorul punctelor fierbinti, cat si prin combinarea acestor cunostinte. Cunostintele obiective si explicite circula dincolo de granitele unei companii.
Manualele, site-urile web si cartile permit raspandirea cunostintelor explicite. Cunostintele pot fi si empirice si tacite. Acestea sunt construite in timp de catre oameni si se bazeaza pe relatiile dintre acestia.
Scopul stimulator poate lua trei forme: viziunea stimulatoare asupra viitorului, intrebarea care elibereaza energia latenta si sarcina care motiveaza oamenii.
Punctul fierbinte va fi productiv daca oamenii isi apreciaza unii altora talentele, isi respecta angajamentele, valorifica energia conflictelor, isi sincronizeaza activitatile si daca isi stabilesc un ritm potrivit.